נמשכים המגעים לקיום פסגה מדינית בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בתיווכו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במוסקבה. על קיומם של המגעים דווח לראשונה כבר בחודש יוני במעריב, אולם בשבוע האחרון, לאחר שנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, חשף בראיון לעורכי עיתונים כי פוטין עדכן אותו שבכוונתו לארח שיחות ישירות בין נתניהו לאבו מאזן. גורמים מדיניים אישרו למעריב אונליין כי אכן לפני מספר ימים נתניהו שוחח בטלפון עם פוטין בנושא. עוד אמרו הגורמים כי "נתניהו מוכן לשוחח עם אבו מאזן בכל זמן אולם המגעים האלה הם עדיין מוקדמים ואין כל הסכמה על תאריך מסוים".



בראיון אמר א-סיסי כי "אנחנו תומכים בכל מאמץ חיובי מצד המדינות הנוגעות לנושא ואלו שמסוגלות להשפיע, בין שמדובר בארצות הברית, האיחוד האירופי או רוסיה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדכן אותי שהוא הזמין את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואת ראש ממשלת ישראל נתניהו להיפגש במוסקבה כדי לקיים שיחות ישירות. אנחנו תומכים במאמצים האלה".



גורמים מדיניים מעריכים כי היוזמה לקיים את השיחות במוסקבה נובעת מכך שאבו מאזן אינו רוצה להתנער מהיוזמה הצרפתית ולכן מעדיף שהשיחות לא יתקיימו בקהיר. בתוך כך, בצד הפלסטיני מציבים כתנאי לקיום שיחות את הקפאת הבנייה בהתנחלויות ודיון ב"תאריך מוסכם לסיום הכיבוש הישראלי".



לצד דבריו של א-סיסי, בכיר הרשות הפלסטינית, אחמד מג'דלאני, אישר גם הוא כי מתנהלים מגעים לקיום מפגש פסגה עד סוף השנה ברוסיה. במסגרת המאמצים נועד היום מג'דלאני ברמאללה עם השגריר הרוסי ברשות הפלסטינית, על מנת לקדם את היוזמה.



הבכיר הדגיש, כי מדובר ביוזמה משותפת של נשיא מצרים ונשיא רוסיה. "לפני הפגישה על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולשחרר את הפעימה הרביעית של אסירי אוסלו", אמר מג'דלאני. "אנחנו מעוניינים בפגישה שתסלול את הדרך לתהליך השלום ותעלה בקנה אחד עם היוזמה הצרפתית. 




א-סיסי. צילום: רויטרס
א-סיסי. צילום: רויטרס



נכונות ליוזמה אזורית או בינלאומית


בסוף השבוע נפגשו ח"כ קסניה סבטלובה וח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) עם הנשיא אבו מאזן. ח"כ קסניה סבטלובה אמרה: "דיברנו על היוזמה המפתיעה של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שהזמין למוסקבה את נתניהו ואבו מאזן. אנו קוראים לראש הממשלה נתניהו להיענות ליוזמה הרוסית ולשאר היוזמות ובעיקר, לצו ההיסטוריה - לעשות כל דבר אפשרי ומעבר כדי לשנות את המציאות בה אנו משלמים מחירים כל כך יקרים".



ח"כ יוסי יונה הוסיף: "הכאוס הפוליטי במזרח התיכון יוצר הזדמנויות לבריתות חדשות בינינו לבין המדינות המתונות באזורינו. התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסדר בינינו לבין הפלסטינים היא חלק בלתי נפרד מבריתות אלה. בפגישתו אתנו הביע אבו מאזן את נכונותו ליטול חלק בכל יוזמה אזורית או בינלאומית שמטרתה להגיע לפתרון כולל, אזורי וצודק לקונפליקט".