שר האוצר משה כחלון עונה בביקורת מרומזת לדברים שאמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לערוץ 2 בנושא מיסוי לבעלי דירה שלישית. בפוסט שפרסם הבוקר (ראשון) דרך חשבון הפייסבוק שלו כתב כחלון: "חברי הקואליציה יצטרכו לבחור אם הם תומכים בהחלטה שמסייעת לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים, או מצטרפים ליאיר לפיד שמגן על האלפיון העליון". לדבריו, "המטרה בתוכנית הדירה השלישית היא לפנות דירות ולהגדיל את ההיצע. אנחנו כבר בחרנו, אנחנו בעד זוגות הצעירים".



כזכור, ראש הממשלה התראיין אמש לערוצי החדשות והתייחס למספר נושאים, ביניהם התוכנית להורדת מחירי הדיור. בשיחה עם ערוץ 2 אמר כי לדבריו, הוא נמצא בניגוד עניינים בנושא מיסוי דירה שלישית: "אני אבדוק עם הגורמים המוסמכים אם אוכל להצביע", ולגבי שרים אחרים הוסיף "לא יודע לאיזה שרים יש ולאיזה אין". 

עוד אמר נתניהו במהלך הראיון: "לא הצלחנו להוריד את מחירי הדיור, אבל יש שני מרכיבים שאולי הציבור לא מכיר. שני גורמים משפיעים על המחירים - כמה דירות מתוכננות וכמה נבנות. בשנת 2008 היו 25 אלף דירות מתוכננות והיום יש פי ארבע, יש 100 אלף. בסוף הגדלת ההיצע זו הדרך היחידה שאני מכיר להורדת המחירים. זה לוקח זמן, אנחנו עובדים על זה". 



שקד: "אסור לנטרל נבחרי ציבור"

בתגובה לדבריו של נתניהו, מיהרה להגיב שרת המשפטים איילת שקד, שטענה כי כלל לא מדובר בניגוד עניינים וכי על ראש הממשלה להגיב בנושא. בפוסט שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, כתבה השרה: "שרים וחברי כנסת בעניין רוחבי וכללי כמו מיסוי לא נמצאים בניגוד עניינים. אפנה ליועמ"ש שיבהיר זאת, אסור לנטרל נבחרי ציבור".



השרה איילת שקד. צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90

הערכה: 50 אלף אזרחים מחזיקים ב-3 דירות ומעלה

לפני עשרה ימים הביא יו"ר כולנו לאישור ועדת השרים לתיקוני חקיקה את ההצעה להטלת מס על דירה שלישית למגורים. על פי הערכות, כ-50 אלף אזרחים המחזיקים בשלוש דירות ויותר ייאלצו לשלם על הדירה השלישית ומעלה מס של 18 אלף שקל בשנה. על פי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממס זה נאמדות ב-800 מיליון שקל לשנה.

תוכניתו של כחלון ספגה בשבועות האחרונים ביקורת חריפה מצד פוליטיקאים, חברי כנסת ולוביסטים המייצגים את בעלי ההון. קודמו של כחלון בתפקיד, שר האוצר לשעבר יאיר לפיד (יש עתיד), טען שהתוכנית אינה שוויוניות ומפלה בין בעלי דירות ששוות עשרות מיליוני שקלים לבעלי דירות ששוות מיליוני שקלים בודדים. אלא שכחלון לא נכנע והחליט להוציא את התוכנית לדרך.

שר האוצר אמר אז בתגובה לביקורת: "אתם יודעים מה משותף לכל ה-50 אלף שיש להם שלוש דירות ויותר? איכשהו לכולם יש את מספר הטלפון שלי. הם יודעים להשיג אותו. מעניין שלאף אחד מהזוגות הצעירים אין אותו. המאבק שלי מול משקיעי הנדל"ן הוא מאבק ערכי ואידאולוגי". לדבריו, "מטרת החוק אינה לגבות מסים אלא לתת יתרון לזוגות הצעירים. לזוג צעיר אין שום סיכוי כשהוא מתמודד מול משקיע שיש לו חמש דירות. הזוג הצעיר מתחנן להנחה של 10,000 שקל, והמשקיע מעלה את המחיר ב־50 אלף בלי להרגיש".

כחלון הוסיף כי "למשקיעים יש חלק משמעותי במשבר הדיור. מתקיפים אותי על החוק הזה התקפות חסרות תקדים, אבל בשביל לפתור משבר חמור כל כך צריך לעשות גם צעדים כואבים, שלא נעימים לכולם".