יוזם ההצעה, ח"כ יוסף ג'בארין, אמר אתמול כי "מחמוד דרוויש הוא משורר בעל שיעור קומה בינלאומי ושיריו תורגמו כמעט לכל השפות, ומן הראוי שגם חברי הכנסת ייחשפו ליצירותיו". ג'בארין אף הודיע כי בכוונת הסיעה לפנות לחברי כנסת יהודים שיקריאו במליאה שירים של דרוויש. הוא עצמו כבר הודיע כי יקריא את השיר "אל אמי", שבו נכתב בין היתר: "מתגעגע ללחמה של אמי, ולקפה של אמי, וללטיפת אמי, וגְדֵלה בי הילדות יום על חזהו של יום, ואשתוקק לחיי כי אם אמות, אתבייש מדמעות אמי".



יו"ר הסיעה, ח"כ איימן עודה, הוסיף: "רק אדם מלא שנאה ורשע כמו ליברמן יכול להשוות בין שירתו המופלאה ואוהבת האדם של מחמוד דרוויש לבין כתביו של אדולף היטלר. דרוויש היה לא רק משורר נשגב כי אם גם אדם יוצא דופן, שיחד עם הכאב על איבוד מולדתו (ועל כפר הולדתו שנהרס ב־1948) מעולם לא הפסיק להאמין בערכים אוניברסליים ובבני האדם. דרוויש, שהוביל מאבק עיקש ואמיץ נגד הכחשת השואה, ימשיך להוות סמל נצחי לאהבת אדם, לחוכמה ולרגישות, ערכים ששר הביטחון אפילו לא מכיר".



מחמוד דרוויש. צילום: רויטרס
מחמוד דרוויש. צילום: רויטרס



הפגישה בין השר ליברמן לדקל הסתיימה אתמול שעה קלה לאחר שהחלה בלי כותרות דרמטיות או צעדים אופרטיביים. ליברמן, שהבין היטב את הסערה התקשורתית סביב ההחלטה לזמן את דקל לבירור, בחר בעיתוי מיוחד לפגישה - בזמן תוכנית הרדיו הפופולרית שאותה משדר דקל יחד עם עמית סגל, ובסמוך לישיבת הערכת המצב השבועית עם הרמטכ"ל. ובכלל, בניין משרד הביטחון בקריה בתל אביב היה מוקד סערה אמש לא רק סביב פגישתו של השר עם מפקד גל"צ, אלא גם בגלל שיחת הבירור בין מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, עם הרב יגאל לוינשטיין, מראשי המכללה הקדם צבאית בעלי, שכינה השבוע את חיילי צה"ל מהקהילה הגאה "סוטים".



במהלך הפגישה עם דקל אמר השר ליברמן כי אין כל התערבות של הדרג הפוליטי בתכנים השונים המשודרים בגל"צ, אך לצד זה הוסיף: "ייעודה של תחנת רדיו צבאית בחברה דמוקרטית ומורכבת כמו החברה הישראלית הוא לחזק את הסולידריות בחברה. לא להעמיק שסעים ובוודאי שלא לפגוע ברגשות הציבור". השר ליברמן הוסיף והבהיר לדקל שיש לדעתו הבדל גדול בין חופש הביטוי לחופש השיסוי, ומחובתם של מפקדי התחנה הצבאית להבהיר זאת למגישים, לכתבים ולעורכים בתחנה.



ירון דקל ואביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
ירון דקל ואביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90



בנושא התוכנית המדוברת שבגינה הוזמן דקל לפגישה אמר שר הביטחון כי, "מחמוד דרוויש, שקרא בשיריו להסתלקותו של העם היהודי מארץ ישראל וכתב 'בשרו של הכובש יהיה לי למאכל', אינו יכול להיות חלק מהנרטיב המכונן של הישראליות כפי שהוצג בתוכנית ששודרה בגל"צ". עוד אמר השר ליברמן למפקד גל"צ כי "לפי אותו היגיון ניתן גם לצרף לנרטיב הישראלי את מורשתו של המופתי אל־חוסייני או לשבח בשידור את האיכות הספרותית של 'מיין קאמפף'״.



השר ליברמן הזכיר בשיחה כי גם סגן שר הביטחון בתקופת שלטון מפא"י, צבי דינשטיין, אמר בעבר בכנסת כי "דרוויש מסית בצורה בלתי מרוסנת נגד מדינת ישראל והעם היהודי היושב בה, וכי הוא מעורר בשיריו ובהופעותיו הפומביות רגשי איבה כלפיהם".



מפקד גל"צ, ירון דקל, אמר בפגישה עם ליברמן כי הוא "רואה חשיבות בשמירה על חופש הביטוי, וטקסטים לימודיים אין פירושם הזדהות עם הנאמר, אך ייתכן שהקונטקסט של הדברים כחלק מנרטיב ישראלי עשוי להיתפס באופן שגוי".