ראש הממשלה בנימין נתניהו ייצא היום (שני) לרוסיה בראש משלחת שתציין 25 שנה לכינון הקשרים הדיפלומטיים בין ירושלים ומוסקבה וייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין. הפגישה תתמקד בנעשה בסוריה, ויידונו בה שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי בין המדינות. חלק חשוב יוקדש לסוגיות המדיניות, שבהן האפשרות שפוטין יירתם למהלך מדיני אזורי, כפי שפורסם ב"מעריב־סופהשבוע" ביום שישי האחרון. גורם דיפלומטי בכיר אמר ל"מעריב־השבוע": "ישנה אפשרות שנתניהו ופוטין ירצו להציב מהלך כנגד יוזמת הוועידה הבינלאומית של צרפת".



במהלך הביקור ייחתם הסכם פנסיות בין רוסיה לישראל. מטרת ההסכם היא תיקון עוול היסטורי שנגרם ליוצאי חבר המדינות שעלו לישראל עד שנת 1992 ואיבדו את זכאותם לפנסיה מרוסיה. על ההסכם יחתמו השר אלקין ושר התעסוקה והרווחה של רוסיה, מקסים טופילין, והוא ייכנס לתוקפו לאחר אשרור בערכאות רוסיות, תוך שאיפה שהתשלומים יחלו כבר בשנת 2017. בהמשך יבקרו בני הזוג נתניהו במוזיאון השריון במוסקבה שבו נמצא הטנק הישראלי מקרב סולטן יעקב. הטנק יוחזר לישראל בעקבות בקשתו של נתניהו במהלך ביקורו האחרון במוסקבה.



המשבר עם בנט יחריף?


אל נתניהו יתלוו רעייתו שרה, השר לענייני ירושלים זאב אלקין, ושר החקלאות אורי אריאל. צירופו של אריאל ולא שר החינוך נפתלי בנט, עשוי להעמיק את המשבר בין ראש הממשלה ליו"ר הבית היהודי. ברקע נמשכים ניסיונותיו של נתניהו לצרף לקואליציה את המחנה הציוני, מה שצפוי לפגוע במעמדה של הבית היהודי, אם תישאר בקואליציה במקרה שהמחנה הציוני תצטרף.



נפתלי בנט. המשבר עם רה"מ יחריף? צילום: יונתן זינדל



כזכור, בנט הציב בפני נתניהו אולטימטום שלפיו הוא לא יתמוך בכניסת ישראל ביתנו לממשלה אלא אם ימונה מזכיר צבאי מיוחד לקבינט. נתניהו דחה את הדרישה על הסף אבל נאלץ לבסוף להסכים לפשרה שהצטיירה בעיני רבים כ"ניצחון" של בנט. בעקבות זאת תקף אתמול אריאל את בנט בישיבת הסיעה ואמר: "אני לא אוהב את הניסיון לכופף את ראש הממשלה ואת הדרך הזו של משברים. צריך ללמוד מזה גם בעתיד, זה לא יעבוד. כל הדיאליזות שבעולם לא יעזרו לנקות עכשיו את הדם הרע הזורם בינך לבין נתניהו". מלשכתו של בנט סירבו אתמול להתייחס לדברים. אריאל אמר אתמול: "שיתוף הפעולה בין ישראל ורוסיה הולך ומתעצם ולחקלאות הישראלית יש חלק משמעותי בכך. הידע הישראלי בתחום החקלאות הוא מהמובילים בעולם ומהווה חיל חלוץ דיפלומטי וכלכלי. בביקור ברוסיה נמשיך לחזק את הקשרים ונעמיק את שיתוף הפעולה בעיקר בתחום יצור ירקות, מוצרי חלב ומספוא לבהמות".