לשכת ראש הממשלה הודיעה היום (שני) כי בכוונתה לחתום בהקדם האפשרי על הסכם הסיוע הביטחוני בין ישראל לארצות הברית. גורם מדיני אמר כי "ההודעה מבהירה לממשל שישראל אינה מעוניינת בהצעה להעלות את הסיוע ל-2017. ישראל מעבירה מסר שהיא מתחייבת להסכמים שנחתמו כבר". בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה נכתב כי "ישראל מייחסת חשיבות גדולה ליכולת התכנון ולוודאות בכל הנוגע לסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארה"ב, ולכיבוד הסכמים בילטרלים. לפיכך, אין לישראל אינטרס בשינויים בגובה הסיוע השנתי (לשנה הקרובה), כפי שנקבע במזכר ההבנות (MOU) הקיים, ללא הסכמתם של הממשל האמריקני וממשלת ישראל כאחד".



עוד הובהר על ידי לשכת ראש הממשלה כי עבור שנת הכספים 2017, שאינה נכללת המזכר ההבנות החדש, נשארת ישראל מחויבת לרמת הסיוע על פי ההיקף המצוין במזכר ההבנות הנוכחי, העומד על 3.1 מיליארד דולר, ואינה מבקשת מימון נוסף. בתוך כך תא"ל (במיל.) יעקב נגל, ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי, ייצא לוושינגטון ביום ראשון הקרוב במטרה להגיע בהקדם האפשרי לחתימה על מזכר הבנות חדש. 



ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס
ניסיונות להגיע להסכמה רגע לפני סיום כהונתו של אובמה. צילום: רויטרס





רצף מחלוקות




המשא ומתן על הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב החל בנובמבר 2015. לפני כחודשיים הגיעו השיחות לידי פיצוץ, אז הבהירו האמריקאים שהצעתם סופית וכי ההחלטה אם לחתום על ההסכם נתונה בידי נתניהו. בין ישראל לארה"ב היו כמה נושאים במחלוקת כשישראל היתה מעוניינת שהסכם הסיוע יהיה בין 40 ל-50 מיליארד דולרים למשך עשר שנים.



בסוף 2018 יפוג תוקפו של מזכר ההבנות הביטחוני בין ישראל וארצות הברית, שנחתם עשר שנים קודם לכן. במסגרת ההסכם סיפקה ארה"ב לישראל סיוע ביטחוני בסכום של 30 מיליארד דולר למשך עשור. ההסכם הנוכחי יעמוד ככל הנראה על 40 מיליארד דולר.