הקבינט הביטחוני מדיני אישר את הסכם הפיוס עם טורקיה, שנחתם כבר אתמול, כך נודע לאחר הישיבה שנערכה, בה נכחו 10 שרים, כשבנימין נתניהו לא היה זקוק בסופו של דבר להשתמש בקול הכפול שיש לו בקבינט. הישיבה חרגה בשעתיים ממה שתוכננה, לאחר שהחלה ב-9:00 והסתיימה לאחר 4 שעות וחצי. שבעה שרים: נתניהו, שטייניץ, ארדן, כ"ץ, כחלון, גלנט ודרעי תמכו, שלושה שרים: נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואיילת שקד, התנגדו. כעת ייצא הסכם הפיוס לדרך, למורת רוחם של משפחותיהם של אורון שאול ז"ל, הדר גולדין ז"ל ואברה מנגיסטו, הנמצאים בשליטת החמאס. בישיבה השתתפו גם ראש המוסד יוסי כהן, היועמ"ש לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט וראש צוות המו"מ ד"ר יוסף צ'חנובר.

על מנת לנסות ולהפעיל לחץ, החליט הקבינט לקיים בהקדם דיון על תנאי כליאתם של אסירי החמאס בבתי הסוהר בישראל כל עוד לא נפתרת סוגיית גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין ז"ל והאזרחים הישראלים אברה מנגיסטו והישאם אל סייד המוחזקים בעזה. עוד החליט הקבינט להקים צוות שרים מתוך חברי הקבינט שילווה ויטפל באופן רצוף בנושא השבויים והנעדרים, לרבות יצירת מנופים על החמאס. הקבינט גם החליט לקיים בהקדם דיון על המלצות ועדת שמגר על מדיניות ישראל בעניין אירועי שבויים ונעדרים. 

ארדן: "אין הסכמי פיוס מושלמים"


הראשון שהתייחס לאישור היה השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שאמר לאחר מכן: "חברות וחברים יקרים, ליבי יוצא אל משפחות שאול וגולדין, פגשתי את ההורים ואת בני המשפחה השבוע בכנסת, שמעתי את זעקתם. הבטחתי להם שאגיע לקבינט ואשאל את השאלות הקשות בטרם אקבל את החלטתי. כך עשיתי. ליבי יוצא גם אל משפחתו של אברה מנגיסטו שמוחזק עדיין בעזה".



"עלינו לעשות הרבה יותר כדי להחזיר את הבנים הביתה ולכן דרשתי היום בקבינט לקיים דיון והכרעה על הרעה משמעותית בתנאי אסירי החמאס, יחד עם הפעלת מנופי לחץ נוספים כדי להשפיע על הארגון להחזיר את הנעדרים. הקבינט קיבל את עמדתי ובתוך שבועות הוא יכונס לדון בנושא הרעת התנאים של אסירי חמאס. כשר בממשלה וכשליח של הציבור כולו, חובתי לשקול את יתרונות ההסכם אל מול חסרונותיו – ולהכריע. לאחר מחשבה רבה ולבטים קשים, החלטתי לתמוך בהסכם הפיוס עם טורקיה".

"חקרתי רבות סוגיה זו ולצערי הרב לא השתכנעתי שטורקיה יכולה לכפות על החמאס להשיב את חיילינו ואזרחינו לישראל, אך צודקים גם האומרים שמכתב הצד שצורף להסכם הפיוס ועוסק בסוגיית השבת בנינו מעזה, אינו מהווה התקדמות משמעותית בסיכוי להחזרתם, ולכן לאור דרישתי הקבינט ידון ויכריע בתוך שבועות על נושא תנאי אסירי החמאס וצמצומם כמנוף לחץ".

"ועדיין בעיניי, להסכם הפיוס יש יתרונות ביטחוניים וכלכליים חשובים מאוד. אין הסכמי פיוס מושלמים. ואכן, תשלום הכסף מרגיז ומתסכל, אך לתפיסתי אין בו באמת אמירה המצדיקה את פעילותם האלימה של פעילי הטרור שתקפו את חיילינו, אלא רק תשלום כספי במסגרת הסכם שנועד לשפר את מצבה של ישראל, בדיוק כפי שמדינת ישראל שילמה בעבר מחירים כואבים במסגרת הסכמים שנועדו להשיג מטרה חשובה, בין אם מדובר בהחזרת גופות חיילים או הסכם שלום. המחירים ששילמנו מעולם לא הביעו הסכמה או הצדקה לפעולות של צד שתקף אותנו, בין אם היה מדובר בחיזבאללה, בחמאס או במצרים". 

השר יואב גלנט ברך על אישור ההסכם עם טורקיה: "נכון לעשות הסכם עם טורקיה. זהו הסכם חיוני לבטחון ישראל וליציבות האזור. בכל הסכם ישנן גם פשרות, אבל באחריותנו כקבינט לזהות את החשיבות האסטרטגית של פעולות לטווח רחוק, כאשר מדובר בנושאים הנוגעים לבטחון ישראל. טורקיה היא אחת מארבע המדינות המוסלמיות המרכזיות באזור וחשוב לשמר אותה קרוב ככל הניתן לצדנו. האויבים האמיתיים של ישראל הם איראן וארגוני הטרור ובהם עלינו לרכז את מאבקנו. בו זמנית, עלינו לכרות בריתות וליצור קשרים עם כל הגורמים האחרים. כאשר העולם כולו מתמודד עם איומים מורכבים, הסדר בינינו לבין טורקיה הוא צעד נכון וחשוב".