הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס ביום רביעי הקרוב על מנת לאשר את הסכם הפיוס עם טורקיה. על פי ההסכם, הסגר והמצור על עזה יימשך, אולם הטורקים יוכלו להעביר סחורות לרצועה דרך נמל אשדוד. על פי דיווח הערב (חמישי) בערוץ 2, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שבעבר התנגד להסכם עם אנקרה, לא יצביע נגד ההסכם.



הסרת המצור מעל רצועת עזה היתה תנאי מצד אנקרה לפיוס בין המדיניות, נושא שנשיא טורקיה ארדואן התעקש עליו ולא היה מוכן לוותר עליו בעבר. 



עוד דווח כי למרות שישראל דרשה מאנקרה להפסיק את מערכת יחסיהם עם חמאס כתנאי לחתימה על ההסכם, טורקיה תמשיך לארח את נציגי ממשלת חמאס הגולה ולא תשנה את יחסיה עם החמאס. 



היום אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, כי "חתימה על ההסכם עם ישראל תהייה רק בהסרת המצור מעל רצועת עזה". שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ התייחס אתמול על המשא ומתן בין ישראל לטורקיה ואמר: "אני רוצה לברך ולהביע תמיכה במאמצים שמתבצעים בימים אלה לנרמול מחדש ויחסים דיפלומטיים עם טורקיה. האופציה של ייצוא גז לטורקיה טובה מאוד, אבל טורקיה מחוברת גם לאירופה עם צנרת והחיבור יהיה גדול יותר בעתיד. כשמתחברים לטורקיה אפשר יהיה לייצא גז טבעי גם לאירופה".



ספינת המאווי מרמרה וספינת חיל הים. צילום: פלאש 90
ספינת המאווי מרמרה וספינת חיל הים. צילום: פלאש 90



כזכור, היחסים בין טורקיה לישראל הורעו בעקבות שורה של תקריות, כשהראשונה הייתה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" בהטחת אשמה של ראש ממשלת טורקיה דאז רג'פ טאיפ ארדואן בפני נשיא המדינה שמעון פרס בדאבוס, כי ישראל רוצחת ילדים בעזה. אחריה היהמשט "המרמרה", שיצא מטורקיה במאי 2010 לכיוון רצועת עזה שבעקבותיו עלו לוחמי שייטת 13 על הספינה "מאווי מרמרה". במהלך ההשתלטות תקפו הנוסעים על הספינה באלימות אל לוחמי השייטת. החיילים פתחו באש לעבר הנוסעים והרגו 9 מהם ו-10 חיילי צה''ל נפצעו, ביניהם שניים קשה. לאחר מכן, הגיעה תקרית השגריר הטורקי, ומאז חלה הרעה, גם עקב מבצע "צוק איתן" והתבטאויות נשיא טורקיה, ארדואן, בנוגע לישראל והיחס שלה לפלסטינים.