יושב ראש יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, הכריז אמש, במהלך שיחת וידאו צ'אט עם גולשים בדף הפייסבוק שלו כי "השוויון בנטל כבר לא יהיה על השולחן הלאומי יותר", ועורר סערה. לפיד, ששוחח עם הגולשים בעת שהמתין אתמול לטיסה מאילת למרכז הארץ, נשאל על יחסו לחרדים ואמר: "השוויון בנטל כבר לא יהיה על השולחן הלאומי יותר, כעת הוא נמצא בבג"ץ ואקבל כל מה שבג"ץ יקבע, בין אם הוא יקבל את העמדה שלנו ובין אם הוא יקבל את המתווה של הממשלה הנוכחית. הנושא לא יהיה על השולחן שלנו אם נרכיב את הממשלה הבאה".  


כזכור, חוק השוויון בנטל היה אחד מדגליה המרכזיים של מפלגת יש עתיד. בתגובה לדבריו אמר הפורום לשוויון בנטל כי "הצהרתו האחרונה של לפיד בדבר הורדת סוגיית השוויון בנטל משולחן הממשלה, מסמלת עוד שלב בנטישתו ערכים מרכזיים שהוא מתיימר לייצג, לטובת חנופה בפני הקול החרדי. לפיד נוטש בעצם את החיילים והמילואימניקים בדרכו לכיסא. איזה מסר הוא מעביר בכך לציבור בוחריו ולבית המשפט העליון שאמור לדון בערעור שהוא עצמו שותף לו. זה אותו לפיד שרק לפני מספר חודשים נפגש עם הנהלת הפורום על מנת לבקש שיתוף פעולה כנגד ביטול חובת השרות לחרדים, שבעקבותיו גם הוקם מאהל, ונחתמו עצומות". 

"זה אותו לפיד שעל כנפי המאבק לשוויון נכנס לכנסת ועכשיו בוגד במצח נחושה בציבור המשרתים. הפורום לשוויון בנטל לא מתכוון לוותר ונמשיך לדרוש מהממשלה הזו וגם מהבאה אחריה, כמו גם מחבר הכנסת לפיד שהצהיר כל כך הרבה על מחויבותו לגיוס החרדים, לפעול למען החלת השוויון על כלל אזרחי המדינה", נמסר מהפורום לשוויון בנטל. 


מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "יאיר לפיד השלים את תהליך הפניית העורף וההתנתקות ממאבק השוויון בנטל עליו רכבו הוא ומפלגתו בראשית דרכם. לפיד, כך מתברר, רק תפס על המאבק לשיוויו בנטל טרמפ, אבל המאבק התחיל הרבה לפניו והוא יימשך עד להשגת המטרה, עם לפיד או בלעדיו".

"רוב הציבור", הבהיר רגב, "עדיין רוצה במימוש ערך השוויון בנטל, אבל נראה כי לפיד נחוש לסלול את דרכו לשלטון גם במחיר של קיפול דגלים וכניעה לתכתיבי המפלגות החרדיות. ספק רב אם יהיה די בכך כדי להביא את המפלגות החרדיות להושיב אותו על כס ראש הממשלה, אבל לתומכי ערכי חופש הדת והשוויון בנטל הוא מבהיר שיצטרכו למצוא לעצמם כתובת אחרת".
 
יו''ר יש עתיד הגיב לביקורת כלפיו בסטטוס בפייסבוק: 


"למי ששאל - צריך כנראה להבהיר את הברור מאליו: יש עתיד לא ירדה ולא תרד מהשוויון בנטל. אנחנו אלה שהובלנו אותו, אנחנו המפלגה היחידה שעדיין נאבקת עליו בבג"ץ, אנחנו מאמינים שזו הדרך הנכונה לשילוב בין כל חלקי החברה הישראלית. אתמול שאל אותי על כך מישהו ואמרתי שלדעתי זה לא יהיה על שולחן הממשלה הבאה. הכוונה היתה כמובן שלהערכתי אנחנו ננצח בבג"ץ, לא לכך שנוותר על עקרונותינו. החרדים צריכים לדעת שלא מדובר בניסיון להתנכל להם או לאורחות חייהם חלילה, אלא בצורך לכתוב חוזה ישראלי של חיים משותפים, שבו לכולם יש אותן זכויות וגם אותן חובות". 
 

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה ציוני) הגיב בטוויטר לידיעות על דברי לפיד וכינה אותו שרלטן: "גנב דעת או בפשטות: שרלטן. הונה את קהל בוחריו בכל תחום כמעט (הוזלת הדיור, שיוויון בנטל, יוקר המחיה, רפורמות בחינוך)".

ממפלגת "יש עתיד" נמסר כי "הפרשנות שנתנה לדברי לפיד היא שטות גמורה. "מפלגת 'יש עתיד' היא המפלגה היחידה שנאבקת בשוויון בנטל. בממשלה הקודמת העברנו חוק היסטורי לשילוב החרדים בשירות בצה"ל ובשוק העבודה. לצערנו החליטה הממשלה הנוכחית לבטל את החוק. בעקבות ההחלטה של הממשלה לבטלו פנינו לבג"ץ והנושא נמצא כעת על שולחן בית המשפט העליון וכמו בכל נושא נכבד את החלטות בג"ץ. אנחנו מאמינים ששילובם של החרדים בחברה ובתעסוקה הוא קריטי לעתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל ונמשיך לפעול לכך".
 

"אנחנו לא בשמאל"


לפיד נשאל אתמול גם מדוע הוא אינו מתאחד עם מפלגות השמאל מרכז לצורך הקמת גוש גדול. על כך אמר: "אנחנו לא נתאחד עם השמאל. יש לנו כבוד לשמאל. מפלגות השמאל יסדו את מדינת ישראל אבל אנחנו לא בשמאל ולא נתאחד עם השמאל". 

לדבריו, "יש עתיד תוביל בבחירות הבאות. ננסה להיבחר להיות מפלגת השלטון ואני אתמודד על ראשות הממשלה". לגבי איחוד עם מפלגות מרכז כמו כולנו של כחלון אמר: "במרכז יש דיבורים כל הזמן. זה מוקדם מדי. עד שלא יהיה תאריך לבחירות על הלוח אלה דיבורים ריקים".