לפנות בוקר (שלישי) אישרה מליאת הכנסת ברוב של 41 נגד 28 את החוק בנושא ביטול חובת לימודי ליבה בקריאה שנייה ושלישית. התיקון לחוק עבר לאחר שהממשלה אישרה בשבוע שעבר את ביטול חובת לימודי הליבה במוסדות החרדיים המתוקצבים, כחלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה.



על פי התיקון, בוטל הסעיף לחוק לימוד החובה שיזמה יש עתיד בממשלה הקודמת, שלפיו חייב כל מוסד חינוך יסודי, כולל מוסדות הפטור החרדיים, ללמד 10 עד 11 שעות מתמטיקה, אנגלית ומדעים. עתה יאפשר החוק החדש לשר החינוך להפעיל את שיקול דעתו בהחלטה על התנאים לתקצוב מוסדות הפטור.



מליאת הכנסת, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם
מליאת הכנסת, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם



כיום לומדים במוסדות החרדיים כ־430 אלף תלמידים. במוסדות הפטור שאליהם מכוונת הרפורמה לומדים כ־30 אלף תלמידים. עד השינוי נקבע בחוק כי כל מוסד חינוך יסודי, כולל מוסדות הפטור החרדיים, חייב ללמד מקצועות כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים, אחרת תקצובו ייפגע באופן משמעותי. עתה נקבע כי לשר החינוך נפתלי בנט, המתנגד לשינוי אולם אין ביכולתו לפעול בניגוד להסכמים הקואליציוניים, תהיה סמכות רחבה לתקצב את המוסדות האלה בלי שיציב להם תנאים. "השר רשאי לקבוע, בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך, להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקצובו - אם יחליט השר על תקצוב מוסדות כאמור ובמידה שיחליט", כך קובע החוק החדש. כלומר, התנאים והמגבלות שהוטלו על השר הוסרו.



ח"כ אלעזר שטרן אמר הלילה לחברי הכנסת החרדים: "ניסיתם לצייר את זה בקדנציה הקודמת כניצחון של 'יש עתיד' ועכשיו אתם מציגים את זה כניצחון שלכם. אבל אין פה לא ניצחון של אף מפלגה ולא הפסד של אף מפלגה - יש פה טרגדיה של הנוער החרדי שנגזר עליו להישאר עני ונכה".



לאחר אישור החוק, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, אורי רגב, אמר בתגובה כי "הממשלה ביצעה היום פיגוע בעתיד המדינה. העברת החוק התבצעה במחטף ובמהירות הבזק אך ורק בגלל האיום של המפלגות החרדיות להפיל את הממשלה. המצביעים בעד החוק יודעים היטב שהציבור מתנגד לו וכל מומחי הכלכלה רואים בו איום וחבלה בכלכלת המדינה. ביטול חובת הליבה הוא מעשה ציני, החושף את פרצופה המכוער של הפוליטיקה הישראלית וחוסר אחריות לאומי של מנהיגי המדינה, ושל כל ח"כ שהצביע בעד החוק".




לפיד: "הממשלה מוכרת את הילדים שלנו"



ביש עתיד הגיבו בזעם בשבוע שעבר על החלטת הממשלה לבטל את חובת לימודי הליבה בבתי הספר החרדיים. יו"ר המפלגה, ח"כ יאיר לפיד, אמר בשבוע שעבר: "ממשלת ישראל רוצה לקחת מדור שלם את האפשרות לפרנס את עצמו. מילא אם הם לא היו מבינים את הנזק שהם מעוללים, אבל כל מי שיושב בממשלה מבין שהוא מוכר את הילדים שלנו. פשוט לא אכפת להם. הכל פוליטיקה".



לאחר אישור החוק אמש, נמסר היום מיש עתיד כי "שיקולי השרידות השלטונית של הקואליציה גברו. כל מי שיושב בממשלה הזאת מבין שהוא גזל מאותם ילדים את הכלים הבסיסיים להשתלבות בשוק העבודה ולפרנסה. ועדיין הם תמכו בחוק כי פשוט לא אכפת להם. כל מה שמעניין אותם זה הפוליטיקה, כי על פי שיטת הקואליציה הנוכחית הכל מותר כדי להישאר בכיסא".



יאיר לפיד התנגד בתוקף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יאיר לפיד התנגד בתוקף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90