דריכות במערכת הפוליטית לקראת ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני היום (רביעי), שבה השרים אמורים להצביע על הסכם הפיוס שנחתם עם טורקיה. עם זאת, כלל לא ברור שיש להסכם רוב בקבינט וייתכן שידחו את ההצבעה. גורם מדיני אמר אמש ל"מעריב־השבוע": "יש שרים שמונעים משיקולים פוליטיים ולכן לא בטוח שתהיה הצבעה, כי ישנו סימן שאלה לגבי רוב להסכם. ראש הממשלה יראה את הלך הרוחות בדיון ויכול להיות שההצבעה תידחה".



אתמול חתמו על ההסכם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד בירושלים ובאנקרה חתם על ההסכם עמיתו הטורקי פרידון סניורלולו. אולם שר הביטחון אביגדור ליברמן, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד מתכוונים להצביע נגד אישורו בקבינט. "אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה"ל", אמר אתמול בנט, "פיוס עם טורקיה חשוב לעת הזאת ולאינטרסים של מדינת ישראל, אך תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד. אם קיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז"ל ישובו לישראל".




המאווי מרמרה,צילום: רויטרס
המאווי מרמרה,צילום: רויטרס




בנט אמר את הדברים לאחר שעדכן אותו מ"מ ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב נגל בפרטי ההסכם הסופי בין ישראל לטורקיה, כולל המסמך הנלווה בנושא החיילים הנעדרים, שלפי הודעת הבית היהודי, "התברר שאין בו ממש". אתמול נועד יו"ר הבית היהודי עם המשפחות שאול וגולדין. חבר סיעתו של בנט, שר החקלאות אורי אריאל, קרא להביא את ההסכם לדיון והכרעה בממשלה, "ולא להסתפק בדיון דיסקרטי בקבינט".



"בחרנו בדרך של שלום ושיתוף פעולה"



הבוקר יתכנסו שרי הקבינט לישיבה ולדיון בהסכם עם טורקיה יוקדשו 90 דקות. בשעה שליברמן, בנט ושקד מתנגדים, נתניהו והשרים יובל שטייניץ (הליכוד) ויואב גלנט (כולנו) תומכים. השר משה כחלון (כולנו) מתלבט והשרים ישראל כץ וגלעד ארדן לא התבטאו בנושא. "ישראל וטורקיה בחרו בדרך של שלום ושיתוף פעולה במקום המשך הנתק והעוינות, שהיו עלולים להוביל בהמשך הדרך גם לעימותים קשים", אמר שטייניץ, "הסכם הפיוס עם טורקיה יאפשר לשתי המדינות לפעול לבלימת הפיכתה של סוריה למאחז צבאי של איראן, וגם ישרת את המשך הפיתוח של משק הגז הישראלי, כולל האפשרות לגילויים ולפיתוחם של שדות גז נוספים. זהו הסכם אסטרטגי, שמשרת את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בטווח המיידי ובטווח הארוך".



ואילו יו”ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח”כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר לקראת ישיבת הקבינט היום: "השרים שמתנגדים להסכם יודעים היטב שהוא יאושר בקבינט וכל עניינם של המתנגדים הוא לעשות קצת רווח פוליטי על גבם של שרי קבינט אחרים שיצביעו בעד”. לדבריו, לישראל ולטורקיה אינטרסים משמעותיים מאוד ו”בנושא של החזרת הבנים הביתה, המנוף הטורקי אינו חזק כל כך כפי שחושבים אצלנו. אם יש מנוף רציני הרבה יותר משמעותי, הרי הוא המנוף המצרי. אני חושב שלהאמין כי צריך להעמיד את ההסכם מול העובדה שהם יביאו את הבנים הביתה - זה לא להכיר את חמאס בעזה”.



נשיא טורקיה מרוצה



בתוך כך, ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני) דורש לקיים בוועדת החוץ והביטחון דיון דחוף על ההסכם עם טורקיה. במכתב ששלח לדיכטר כתב: ״התעלמות הממשלה מהכנסת הגיעה לשיא חדש של ציניות. הסכם אסטרטגי רב חשיבות עם טורקיה חלף באמצעות החמקן של ביבי נתניהו מתחת הרדאר של הכנסת.הפיקוח הפרלמנטרי הוא לב לבה של הכנסת, וכרגיל, ראש הממשלה מזלזל בו. אני דורש כי ועדת החוץ והביטחון תתכנס בדחיפות לדיון על ההסכם”.



בינתיים כבר מציג נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את ההסכם עם ישראל כהישג שלו. בנאום שלשום בלילה באנקרה אמר כי טורקיה השיגה את כל המטרות שהציבה במסגרת המשא ומתן. "הצבנו שלושה תנאים וקיבלנו אותם", אמר, "הראשון היה התנצלות על אירועי המרמרה, כשנתניהו התנצל בשנת 2013, השני היה פיצויים למשפחות הקורבנות והשלישי הקלת המצור על עזה כדי לשפר את חיי הפלסטינים. את כל התנאים קיבלנו”.