דוח של תנועת הימין אם תרצו - שמתפרסם לקראת יום ירושלים, החל היום (ראשון), טוען כי בשנים האחרונות מעבירות קרנות הפועלות מרמאללה מיליוני דולרים בשנה לארגונים ישראליים ופלסטיניים, הפועלים במטרה "לטשטש את הריבונות הישראלית בירושלים" ולחלוקתה של העיר.



לדברי מחברי הדוח, ארגוני החרם והדה לגיטימציה של ישראל משקיעים את מרב המאמצים והכספים בתוכניות שנועדו להציג את ישראל כמפרת זכויות אדם בכלל, ובירושלים בפרט. לטענת אם תרצו, הגוף שעומד מאחורי מימון הפעילות במזרח ירושלים הוא "מזכירות זכויות האדם והמשפט הבינלאומי", הפועלת ברמאללה.



על פי הדוח, מאז קיץ 2014 פועלת המזכירות כארגון עצמאי המנהל כספי תרומות מדנמרק, משוודיה, משווייץ ומהולנד, ומעביר אותם לארגוני חרם פלסטיניים קיצוניים וארגונים בישראל. תוכנית המענקים של מזכירות זכויות האדם והמשפט הבינלאומי לשנים 2014־2016 כוללת יותר מ־12 מיליון דולר, ומסכום זה הועברו כ־3.7 מיליון דולר ל־11 ארגונים ישראליים דוגמת בצלם, עיר עמים ואחרים. שאר הכסף מועבר, לדברי אם תרצו, לארגונים פלסטיניים.



פלג. "לשים סוף לאבסורד". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
פלג. "לשים סוף לאבסורד". צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הדוח מצביע על כך שביוני 2015 יצאה הנהלת הקרן בקול קורא, כדי להגיש בקשות לתמיכה בפרויקטים, בדגש על מזרח ירושלים. באוגוסט 2015 אושרו 20 תוכניות למימון, מהן 14 קשורות ישירות למזרח ירושלים. הסכום שהועבר לכלל 20 הארגונים הוא 1,325,197 דולר, ומהם כמיליון דולר הועברו לארגונים הקשורים לפעילות בירושלים.



"המדינה מאפשרת לפגוע בריבונותה בירושלים"


כדוגמה מביאים באם תרצו את אחד הפרויקטים שאושרו: "קידום זכויות אדם בסיסיות בשכונות מזרח ירושלים שמעבר לחומה". את הפרויקט, הממומן בסכום של 40 אלף דולר, מפיק, לטענתם, ארגון עיר עמים, העותר מדי שנה בשנה נגד קיום מצעד הדגלים המסורתי ברובע המוסלמי בעיר העתיקה.



מנכ"ל תנועת אם תרצו מתן פלג אומר כי "מדינת ישראל מאפשרת לכספי תעמולה פלסטיניים לחדור אל לב לבה של החברה הישראלית, ולפגוע בריבונותה בעיר הבירה. מדינת ישראל כורתת את הענף שעליו היא יושבת בכך שהיא מאפשרת להפעיל מתוכה ארגונים המקדמים את הכפשתה בארץ ובעולם, ללא כל פיקוח ובדיקה".



לדבריו, "על מדינת ישראל לשים סוף לאבסורד המשתולל ברחובות ירושלים ומאיים לפגוע בריבונותה השלמה. כאשר כספים פלסטיניים מועברים לארגונים ישראליים - הפועלים במערכת המשפטית ומגישים עשרות עתירות לבג"ץ כדי להגן על מחבלים ומשפחותיהם - חייבת להידלק נורת אזהרה". בתגובה אומרת שרית מיכאלי, דוברת ארגון בצלם: "זה שקר ממוחזר של אם תרצו. מדובר למעשה בכסף שמגיע משווייץ, מהולנד, מדנמרק ומשוודיה. את הארגון שמעביר את הכסף מינו המדינות התורמות לטפל בביורוקרטיה של העברת הכסף. הארגון עצמו לא קובע מי יקבל מימון. המדיניות התורמות הן שמחליטות לאילו ארגונים הן תורמות - בהליך שקוף ומבוקר".



לדבריה, "מדובר כמובן בארגון לגיטימי. לא כל דבר שמושבו ברמאללה הוא בעייתי. אנחנו כמובן חושבים שאין שום בעיה בעבודה של ארגונים לקידום זכויות אדם במזרח ירושלים, שהיא שטח כבוש", הוסיפה.



מעיר עמים נמסר: "אם תרצו ממשיך לקבע עצמו כארגון חשוך והזוי, שאינו מבין דמוקרטיה וזכויות אדם מהן. עיר עמים לא תיתן לגורמים קיצוניים ומסיתים לפגוע בעבודתה, ותמשיך להיאבק למען ירושלים שוויונית וצודקת לשני העמים".