מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק המעניקה הטבות מס ליישובים ביהודה ושומרון הנמצאים בסיכון בטחוני. את ההצעה יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). ההצעה זכתה בשעות הצהריים לתמיכת ועדת השרים לענייני חקיקה ואחר כך הובאה לאישור המליאה. בשבוע הבא הכנסת יוצאת לפגרת הקיץ ולח"כ סמוטריץ' היה דחוף לקדם את ההצעה עוד היום כדי שתספיק להכנס לחוק ההסדרים הקרוב. עלות החוק מוערכת בכ-150 מיליון ש"ח.



באוצר מוכנים להטבות בסדר גודל של 50 מיליון ש"ח בלבד. ח"כ סמוטריץ' מתכוון לנהל מו"מ עם האוצר בכוונה להגדיל את הסכום. לפני כשנה אישרה ועדת הכספים את מפת הטבות המס לעשרות ישובים פריפריאלים וצמודי גדר הנמצאים ברמת איום של 2-5 על פי הגדרת משרד הביטחון. מהמפה הוצאו "ישובים מאויימים ביטחונית" מעבר לקו הירוק. בעקבות הסערה שהתחוללה ולחצים של הבית היהודי ושל שדולת ארץ ישראל בכנסת הבטיח ראש הממשלה נתניהו כי הישובים ביו"ש יקבלו הטבות מס בחוק נפרד למרות התנגדות האוצר.



מוצע לתקן את סעיף 11 לפקודת מס הכנסה ולהוסיף קריטריון של יישוב מאוים ביהודה ושומרון אשר נמצא ברמת איום של 2-5 שנקבעה על ידי משרד הביטחון. קריטריון זה יקנה 25 נקודות שיחושבו במסגרת הניקוד הכולל למתן הטבות במס לאדם שמתגורר באותו יישוב.



יוזם ההצעה, ח"כ סמוטריץ', אמר בדיון במליאה כי "הצעת חוק זו, באה לתקן את הטעות הזו ולהוסיף למפת הטבות המס את הישובים המאוימים ביטחונית ביהודה ושומרון ובכך להשוות את מפת הטבות המס למפת אזורי העדיפות הלאומית".



לדבריו "ההתיישבות ביהודה ושומרון עומדת במשך שנים רבות בגבורה מול טרור מתמשך בישובים ובצירים ויש לעודד אותה בין היתר באמצעות מתן הטבות מס. החוק הזה יאפשר לאלפי משפחות ביהודה ושומרון שסובלים יום יום מאיום בטחוני, לקבל את המגיע להם ולהיות שווים בזכויותיהם ליתר תושבי מדינת ישראל. הממשלה הלאומית מחזירה את יו"ש למפת ההתיישבות. הדרך עוד ארוכה אבל זהו בהחלט צעד בכיוון הנכון".



ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) מתח ביקורת על הצעת החוק ואמר כי "כשהבושה הולכת מותר לעשות הכל. שמעתם על מחלבת יוטבתה? היא צריכה לעבור קורס אצל סמוטריץ' איך לחלוב את המדינה. אתם חולבים את המדינה בכל מיני שיטות פסולות. אתם בשיא החוצפה שלכם באים ולוקחים עוד 150 מיליון ₪ לכמה מאחזים".



ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "מדינת הרווחה ממשיכה להתרחב אך ורק בהתנחלויות כל זה רק בשם הרצון המשיחי המטורף של סמוטריץ' וחבריו בבית היהודי". למרות המחאות ההצעה אושרה ברוב של 42 תומכים מול 36 מתנגדים.