רוב גדול בציבור הישראלי מצדיק את מעשהו של החייל אלאור אזריה, שעומד בימים אלה למשפט על הריגה בעקבות ירי במחבל פלסטיני פצוע, כך עולה ממדד השלום החודשי, שפרסמו היום (רביעי) אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה. עוד עולה מהסקר, כי כמעט מחצית מהציבור חושב שיש להרוג במקום כל פלסטיני שעשה פיגוע נגד יהודים גם אם הוא נתפס וברור שאינו מסכן את הסביבה.



כאמור, במרכז הסקר עמדה פרשת אלאור אזריה. 65% מצדיקים את הירי במחבל ותומכים בגרסתו של החייל כי ירה במחבל מתוך הגנה עצמית. מנגד, 25% אמרו שאינם מצדיקים אותו). עוד עולה כי התמיכה גדולה משמעותית במחנה הימין (81%) ובקרב צעירים יהודים בגילאי 24-18 (84%), חרדים (95%) ודתיים (79%). בנוסף, 51% מהציבור היהודי תומכים במחאת חיילי המילואים שהודיעו לאחרונה כי לא יגיעו לשירות מילואים כל עוד אזריה לא יזוכה, לעומת 43% מתנגדים.



נושא נוסף שעלה בסקר בעקבות משפט אזריה הוא אמון הציבור בצה"ל וערכיו,, בהם גם סוגיית טוהר הנשק. 47% מהיהודים תומכים באמירה שיש להרוג במקום כל פלסטיני שעשה פיגוע נגד יהודים גם אם הוא נתפס וברור שאינו מסכן את הסביבה. זאת לעומת שיעור דומה (45%) שחושבים שיש למסור מפגע פלסטיני שאינו מסכן את הסביבה לרשויות. בקרב צעירים בגילאים 24-18, 69% תומכים בהריגת מחבלים בזירה. 



עם זאת, צה"ל ממשיך לזכות לאמון רב מהציבור היהודי (87%), בהובלה ניכרת על מוסדות אחרים כמו בית המשפט העליון (54%), הכנסת והממשלה (26% לכל אחד מהמוסדות).



לא רוצים שברק יחזור לפוליטיקה


הנשאלים התבקשו להביע את עמדתם בנוגע לביקורת שהטיח ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק בראש הממשלה בנימין נתניהו. מתוצאות הסקר עולה כי הציבור לא ממש מאמין לברק. שני שלישים מהציבור סבורים כי ביקורתו על נתניהו בנוגע להתנהלותו ב"סוגיה שגרמה נזק ביטחוני חמור לישראל" נובעת מאינטרס פוליטי, לעומת 10% בלבד הסבורים כי ברק עשה זאת מתוך דאגה לביטחונה של ישראל.



הרוב דווקא לא רוצים שהוא יחזור. שלט הקורא לאהוד ברק לחזור לפוליטיקה. צילום: אריאל בשור
הרוב דווקא לא רוצים שהוא יחזור. שלט הקורא לאהוד ברק לחזור לפוליטיקה. צילום: אריאל בשור



עוד נמצא, כי על רקע שלטי ענק שנפרסו בגוש דן, ועליהם נכתב "ברק, אתה חייב לרוץ! נתניהו הורס את המדינה", ש-59% מהציבור הכללי (בקרב היהודים - 65%) חושבים שלא טוב שברק יחזור למגרש הפוליטי, כשבקרב השמאל היהודי - 59% סבורים כך, לעומת 54% מקרב מצביעי המרכז ו-72% ממצביעי הימין. בקרב ערביי ישראל זוכה ברק לתמיכה חיובית, כש-52% חושבים שטוב שהוא יחזור לפוליטיקה. 



בנושא סערת הבורקיני בצרפת, רוב גדול בציבור (62%) סבור כי מדינה דמוקרטית צריכה לאפשר לכל אישה ואיש להתלבש כרצונם בזירה הציבורית, גם אם מדובר בבגדים מסורתיים ושמרנים. לעומת זאת, כרבע מהציבור החושבים שהבורקיני מסמל את שעבוד האישה המוסלמית ולכן מוצדק להתנגד ללבישתו. חופש לבוש זוכה ליותר תמיכה בקרב נשים (67%) מאשר אצל גברים (58%). בקרב האוכלוסייה הערבית התמיכה לבישת הבורקיני עומדת על 71%.