על רקע יוזמת השלום הצרפתית והחלטת מועצת האיחוד האירופי לאמץ אותה התייצב היום (רביעי) נשיא המדינה ראובן ריבלין בפני הפרלמנט האירופי בבריסל וקרא למדינות אירופה להשקיע את מאמציהם בביסוס האמון בין ישראל לפלסטינים ולא להוביל ניסיונות כפיה של הסדר מדיני על ישראל.

"היוזמה הצרפתית שאימצו מוסדות האיחוד רק לפני ימים אחדים", אמר הנשיא, "סובלת בדיוק מאותם פגמים מהותיים. הניסיון לשוב למשא ומתן לשם משא ומתן, לא רק שהוא לא מקרב אותנו לפיתרון המיוחל אלא שהוא מרחיק אותנו ממנו. חתירה זו, להסדר קבע כעת, היא כרוניקה של כישלון ידוע מראש, שרק תדחוף את שני העמים עמוק יותר לחיק הייאוש", הדגיש.

הנשיא מנה שלוש סיבות מרכזיות לכך: "מנהיגות פלסטינית מפוצלת בין הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון ובין החמאס בעזה שחותר להשמדת ישראל, מצוקה כלכלית קשה אשר מערערת את היציבות ומזינה את האלימות, ולבסוף, המאפיין היסודי ביותר של היחסים בין הישראלים לפלסטינים היום, הוא חוסר האמון הטוטאלי בין הצדדים, בכל הרמות, בין ההנהגות ובין העמים". סיים הנשיא.
 

"להכשיר לבבות"


הנשיא מנה ארבעה תנאים הכרחיים לבניית אמון בין ישראל לפלסטינים: רתימת הכוחות המתונים באזור, ובראשם ירדן ומצרים, במטרה למנוע התעצמות צבאית שמקורה מעבר לגבולות, למגר את הקיצוניות ולשמור על יציבות האזור. 

שנית, פיתוח הכלכלה הפלסטינית, תשתיות בעזה וביהודה ושומרון. יש לשקם את עזה ולפתור את הטרגדיה האנושית במסגרתה מוחזקים כמיליון וחצי פלסטינים כבני ערובה בידי ארגון טרור. שלישית, השקעה במיזמים משותפים שמהותם יצירת אינטרס משותף. ולבסוף, חינוך - יצירת התנאים להסדר עתידי כלשהו מחייבת גם את הכשרת הלבבות בשני הצדדים לאפשרות של חיים בכבוד הדדי.

הנשיא התייחס בדבריו דאגה ובכאב לביקורת הנמתחת על ישראל מצד האיחוד האירופי ולתחושות המתפתחות בישראל כלפי אירופה ואמר: ״אני מרגיש שהביקורת הרבה הנשמעת על ישראל באירופה נובעת בין היתר מחוסר הבנה וחוסר סבלנות. גם בישראל מתפתח חוסר סבלנות", הזהיר הנשיא. ״יש כאלה המפתחים כעס ותסכול כלפי מהלכים אירופאים, כלפי מה שהם חווים כביקורת לא הוגנת לפרקים ואף נגועה בפטרונות, ובסטנדרט כפול".

"ישראל מוכרחה בראש ובראשונה להישאר בית לאומי, מקלט בטוח לעם היהודי. כבדו את שקול הדעת הישראלי גם כאשר הוא שונה משלכם, כבדו את הריבונות הישראלית ואת התהליך הדמוקרטי שבו מתקבלות הכרעותיה, כבדו את נחישותה וחובתה של ישראל להגן על אזרחיה. עבורנו זהו צו שאין קדוש ממנו", הוסיף הנשיא.

בסוף נאומו איחל הנשיא ריבלין לתושבי אירופה המוסלמים ולמאמינים המוסלמים ברחבי העולם כולו החוגגים את הרמדאן "רמדאן כרים".