בבית המשפט המחוזי בירושלים התקיים היום (רביעי) דיון בעניין הוצאות מעון רה"מ, לאחר שבתנועה לחופש המידע טענו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ורעייתו מסרבים למסור להם את החשבוניות, למרות פסק דין המורה על כך. עורך הדין יעקב פונקלשטיין, המייצג של ראש הממשלה נתניהו מטעם המדינה אמר היום כי "מדובר בחדירה קשה לפרטיות. עברתי על כל החשבוניות המדוברות ועלתה בי בחילה. מה אוכלים, מה הריח של חומרי הניקוי, איזה נקניקים מזמינים וכמה אחוזי שומן - מהחומר עולה תחושה קשה מאוד".



עורך הדין ביקש מבית המשפט לתת החלטה לגבי 220 חשבוניות, מתוך 1,300 שמבקשת התנועה לחופש המידע לחשוף, האם הן נוגעות לעניינים פרטיים של רה״מ ואשתו. פונקלשטיין הוסיף כי "ראש הממשלה לא ידע על היקף החומר ולכן לא ניתנה לו אפשרות להגיב".



עורך דינו הפרטי של נתניהו, עורך הדין דוד שמרון התייחס גם הוא לסוגית הפרטיות ואמר כי "פרטיות היא לא דבר שאפשר לשחרר ואחר כך לקחת חזרה. ברגע שהמידע שוחרר הוא שוחרר. אני סבור שבכך שנעשתה טעות, זה לא צריך לפגוע בפרטיות. בית המשפט צריך לאפשר לנו למצות את ההליך. אם ביהמ"ש יחליט שיש כאן עניין ציבורי, נרקין את ראשינו".



עו"ד אביתר קלונר המייצג את התנועה לחופש המידע שעתרה לקבלת המידע אמר מנגד כי "יש אינטרס ציבורי לקבל את המידע. אם יש שתי חבילות קפה שעולות 100 אלף שקל והן נקנו מכספי הציבור זה מעניינו של הציבור".




"רה"מ נוקט בתרגילים משפטיים מופרכים"




כזכור, לפני כשבועיים, טענו בתנועה לחופש המידע כי ראש הממשלה ורעייתו לא מוכנים למסור את חשבוניות הוצאות המעון הרשמי למרות פסק דין המורה להם לעשות כך מחודש ינואר. זאת, לאחר שהמשטרה העבירה את תיק החקירה בנוגע להוצאות מעונות ראש הממשלה לפרקליטות יחד עם המלצה להעמיד לדין את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו.



ב-27 בינואר 2016 פסק השופט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל, בעקבות הסכמה בין הצדדים, כי "משרד ראש הממשלה התחייב באופן מפורש להעביר לתנועה לחופש המידע את המידע שהיא ביקשה, כלומר, העתק החשבוניות המקוריות בתוף 90 יום.



ראש הממשלה בנימין נתניהו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



ב-20 באפריל לאחר שעברו 90 הימים שניתנו, הגיש המשרד בקשה לצירוף בנימין נתניהו כצד לעתירה. בבקשה לצרף את נתניהו כצד נכתב כי ראש הממשלה פנה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לעכב את מסירת המידע, מאחר וזה מהווה בין היתר פגיעה בפרטיות ראש הממשלה ובני ביתו, ולכן אין למסור אותו לידי התנועה לחופש המידע.



בתנועה לחופש המידע חוששים עכשיו כי החקירה המשטרתית תשמש כסיבה לאי מסירת החשבוניות. עו"ד רחלי אדרי, המייצגת בתיק את התנועה לחופש המידע: "הבקשה החריגה של ראש הממשלה צריכה להדאיג כל אזרח. בית המשפט הורה, בהסכמת משרד ראש הממשלה, למסור את החשבוניות לידי התנועה כבר לפני חודשים. ראש הממשלה נוקט בתרגילים משפטיים מופרכים במאמץ להתחמק מביצוע פסק-דינו של בית-המשפט".