מליאת הכנסת אישרה הלילה (שני) בקריאה שנייה ושלישית את "חוק העמותות" השנוי במחלוקת, המחייב עמותה שעיקר מימונה ממדינה זרה לחשוף זאת בכל דיון בכנסת, במסמכים ובדוחות מטעמה וכן אצל רשם העמותות. החוק, הצעת חוק ממשלתית שיזמה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), עבר ברוב של 57 תומכים מול 48 מתנגדים. החוק יחול על 27 עמותות מתוכן 25 הנחשבות לעמותות שמאל. ראש הממשלה נתניהו הגיב בעמוד הפייסבוק שלו להעברת החוק וכתב כי "בניגוד לטענות משמאל, אישור החוק יביא להגברת השקיפות, יתרום ליצירת שיח שמשקף נכוחה את דעת הקהל בישראל ויחזק את הדמוקרטיה".

שקד אמרה בדיון כי "התערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניות של מדינה אחרת הן הסכנות האמיתיות לדמוקרטיה. לא ייתכן שהאיחוד האירופי תורם לעמותות הפועלות בשמה של מדינת ישראל כשלמעשה הן משמשות כלי בידיהן של מדינות זרות ליישום המדיניות שלהן".



ח"כ סמוטריץ' הסביר כי "יחסים בין מדינות מבוססים על שקיפות והדדיות. בעשורים האחרונים התפתחו בישראל ערוצים לא שקופים שבאמצעותם מבקשות מדינות זרות לקדם אינטרסים שלהם בישראל. לא ניתן לקבל מציאות שבה ישנו ערוץ גלוי וערוץ חסוי. כלל הערוצים שבאמצעותם מבקשות מדינות אחרות להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל חייבים להיות שקופים וגלויים".



יוזמת החוק, השרה שקד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יוזמת החוק, השרה שקד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




"אחד הסכינים שמייצר את הקרע בחברה"


באופוזיציה תקפו בחמת זעם את החוק החדש. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי "החוק מסמל את ניצני הפשיזם שעולים ופורחים בחברה הישראלית. מקדמים כל הזמן סדר יום שתכליתו לסתום את הפה לכל מי שקצת משמיע קול שונה. סדר יום שמקדמת אותו שרת המשפטים, ראש הממשלה וכל השותפים לקואליציה. החוק הזה יירשם ככתם על פרצופה של הכנסת". הרצוג האשים והוסיף: "אנחנו לא ניתן למקוששי מנדטים ולפרובוקטורים להרוס את הדמוקרטיה, אנחנו נעשה הכול כדי לשמור עליה מכל משמר. שלטון שנשען על דיכוי התקשורת, דיכוי חופש הביטוי, דיכוי עצמאות מערכת המשפט - הוא שלטון שאיבד עשתונות ומוכן לעשות הכול כדי לעורר עוד שנאה, שיסוי ופחד", אמר הרצוג.



ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה כי "כשהמדינה מנסה להשתיק ביקורת, דרך סימון והדרת עמותות המעבירות ביקורת, היא חוצה את הקווים של הדמוקרטיה" .



לדברי ח"כ מיכל רוזין (מרצ) "רק ממשלה נלעגת שאינה מסוגלת להסתכל למציאות בעיניים, מתכסה במונחים דמוקרטיים לשם רדיפה פוליטית בלבד. אל לנו להתבלבל: מטרתו של החוק היא חיסול ממוקד של רשימה מדוקדקת של ארגונים המזוהים עם השמאל בישראל".



ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה בדיון: "בראי ההיסטוריה הכנסת הזו תיבחן כנקודת השפל של הדמוקרטיה הישראלית. מדובר בחוק פוליטי שנועד לרצות את האלקטורט של הקואליציה. כל זה כשהנזק ברמה הבינלאומית הוא בלתי-הפיך".



יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הפנה אצבע מאשימה לקואליציה ואמר כי חבריה מתנהגים כמו "עכברים מפוחדים. מחוקקים עוד ועוד חוקים להגן על הזכויות של הרוב ולהשתיק את המיעוט. עסוקים מבוקר עד ערב ברדיפה מתמדת ואובססיבית נגד כל מי שלא מסכים אתכם. לא מסוגלים להתמודד עם שום אמירה ביקורתית. רשימת העמותות אותן ביקשתם לסמן באות קין היא רשימה של כבוד, שורה של עמותות וארגונים אמיצים שנראה שרק הולכים ומתעצמים למול קמפיין הדה לגיטימציה שלכם".



איימן עודה מתנגד בתוקף. צילום: מרק ישראל סלם
איימן עודה מתנגד בתוקף. צילום: מרק ישראל סלם



חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הצטרפה גם היא למתקפה ואמרה כי "חוק העמותות הוא אחד הסכינים שמייצר את הקרע בחברה. החוק הזה פוגע במדינת ישראל שכולנו אוהבים בעולם. הוא זה שמוציא את דיבתנו רעה יותר מכל עמותה שצריכה לומר שהיא מקבלת כסף ממשלות זרות".



האגודה לזכויות האזרח לחוק לסימון עמותות הגיבה לאישור החוק ואמרה כי "חוק העמותות נועד לפגוע בארגונים שפועלים לטובת הדמוקרטיה הישראלית והשקפת עולמם שונה מזו של הרוב בקואליציה הנוכחית. מדובר למעשה בחוק לסימון עמותות. שכפי שמנסחיו כבר הודו, מטרתו האמיתית היא לעשות דה לגיטימציה לארגונים מסוג שפעילותם לא מוצאת חן בעיני הרוב הפוליטי ולפגוע באפשרותם לפעול".