יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, רמז היום (ראשון) כי קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך נאומו באו"ם, להגיע לנאום בכנסת, היא "תרגיל" שנועד למנוע פגישת פסגה בין שני המנהיגים. הוא חשף, כי הפניה הראשונית לרוסיה הייתה מצדו של ראש הממשלה, אך כאשר הייתה הסכמה לעריכתה – נתניהו חזר בו. "נתניהו דרש מרוסיה שניפגש יחד במוסקבה, ולאחר מכן הוא ניסה לומר שהפלסטינים עסוקים, ולכן הם דורשים דחייה. כאשר נאמר לרוסים כי הפלסטינים לא עסוקים, והם נכונים להגיע לפגישה במוסקבה, הם ביקשו לדחות את הפסגה", אמר אבו מאזן בראיון שהעניק לעיתון הפלסטיני "אל-איאם" והתפרסם היום (ראשון). "אז, הדרישה לפסגה הייתה מצידם, ואי ההסכמה גם הייתה מצידם".



הוא הוסיף, כי כאשר ראש הממשלה נתניהו מסרב להתחיל במשא ומתן, הוא מציע שהוא יבקר בכנסת או שנתניהו יבקר ברמאללה. "בשביל מה להגיע לכנסת? כדי לנאום? היה עלינו לשבת יחד. כל פעם אמרנו שאם תהיה פגישה, אז עלינו להתכונן אליה. אמרנו זאת כמה פעמים לרבים מעוזריו של נתניהו. אנו נכונים היום, מחר ומחרתיים לפגישה דו-צדדית או בנוכחות צד שלישי במצריים, או רוסיה או בכל מדינה".



הזמין את אבו מאזן לכנסת. נתניהו בנאומו באו''ם. צילום: רויטרס
הזמין את אבו מאזן לכנסת. נתניהו בנאומו באו''ם. צילום: רויטרס



אבו מאזן חזר על אזהרתו, כי אם לא יהיה פתרון של שתי מדינות, אז הכיוון הכללי הוא אופציית מדינת "אפרטהייד". לדבריו, "אי פתרון שתי המדינות, יותיר רק אופציה אחת - מדינה אחת עם שני משטרים: משטר אפרטהייד לפלסטינים ומשטר אחר לישראלים".



יו"ר הרשות הפלסטינית אמר עוד, כי האמריקאים שמים מכשולים בפני הפסגה שהוצעה על ידי הצרפתים. "האמריקאים, כמו שהודיע לנו שר החוץ ג'ון קרי, הביעו תמיכה ביוזמה הצרפתית. במילים אחרות, האמריקאים לא מתנגדים. אך בד בבד, הם שמים מכשולים בדרך לוועידה בינלאומית, כי הם מבינים שאם הם לא יכשילו אותה, אז הוועידה הזו תצליח ותביא תוצאות טובות".




"ישראל מנסה לנצל את החולשה בעולם הערבי" 



בעניין העלאת סוגיית הצהרת בלפור שוב באו"ם, גילה אבו מאזן כי הבריטים הביעו מורת רוח מהעלאת הנושא באו"ם. "הייתה פגישה בין שר החוץ הפלסטיני לעמיתו הבריטי, שהתעניין מדוע העלינו את הסוגיה, כאשר בהצהרה מדברים על שתי מדינות?", אמר אבו מאזן. "דבריו של השר הבריטי אינם נכונים, שכן בהצהרה מדברים על 'מדינת לאום של היהודים' ומזכירה את 'האחרים', כאילו הם לא קיימים. האחרים הם הילידים בארץ הזו והבסיס שלה ולא היה מישהו אחר כאן, כמובן מלבד המיעוט היהודי".



יושב ראש הרשות הפלסטינית אמר, כי ישראל מנסה להרוויח מהחולשה בעולם הערבי, בכך שתהפוך את הסדר ביוזמה הערבית: קודם נרמול יחסים ורק לאחר מכן משא ומתן על הסוגיה הפלסטינית. "העולם הערבי חלש וישראל מנסה לנצל זאת", אמר. "אני בטוח שמדינות ערב לא ירשו את קבלת היוזמה הערבית בצורה הפוכה. ישראל תנסה לעשות זאת, עם מאמצים אמריקאים, אך אנו בטוחים שדבר זה לא יתממש".



בנימין נתניהו ואבו מאזן בפגישתם הרשמית האחרונה ב-2010. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
בנימין נתניהו ואבו מאזן בפגישתם הרשמית האחרונה ב-2010. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



אבו מאזן הוסיף, כי חולשת העולם הערבי "מותירה אותנו לבד מול הלחצים האמריקאים, למרות שאנחנו יכולים לעמוד מול לחצים אלה, ולא נסכים לאף פתרון שפוגע בזכויותינו ובעקרונות הלאומיים הפלסטיניים והערביים. יכול להיות שאנחנו חלשים, אך הזכויות שלנו חזקות – ולא ניתן לוותר עליהן".



בראיון נוסף שהעניק אבו מאזן לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, אמר כי "אין חזרה מהגשת תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, מאחר וגם מועצת הביטחון של האו"ם וגם המעצמות לא הביאו פתרון הוגן לפלסטינים". הוא תהה שוב מדוע האו"ם לא מגנה על הפלסטינים. "ביקשנו לפני שנתיים הגנה בינלאומית, אז מדוע הם לא עושים זאת?", שאל.