שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודיע אתמול כי היישוב היהודי עמונה צפוי להתפנות, כיוון שלפי פסיקת בג"ץ בפסק דין חלוט, הוא הוקם ויושב על קרקע פלסטינית פרטית. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי המתנגד לפינוי, אמר הבוקר (שלישי) לניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" שאם עמונה תפונה, התקציב לא יעבור והממשלה תיפול: "אני חולק על שר הביטחון, הוא טועה", אמר ח"כ סמוטריץ', "יכול להיות שליברמן חושב שהפתרון הישים הוא העברת הבתים בעמונה לקרקעות של נכסי נפקדים כשהיישוב יישאר במקומו. כלומר גם לכבד את פסק הדין וגם להשאיר את עמונה במקומה. להערכתי, הפתרון הזה, גם אם הוא טוב, הוא לא מתכנס ללוחות הזמנים של בג"ץ ולכן אין מנוס מחקיקה".




"אנחנו כמובן מאוד מכבדים את בג"ץ ואת פסיקותיו, למרות שכמשפטן אני לא מבין את ההיגיון של פסק הדין הזה", הוסיף סמוטריץ'. "בג"ץ פוסק על פי המצב החוקי הקיים, זו זכותו וזה תפקידו לפרש את החוק כפי שפרש. תפקידנו כמחוקקים הוא לקבוע את אותה מסגרת חוקית ונורמטיבית שבתוכה בג"ץ פועל. לכן הדרך המאוד פשוטה להשאיר את עמונה היא לחוקק את חוק ההסדרה, כי החוק הקיים מביא לאבסורד ומנוגד ב-180 מעלות למדיניות שלנו כממשלה, שהיא לפתח את ההתיישבות. הממשלה הנבחרת במדינת ישראל הדמוקרטית צריכה להיות מסוגלת לממש את המדיניות שלה בתחום ההתיישבות, כמו בשאר התחומים ולכן היא מחוקקת חוקים שתומכים במדיניות שלה".


ראש הממשלה, שר הביטחון והיועץ המשפטי לממשלה תומכים בפינוי עמונה.
"אני קורא לחבריי ב'בית היהודי' להתנות את תמיכתנו בתקציב המדינה בחוק ההסדרה. אם אין חוק ההסדרה, אז אין חוק ההסדרים. אני מבטיח לך שברגע שנאמר את האמירה הזו החוק הזה יחוקק. אנחנו שותפים בכירים בקואליציה ועל מה שחשוב לנו אנחנו מתעקשים, כמו בסוגיית המזכיר הצבאי בקבינט. חד-משמעית: בלי שנסדיר את עמונה, בלי חוק ההסדרה, אין תקציב ואין ממשלה. נקודה. ולא רק עמונה, יש בתים בעפרה וב'נתיב האבות', יש אלפי בתים בסטאטוס דומה. גם כשהחרדים התעקשו מול היועץ המשפטי על חוק המקוואות והסרת הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס, החוקים חוקקו, השמיים לא נפלו והקואליציה לא נפלה. ב'בית היהודי' עובדים קשה להסדיר את עמונה".

ובכל זאת, לא תהיה הסדרה בעמונה, לא ילכו נגד בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה.
"בוא נתערב שכן. על מה אתה רוצה להתערב? על בקבוק 'ג'יימסון' (וויסקי)? מה אתה אוהב? מה יעשה לך טוב?".

בוא נתערב על פלאפל כי אני לא רוצה שתפסיד בגדול.
"ממשכורת של חבר כנסת אני יכול להרשות לעצמי להתערב על קצת יותר. ריד מיי ליפס, החוק הזה יחוקק. אנחנו בשום פנים ואופן לא ניתן להתנתקות שנייה, של אלפי בתים ביהודה ושומרון שנמצאים בסטאטוס דומה, להתרחש אצלנו, במשמרת שלנו. ממשלת ימין לא יכולה להיחשב לממשלת ימין אם היא תביא להינתקות גדולה כזו. בג"ץ הראה כבר בשבוע שעבר בפסיקה לגבי 'נתיב האבות', שלא מקובלים עליו הפתרונות המשפטיים של צוות ההסדרה שהקמנו, ולכן אין לנו ברירה אלא לחוקק. זה הדבר הטבעי ביותר, הצודק ביותר והדמוקרטי ביותר".

לא ניתן לעקוף את בג"ץ בחוק בכל פעם שהפסיקה שלו היא לא לרוחו של המחוקק, מדוע שלא להעביר את עמונה למיקום החלופי שהוצע, מזרחית לשילה?
"אני מאוד רוצה לבנות יישוב גם בעמק שילה, אבל בשום פנים ואופן לא מוכן להחריב יישוב פורח בארץ ישראל, עם למעלה מ-50 משפחות שגרות ביישוב שהמדינה הקימה לפני למעלה מ-20 שנה. יש שם עשרות ילדים. אגב, אין בכך שום תועלת. אין שום לפלסטיני שטוען שם לבעלות. אף אחד לא יעשה שימוש בקרקע למטרה אחרת. זה פשוט לייצר עוול אדיר".