מספר סקרים שפורסמו בתקופה האחרונה מצביעים על צמצום דרמטי בפער בין הליכוד בראשות בנימין נתניהו ומפלגת יש עתיד, בראשותו של יאיר לפיד. היום (שלישי) פורסם בערוץ 2 סקר שבו בפעם הראשונה ניתן יתרון ללפיד, שעולה ל-24 מנדטים, לעומת 22 בלבד של מפלגת השלטון. ניתוח של הסקר מצביע על מגמה שלילית לכיוונה של המחנה הציוני, שמתרסקת לחלוטין ויורדת ל-13 מנדטים בלבד. מפלגת הבית היהודי מצליחה לקחת מהליכוד מספר מנדטים ומתחזקת ל-14 מנדטים. 



התוצאות המלאות: יש עתיד 24, הליכוד 22, הבית היהודי 14, המחנה הציוני 13, הרשימה המשותפת 13, ישראל ביתנו 10, יהדות התורה 7, ש"ס 6, כולנו 6 ומרצ 5. לפי הניתוח, ניתן לראות כי חצי ממצביעי המחנה הציוני עברו ללפיד, הליכוד מאבד רבע ממצביעיו לטובת ליברמן ובנט.


במידה ומשה (בוגי) יעלון יחליט להתמודד ולהקים מפלגה משלו, הוא לא מזנק למקומות שהוא רוצה, ואף לא יהיה באזור ההתמודדות לראשות הממשלה, כשהוא כרגע מקבל כשבעה מנדטים. במצב כזה, שתי המפלגות המובילות נמצאות בשוויון כוחות מוחלט, אך בסופו של דבר, לפיד יצטרך את עזרתו של נפתלי בנט, שעשוי לעזור לו להרכיב ממשלה. 

כיצד ישפיע שובו של יעלון? צילום: הדס פרוש, פלאש 90
כיצד ישפיע שובו של יעלון? צילום: הדס פרוש, פלאש 90


התוצאות המלאות: יש עתיד 21, הליכוד 21, הבית היהודי 14, הרשימה המשותפת 13, המחנה הציוני 11, ישראל ביתנו 10, משה (בוגי) יעלון 7, יהדות התורה 7, ש"ס 6, מרצ 5, כולנו 5.

גורמים בליכוד מסרו בתגובה לסקר כי "בליכוד לא מתרגשים מהסקר. כבר ניבאו למפלגה 18 מנדטים בבחירות האחרונות וראינו מה הייתה התוצאה. ברור שהסקר הוא תוצאה ישירה של משבר השבת והוא נמצא מאחורינו לאחר שנתקבלה היום פסיקת בגץ בנושא. מלבד זאת יש לזכור כי כל ממשלות השמאל עשו קואליציות עם החרדים: ממשלת רבין הראשונה, ממשלת רבין השנייה (כולל הסכמי אוסלו) ממשלת ברק וממשלת אולמרט. גם בממשלות אלה לא הונהגו שינויים כלשהם בנושא דת ומדינה. גם לפיד החוזר בתשובה מאותת לחרדים שלא יעשה שום שינוי בנושאים אלה. מצביעי הליכוד יחזרו כאשר יבינו שלפיד הוא איש שמאל שעומד בראש מפלגת שמאל שיוביל ויתורים ונסיגות שיסכנו את ביטחון ישראל - דבר שהליכוד בראשות נתניהו לא יעשה לעולם".

בסקר אחר שפורסם במהלך השבוע, 62% מהציבור סבורים שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו צריך לפטר את שר התחבורה, ישראל כץ. כך קובעים ממצאי סקר מיוחד שערך עבור "מעריב-השבוע" מכון המחקר פאנלס פוליטיקס שבראשות מנחם לזר. 502 נשאלים השתתפו בסקר, בהם 125 מצביעי ליכוד. טענות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%. בתשובה לשאלה "האם היית מייעץ לנתניהו לפטר או לא לפטר עכשיו את השר ישראל כץ" רק 12% השיבו בחיוב ו־26% השיבו כי אינם יודעים. מפילוח התשובות עולה עוד ששיעור מצביעי הליכוד המתנגדים לפיטוריו של כץ זהה לכלל מדגם המשתתפים בסקר – 62%.

בתשובה לשאלה נוספת – "במי אתה תומך במשבר הנוכחי סביב עבודות השבת, בראש הממשלה או בשר התחבורה" - השיבו יותר ממחצית (52%) שהם תומכים בכץ. 25% השיבו שהם תומכים בנתניהו ו־23% נוספים כי אינם יודעים. בקרב מצביעי הליכוד התוצאות היו מאוזנות יותר: 41% השיבו שהם תומכים בכץ לעומת 32% התומכים בנתניהו. ל־27% נוספים לא הייתה דעה.