יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, פרסם היום (שישי) הודעה מיוחדת בעניין עמונה ועתיד ההתיישבות ביהודה ושומרון בה אמר כי בקרוב תובא לממשלה "רפורמת הסדרה כוללת" ביהודה ושומרון. בנט תקף בהודעתו את חברי הכנסת והשרים מהליכוד, האשים אותם בהתנהגות כושלת ונרפית וגלגל עליהם את האחריות למצב המשפטי הבעייתי ביהודה ושומרון.



בנט הזכיר בפתח דבריו כי בפברואר 2011, ממשלת נתניהו (וברק) הובילה החלטת ממשלה שקבעה שבנייה יהודית שנעשתה בתום לב על אדמות פרטיות תוסר, אפילו אם המדינה יזמה את אותה בנייה ויש אפשרות להסדיר. "צריך להבין: משפטית ישנם פתרונות למצבים מעין אלו. כך למשל, בתוך הקו הירוק אם אדם בנה בקרקע של אדם אחר בתום לב, לא הורסים את ביתו אלא מפצים כספית את בעל הקרקע (סעיף 23 לחוק המקרקעין). יודגש: ברוב המוחץ של המקרים ביו״ש אין בכלל מישהו שטוען שהקרקע שלו", מסביר בנט.



"החליטו לעקור את ההתיישבות היהודית דרך הפטנט של מבול בג"צים"


לדבריו "נתניהו, שריו דאז וממשלתו החליטו כאמור להרוס בנייה יהודית כזו (למשל, כמו בגוש עציון/נתיב האבות)". הוא האשים בעניין גם את ארגוני השמאל שלדבריו עלו על פטנט חדש. "הם הובסו בשדה הציבורי. העם מאס בדרך השמאל ואינו מעוניין להקים את פלסטין. אז הם החליטו לעקור את ההתיישבות היהודית ביו"ש דרך הפטנט של מבול בג"צים".



בית המשפט העליון, "עלו על פטנט חדש". צילום: מור שמעוני
בית המשפט העליון, "עלו על פטנט חדש". צילום: מור שמעוני



"אך מה האבסורד?", שואל בנט. כשארגוני השמאל עתרו לבג"ץ על מנת להרוס בנייה יהודית כזו, ממשלת נתניהו-ברק השיבה: "כן, נהרוס. רק תנו לנו קצת זמן". כן, במקום להשיב: "מה פתאום, אסור להרוס. אנחנו נסדיר אותה", הם זרמו עם העותרים". לדבריו "מדהים, לא פחות. בג"ץ אכן נתן להם זמן, אך בסוף נמאס לו וקבע: "אתם הממשלה אמרתם שאתם תהרסו, אנא התכבדו ותהרסו". ולכאן הגענו".



בנט מלגלג בהודעה על חברי סיעת הליכוד שחתמו בשבוע שעבר על עצומה הקוראת למנוע הריסת בתים בעמונה ותומכים בחוק ההסדרה. "עכשיו, בדקה ה-90, הליכודניקים אשר חתומים על ההחלטה להרוס, פתאום התעוררו. אחרי שיש כבר פסק דין חלוט וסופי של בג"ץ להרוס. אז מה אותם ליכודניקים עושים? חותמים על עצומות. צועקים "בג"ץ נורא" ויוצאים מאד "ימניים" (למרות שלא מעט מהם, כולל ראש הממשלה הצביעו בעד ההתנקות מגוש קטיף).


"רק דבר אחד פשוט לא עושים: מבטלים את אותה החלטה אומללה של ממשלת נתניהו-ברק, שקבעה שצריך להרוס", הדגיש יו"ר הבית היהודי.



לדבריו עם כניסת הבית היהודי לממשלה הוא ואיילת שקד ירשו את המצב "אשר הובא עלינו בגלל התנהלות כושלת ונרפית של הליכוד. ואנחנו נחושים לפתור את הפלונטר". עוד אומר בנט כי יש כעת שתי בעיות: טקטית-עמונה. אסטרטגית-עתיד שאר ההתיישבות.



"אין נוסחת קסם לפתרון"


"יש בעיה טקטית של עמונה עצמה, מכיון שמדובר בפסק דין סופי וחלוט. אנו עובדים על מתווה מורכב על פיו היישוב יישאר באותה הגבעה, תוך העברת הבתים כמה עשרות מטרים ובמקביל בודקים את ההיתכנות של חוק ההסדרה ונעשה כל שניתן בעניין, אבל חייבים לומר שאין פה נוסחת קסם כפי שאנשי הליכוד מנסים למכור. זו האמת". אך לדבריו יש גם בעיה אסטרטגית שמטילה צל כבד הרבה יותר, שכן לאור החלטת ממשלת נתניהו מ-2011 ישנו איום על אלפי יחידות דיור ותיקות ביהודה ושומרון, כמו למשל ביישוב עפרה, באלון מורה, בנווה דניאל ועוד.



עמונה. צילום: אריאל בשור
עמונה. צילום: אריאל בשור



על כן, הוא אומר, החלטנו להביא ל"רפורמת הסדרה כוללת" ביהודה ושומרון. "לא עוד תפירת פתרונות טקטיים נקודתיים, אלא רפורמה כוללת שתכשיר באבחה אחת את כל הבנייה ביהודה ושומרון, ותמנע פינויים נוספים. לא עוד מרדף אחרי יתושים בודדים, אלא ייבוש הביצה". עוד כתב: "שלא כמו חותמי העצומות, איננו מפריחים ססמאות. הכי קל לזרוק מילים. לומר 'חייבים להציל את עמונה' אחרי שאתם עצמכם אלה שהבאתם למצב זה".



"אנו מכינים בימים אלו את הרפורמה המקיפה. תוך זמן קצר נשלים את העבודה המשפטית והבינלאומית ואז נדרוש את יישומה בממשלה. חלק ממנה ידרוש מנתניהו לבטל את החלטתו הקודמת מ-2011, ולומר: מעתה, נסדיר בנייה יהודית". הוא חותם במילים "אשמח לראות את אנשי הליכוד לצדנו במהלך אמיתי זה. ובראשם את נתניהו".