מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטה היום (שני) לתמוך ביוזמת השלום הצרפתית, זאת למרות המאמצים דיפלומטיים למנוע את המהלך. בהודעה שפרסם האיחוד האירופי נכתב כי השרים החליטו לתמוך בהחלטה לכנס ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות ישראל והפלסטינים עד סוף השנה. שרי החוץ של האיחוד האירופי קשרו בין היוזמה הצרפתית לבין הצעת האיחוד האירופי מדצמבר 2013 לשדרוג היחסים עם ישראל למעמד של "שותפה מועדפת מיוחדת", בתמורה להסכם שלום עם הפלסטינים. הצעה זו כוללת תמריצים כלכליים ופוליטיים בתמורה למשא ומתן. עד היום סירבה ישראל לקיים דיאלוג בנושא, אולם לאחר החלטת שרי האיחוד נראה שישראל תצטרך לתת את דעתה לכך.



בשבוע האחרון התקיים לחץ דיפלומטי משני כיוונים. מצד אחד - הצרפתים, שלחצו על שרי החוץ באיחוד להירתם ליוזמתם שתפסה תאוצה, ומהצד השני - מאמצים ישראליים לטרפד את היוזמה ולהאיץ כינוס ועידה אזורית ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו.



עוד נכתב בהודעה היום כי בתיאום עם הקוורטט, שדוח מטעמו בנושא אמור להתפרסם בקרוב, כי האיחוד ומוסדותיו ממשיכים לעבוד עם ישראל והפלסטינים על הגעה לפתרון של שתי מדינות לשני העמים. בסיום ההודעה כתבו נציגי האיחוד כי "הם נחושים לצד שותפים בינלאומיים ואזוריים אחרים, להעלות תרומה קונקרטית וכוללת למערך היוזמות העולמי של הצדדים להגיע לשלום".




בנימין נתניהו וג'ון קרי. צילום: פלאש 90



בשבוע הבא: נתניהו ייפגש עם קרי


בשבוע הבא ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בניסיון לבלום את היוזמה הצרפתית וליזום ועידת שלום אזורית במקומה.



ממשרד החוץ נמסר בעקבות ההודעה כי "שלום עם הפלסטינים יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר, דו-צדדי וללא תנאים מוקדמים. ועידות בינלאומיות כמו זו שוועדת שרי החוץ של האיחוד האירופי בירכה עליה היום, מרחיקות את השלום כי הן מאפשרות לפלסטינים להמשיך ולהימנע משיחות ישירות ומפשרה.


זהו צעד מצער שמחזיר אחורה את המאמצים להשיג שלום להם ישראל מחויבת".