משבר הרכבת: 62% מהציבור סבורים שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו צריך לפטר את שר התחבורה, ישראל כץ. כך קובעים ממצאי סקר מיוחד שערך עבור "מעריב־השבוע" מכון המחקר פאנלס פוליטיקס שבראשות מנחם לזר. 502 נשאלים השתתפו בסקר, בהם 125 מצביעי ליכוד. טענות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%. בתשובה לשאלה "האם היית מייעץ לנתניהו לפטר או לא לפטר עכשיו את השר ישראל כץ" רק 12% השיבו בחיוב ו־26% השיבו כי אינם יודעים. מפילוח התשובות עולה עוד ששיעור מצביעי הליכוד המתנגדים לפיטוריו של כץ זהה לכלל מדגם המשתתפים בסקר – 62%.



בתשובה לשאלה נוספת – "במי אתה תומך במשבר הנוכחי סביב עבודות השבת, בראש הממשלה או בשר התחבורה" - השיבו יותר ממחצית (52%) שהם תומכים בכץ. 25% השיבו שהם תומכים בנתניהו ו־23% נוספים כי אינם יודעים. בקרב מצביעי הליכוד התוצאות היו מאוזנות יותר: 41% השיבו שהם תומכים בכץ לעומת 32% התומכים בנתניהו. ל־27% נוספים לא הייתה דעה.



מרבית המשתתפים בסקר (67%) סבורים שהמשבר הנוכחי אינו נובע ממאבק על סוגיית השבת, אלא ממלחמה פוליטית בין נתניהו לכץ. 21% בלבד סבורים שהמשבר הוא ענייני ו־12% נוספים השיבו שאינם יודעים. מקרב מצביעי הליכוד, 60% השיבו שהמשבר הוא פוליטי ו־33% שהוא ענייני, ואילו 7% אמרו שאינם יודעים.



בתשובה לשאלה "האם באופן עקרוני, כאשר מדובר בעבודות תשתית משמעותיות, אתה תומך בכך שהן יבוצעו בשבת" תמכו 61% בביצוע העבודות בשבת, לעומת 34% שסבורים שיש לבצען במהלך השבוע. ל־5% בלבד לא הייתה דעה בנושא. גם בקרב מצביעי הליכוד, 58% השיבו שיש לבצע את העבודות בשבת, לעומת 33% שסבורים שאפשר לבצע את העבודות במהלך השבוע. ל־9% נוספים לא הייתה דעה. עוד עולה מהסקר כי 62% מהנשאלים מרוצים מהאופן שבו ממלא כץ את תפקידו כשר התחבורה, לעומת 30% שאינם מרוצים.



בתוך כך, מסקר שפורסם אתמול ברשת ב' שערך רפי סמית עולה כי כ־80% סבורים שנתניהו אינו צריך לפטר את כץ. זאת, לעומת 18% בלבד שסברו שעל נתניהו לפטרו. 43% מהנשאלים בסקר ראו בנתניהו אחראי עיקרי ליצירת המשבר, 25% הטילו את האחריות על המפלגות החרדיות ו־19% בלבד השיבו כי שר התחבורה הוא הגורם העיקרי למשבר הרכבת. 13% לא הביעו את דעתם. במערכת הפוליטית מעריכים שלתוצאות הסקר הייתה השפעה על החלטתו של נתניהו שלא לפטר את כץ.



הפסקת אש?


לאחר הכאוס התחבורתי נראה כי הכאוס הפוליטי נרגע: בפגישה שהתקיימה אתמול במהלך ישיבת הממשלה בין שר התחבורה ישראל כץ ליואב הורוביץ, ראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוחלט לנסות להחזיר את יחסי העבודה לפסים תקינים. ראש הממשלה לא יפטר את השר כץ "אף ששקל זאת ברצינות", אמרו אתמול גורמים במשרד ראש הממשלה. עוד נודע כי נתניהו העדיף שלא לפטר את כץ בעת הזאת כדי לא לייצר לו תדמית גיבור בעיני הציבור.



גם גורם חרדי טען אמש כי שניים מבכירי המפלגות החרדיות פנו אתמול לנתניהו וביקשו ממנו שלא לפטר את כץ. זאת, כדי למנוע את הפיכתו ל”קדוש מעונה” בקרב הציבור החילוני, מאחר שפוטר על רקע מאבקי השבת. כץ ומקורביו שומרים על שתיקה. גורם פוליטי אמר ל"מעריב־השבוע" כי “נתניהו הראה לכץ שלא כדאי לשחק משחקים עם ראש הממשלה. אנחנו בטוחים כי כץ הועמד במקום”. ראש הממשלה גם נזף בכץ בישיבת שרי הליכוד, שבה כץ לא נכח, כשתיאר לשרים את השתלשלות המשבר, ואמר: “לא אתן לאף אחד לעשות לי פוטש”. בליכוד אמרו אמש כי “הפסקת האש” שהושגה בין ראש הממשלה לשר התחבורה והחלטת נתניהו שלא לפטר את כץ בעת הזאת היא זמנית, “עד למשבר הבא”.



בשלב זה, לפחות, פועלים שני הצדדים להרגעת הרוחות ולהורדת גובה הלהבות. גורמים בכירים בליכוד מעריכים כי נתניהו החליט שלא לפטר את כץ בין היתר בשל עמדה תקיפה של יו”ר מרכז הליכוד, שר הרווחה חיים כץ, שקרא לראש הממשלה שלא לפטר את כץ. לימינו של שר התחבורה התייצבו גם חברי הכנסת יואב קיש, שרן השכל, אורן חזן, נאוה בוקר וסגן השר ז’קי לוי.



בעקבות ההודעות שהוציאו השר חיים כץ וחברי הכנסת הם קיבלו שיחות נזעמות מלשכת ראש הממשלה בניסיון לשכנע אותם לחזור בהם. לעומתם התייצבו בגלוי לימין ראש הממשלה השר צחי הנגבי ויו”ר ועדת הפנים דוד אמסלם, שאמר: “לצערי מייצרים אווירה כאילו ראש הממשלה נגד החיילים, כאילו הוא רוצה לפגוע בתחבורה, והשר כץ הוא בעצם הצדיק בשכונה. שר התחבורה צריך לפתור את המשבר הזה בעצמו ולא ליצור לראש הממשלה בעיות. זה מביך את הממשלה ומביך את המפלגה שלנו”.



אתמול גם הופצה בקרב פעילי הליכוד שמועה שלפיה, פיטורים של השר כץ יגרמו לליכוד נזק גדול. שכן אם השר כץ יפוטר “עוד שני שרים מניחים מכתב התפטרות ושלושה ח’’כים יצטרפו למהלך להפלת הממשלה, ותם שלטון הליכוד לצערינו”.



המתיחות בין נתניהו לכץ ניכרה אתמול היטב בישיבת הממשלה, כאשר שר התחבורה ישב לצדו של ראש הממשלה בעת שהאחרון דיבר על משבר הרכבת.


“המשבר הזה כולו מיותר, לא היה צורך להגיע למצב הזה”, אמר נתניהו, “יש במדינת ישראל סטטוס קוו זה שנים רבות, אנחנו מכבדים אותו. כשצריך לבצע עבודות בשבת - הן מתבצעות, כפי שהיה בשבת שעברה בנתיבי איילון. כשלא צריך עבודות בשבת - הן לא יתבצעו. זה הכלל שהנחה אותנו, זה הכלל שימשיך להנחות אותנו.



“בשבע השנים האחרונות הממשלה השקיעה קרוב ל־30 מיליארד שקל בהרחבה מסיבית של כבישים, של מסילות ברזל, וכמובן גם של בניית מחלפים, מנהרות וכדומה. הצלחנו לבצע כל זאת בלי משברים מיותרים. כשלא רוצים משבר, אפשר להימנע ממנו. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מהשרים. שרים מתמנים למנוע משברים, לא לייצר אותם”.