שר הביטחון אביגדור ליברמן מנהל היום (שני) "שעת שאלות" בדומה לראש הממשלה בשבוע שעבר. ליברמן נשאל בין היתר על עמדותיו המדיניות והביטחוניות, יחסו לחמאס והתבקש להגיב על זימונו של מפקד גלצ לשיחת בירור.


ח"כ יואל חסון: "ידועות עמדותיך על טורקיה וההסכם איתה. ההסכם מכיל את היחסים איתה וגם את היחס של ישראל לשלטון חמאס בעזה ולעובדה שבהסכם אנחנו מכירים בכך שהחמאס ימשיך לשלוט בעזה. איך אתה מתייחס לזה?"

השר ליברמן: "אני חולק על נקודת המוצא שלך. צריך להתייחס לתושבי עזה. לא אכפת לי מאיפה תבוא עזרה הומניטרית, אם זה תרופות, אוכל, ושמיכות. כל עוד אני מפקח על המוצרים שנכנסים לרצועה ומוודא שזה בא בתחום הומניטרי אין לי בעיה שזה יבוא גם מקטאר וסעודיה. קודם כל הם בני אדם, גם הם לא שמחים שיש להם חמאס וצריך להבין מה חמאס רוצה. חמאס רוצה לקבל מעבר לא מפוקח על ידינו. הוא מאיים לקבל מעבר שלא יפוקח על ידנו שיוכל להבריח חופשי שם. נקודת המוצא שלנו היא מצרים, היא בעלת הברית הכי חשובה ורצינית במזה"ת, ואנחנו רוצים לראות איך זה משפיע על יחסינו עם יוון קפריסין ומצרים שבכולם השקעתי שם מאמץ לבנות יחסים של שיתוף פעולה".

ח"כ יעקב פרי: "דוח נציב קבילות חיילים מתריע מפני קריסת מערך הימ"חים. נציב קבילות החיילים בתחילת השנה העביר מכתבי התראה והמצב בימ"חים רק החמיר. מה ניתן לעשות כדי למנוע את קריסת הימ"חים?"

השר ליברמן: "יצא לי לשוחח איתו בעבר, רציתי ללמוד מה קורה בכניסתי לתפקיד. זו אחת השאלות הראשונות שהפניתי לרמטכ"ל. הצבא והרמטכ"ל מודע לזה. קבעתי שבוע הבא פגישה עם מבקר מערכת הביטחון ונציב הקבילות אני מקווה שנטפל בכל הבאגים הנוספים שיעלו. יואל, לגבי שלטון החמאס אין הבדל בין חמאס דאעש ואל קאעידה רק לפני שבוע הוצאו כמה תושבי עזה להורג בלי יכולת להתגונן בלי משפט. אחד המג"דים שם הוצא להורג ע"י אדם ששוחרר בעסקת שליט. תסתכל על הקייטנות שלהם, לקחו ילדים בני 3-4, הלבישו כמו שאהידים ומלמדים אותם איך להתאבד. אין ספק שמדובר באחד השלטונות החשוכים. אין שוני בינם לבין דאעש. אנחנו מדברים על החופש פה, שיראו איך נשים מתלבשות בעזה. לא צריכה להיות פה מחלוקת". 

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא: "איך ניתן לייעל את המצב במעברים?"

השר ליברמן: "מה שקורה במעברים לא סביר. סובלים שם כולם, יהודים וערבים, גם ביטחונית זה לא בריא. אין מספיק מסלולים ועמדות בידוק. לישראל יש שלוש רשויות שונות שמתפעלות את המעברים, יש אנדרלמוסיה לא פשוטה. בהחלט אחד הדברים שאני בתקופה כשר הביטחון התעסקתי בהם זה נושא המעברים. ביקשתי במיוחד בתקציב הנוכחי דיברתי עם רה"מ להביא תקציב נוסף. לא סביר מה שקורה שם, מקווה שנצליח בתקציב הקרוב להעביר לשם מספיק תמיכה כדי לשפר אותם מכל הבחינות".


ח"כ רחל עזריה: "אגף תודעה יהודית עבר לתוך חיל חינוך. עם זאת רב עומד בראש הצוות שמורכב בעצמו רק מרבנים. אין נשים ואין זהויות דתיות מגוונות. למה זה נעשה והאם לא רק רבנים יהיו שותפים?"

השר ליברמן: "המהלך נעשה לפני שנכנסתי לתפקיד. אני רוצה לראות שם גם חילונים ונשים לאף אחד אין בלעדיות על היהדות. יהיה קצין חינוך ראשי חדש מקווה שייבחר הכי טוב, אין שום סיבה שלא ייוצגו כל מי שמשרת בצבא, נשים וחילונים. הפסיפס של הצבא חייב להשתקף".

ח"כ יוסי יונה: "אישרת את המחויבות לשלום עם הפלסטינים על בסיס שתי מדינות לשתי עמים. אמרת שאתה מוכן לבחון ברצינות את היוזמה המצרית ושמצאת אלמנטים חשובים ביוזמת השלום הערבית. האם ביקשת לקיים דיון עם רה"מ ועם השרים במטרה לבחון ברצינות את היוזמות שעומדות על השולחן הבינלאומי בעניינים אלה?"

השר ליברמן: "בוודאי. אני דיברתי על הנושא שנים. קודם גם במערכת הבחירות 2009. אני בעד גמישות מדינית וקשיחות ביטחונית. אצלנו הרבה פעמים מתכוונים שאם נתגמש מדינית נהיה פראיירים בתחום הביטחון אבל אני מוכן להיות גמיש מדינית ולא להתפשר על נושאים ביטחוניים אקוטיים. לא הסתרתי את זה אף פעם, לא לפני הבחירות ולא אחרי. אני מתעסק בנושא היוזמה האזורית הרבה שנים גם כשר החוץ. המונח 'הסדר אזורי', מי שטבע אותו זה אביגדור ליברמן בהרצאה לפני כמה שנים. לכן, אני באותה דעה ובלי להכנס לפרטים אתה יכול לתאר לעצמך שעסקתי בזה מאז כניסתי לתפקיד".

ח"כ יעל גרמן: "צה"ל שהוא המעסיק הגדול ביותר במדינה מוחרג מחוקי הנגישות, וגם משרד הביטחון. מדוע לא תפעל כדי להנגיש את כל המקומות בצה"ל ובמשרד הבטחון כדי לקדם את הנכים, ולאפשר להם לשרת ולהשתלב בחברה?"

השר ליברמן: "אין שאלה. הנגישות חייבת להיות בכל מקום כולל במשרד הביטחון. חלק מהבעיות זה שמשתמשים במתקנים מהתקופה הבריטית, ואז לא התייחסו בצורה רצינית לנושא הזה. כרגע חלק גדול מהבסיסים עוברים דרומה ולכן לא משפצים את הישנים. יש אנשים שאנחנו עומדים על לשלב אותם בעמדות הכי רגישות במערך הביטחון. בכל מקום שאת חושבת שיש בעיה אנחנו נטפל גם פרטנית, למרות המעבר דרומה".

ח"כ מיכל רוזין: "לפני כחודש נשלל היתר כניסה מבכיר ברשות הפלסטינית, בטענה שהוא הוא מבצע פעילות פוליטית חתרנית. האם נכון שהכניסה שלו  לישראל מהווה איום ביטחוני?"

השר ליברמן: "יושב פה מישהו יותר מנוסה ממני, יענק'לה פרי. זה לא חדש שחלק מהמסורת ברשות הפלסטינית, היא שמי שעוסק בפגיעה בישראל בערב ועבדו קשה על מנת לחסל את המדינה, דיברו הרבה ביום על אחוות העמים. זו לא החלטה ששר הבטחון יכול לקחת לבד. כשאני מבטל אישור כניסה יש בין היתר חוות דעת של המתפ"ש, ואחרי חוות הדעת אני מבטל את אישורי הכניסה. יש הרבה יסודיות לביטול. לא מדובר באדם תמים שחושב על אחווה בין יהודים וערבים, יש שם הרבה סיבות".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "שנתיים אחרי צוק איתן עדיין יש נכי צה"ל שמסתובבים חסרי מענה. במקום להלחם באויבים נלחמים בנכים.  ישנה פגיעה דרסטית באיכות הטיפול. כיצד בכוונתך לפעול כדי שהנכים יזכו לטיפול מיטבי ושלא ייפגעו זכויותיהם?"

השר ליברמן: "נכי צהל זה קונצנזוס מוחלט בחברה הישראלית משמאל עד ימין אין אחד שלא חושב ככה. יש מחויבות לכל הבית הזה לנושא של נכי צה"ל גם מי שמטפלים בזה פועלים במסירות נפש בצורה יוצאת מן הכלל עם כוונות טובות. הנושא נבחן בכל מיני ועדות וגם בהצעת חוק של עפר שלח. אין מישהו שרוצה ברעתם. כשר אני חייב לסמוך על אותם דרגים מקצועיים עובדים סוציאליים, רופאים, פסיכולוגים ועוד. יש דיונים בין משרד הביטחון לארגונים שונים למשרד האוצר, לכל הגופים. אני סומך על כל הדרגים המקצועיים. מי שמקדיש לזה את רוב מרצו זה סגני. העברתי לו אחריות על זה על מנת שיהיה מישהו שמתעסק בזה במשרה מלאה. חייבים לתת אשראי ולחכות למסקנות סופיות ולמוצר הסופי. כרגע העבודה בעיצומה. כשנראה את התוצאות נוכל להתייחס". 

ח"כ מסעוד רנאים: "לפני כמה ימים קראת למפקד גל"צ ונזפת בו ששידר תכנית על המשורר מחמוד דרוויש. אני לא בא להגן על הפקוד שלך, אלא להגן על חופש הביטוי והמשורר להשוות אותו להיטלר ואת השיר למיין קמפף זה עיוות היסטורי. דרוויש הוא אדם, הוא משורר ההתנגדות לכיבוש, אבל הוא בן אדם. השירה שלו היא שירה הומנית. עד מתי המדיניות שלך תהיה דורסנית ואפילו תרבותית תדיר אותנו?"

השר ליברמן: "אני יכול לצטט אחד מגדולי הדור בספרות הערבית, הפרופסור שמואל מורה. כשאוניברסיטת ת"א עשו ערב הוקרה לדרוויש, שמואל מורה קרא לזה התרפסות מחפירה מול מי שאמר על ישראלים 'צאו מישראל, מהאוויר שלנו, מהמים שלנו'. קשה לי לדבר פה. אפשר לדבר על דרוויש מבחינת דע את האויב, יחד עם המופתי אלחוסייני. אבל להביא אותו במסגרת נרטיב ישראלי מכונן? אני חושב שמישהו פה התבלבל. אפשר לדבר על הרבה דברים אבל להביא את דרוויש כנרטיב ישראלי מכונן זה חוסר הבנה וחוסר יושר היסטורי".

ח"כ עמר בר לב: "הגדר סביב יהודה ושומרון מקוטעת, חלק מהמחבלים הגיעו דרך אותו אזור שבו אין גדר. גם עמדת צה"ל היא שמבחינה ביטחונית צריך להשלים את הגדר סביב יהודה ושומרון. מעבר להחלטת הקבינט להגדיל קטע מסויים של הגדר, השאלה שלי היא האם לדעתך חייבים להשלים את הגדר והחלק השני הוא לגבי הצעת חוק שאני מגיש להשלמת הגדר בתוך 18 חודשים. האם תתמוך בה?"

השר ליברמן: "אני תומך בעמדת צה"ל, אישרתי כ-70 ק"מ נוספים לבניית הגדר, אנחנו בונים בהיקף של 2.8 מיליארד שקל. אני מתנגד לכל הצעת חוק שלא כוללת מקור כספי. משרד הביטחון הוציא כסף על חשבונו כמקדמה ולא המתין להצבעה על התקציב. יש מספיק עבודה לעוד עשר שנים קדימה. אם יחד עם הצעת חוק תביא לי מקור תקציבי אני יותר מאשמח".

מוקדם יותר היום הגיע ליברמן לבקו"ם לראשונה ללוות את המתגייסים לחטיבות החי"ר בפעם הראשונה בתפקידו. ליברמן נפגש עם מתגייסים מגולני וגבעתי ובתשובה לשאלה של אחד המתגייסים על נהלי הפתיחה באש על רקע פרשת החייל היורה אמר ליברמן: "אנחנו רוצים לשמור על הצבא הכי קרבי והכי טוב מבחינה מבצעית וגם לשמור עליו מאוד ערכי. אלה הדברים שמנחים אותנו והמליץ לחייל שלא בטוח לגביי נהלי פתיחה באש, שישאל את מפקדיו".

בתשובה לשאלה של מתגייס נוסף ליחידה לוחמת אם יש אופק מדיני אמר ליברמן: "אנחנו במצב טוב יותר בהשוואה למה שקורה בכל העולם. אנחנו רואים מה קרה בשלושת הימים האחרונים בגרמניה אני לא מדבר על הפיגועים באפגניסטן וצרפת ועוד מקומות. קיימת מגמה לא טובה לא רק במזרח התיכון של טרור. מי שחושב שמהלך מדיני ישפר את מצבנו מול הטרור - טועה. הטרור הוא לא רציונלי, דאעש והמטורפים חיים בשביל למות כשאהידים. אי אפשר לרצות אותם במהלך מדיני".