על רקע ההתנגדות הגוברת בקואליציה להצעת שר האוצר משה כחלון להטיל מס על בעלי דירה שלישית, הגיש היום (ראשון) יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), הצעת פשרה לראש המטה של שר האוצר. על פי ההצעה, במקום להטיל מס על בעלי שלוש דירות ומעלה, מציע ביטן להעלות את שיעור המס על השכרת דירה מ–10% (החל מהכנסה חודשית של 5,000 שקל בחודש משכר דירה) - לשיעור של 15%.



"העלאת המס על השכרת דירה ל–15% לא תגרום להעלאת דמי השכירות כפי שהמס המוצע יגרום, ומצד שני תאפשר למשרד האוצר להכביד את הנטל על בעלי דירות להשכרה ולקבל את תוספת ההכנסות הצפויה. מס של 10% שמוטל כיום על משכירי הדירות הוא נמוך יחסית", הסביר ח"כ ביטן.



במקביל הוא מציע כי מס על דירה שלישית ומעלה יוטל רק על מי שערך נכסיו הוא מעל 20 מיליון ש"ח. "אי אפשר להשוות בין שלוש דירות בבאר שבע לצפון תל אביב. לכן ההצעה שלי היא שרק מי שיש לו שלוש דירות ומעלה בשווי של למעלה מ-20 מיליון ש"ח ימוסה", אמר ח"כ ביטן.



כמו כן הצעת הפשרה שלו כוללת סעיף שלישי הקובע כי מי שלא ירצה לשלם מס על דירה שלישית יוכל למכור אותה ולקבל עליה הנחה למס שבח.



"אני מעריך שההצעה תתקבל על ידי האוצר", אמר ח"כ ביטן. עוד ציין כי הצעתו אינה מתואמת עם ראש הממשלה.



מוקדם יותר היום, קרא שר האוצר כחלון לחברי הקואליציה לתמוך בהצעתו למסות בעלי שלוש דירות ומעלה. בפוסט שכתב בפייסבוק, "חברי הקואליציה יצטרכו לבחור אם הם תומכים בהחלטה שמסייעת לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים, או מצטרפים ליאיר לפיד שמגן על האלפיון העליון". לדבריו, "המטרה בתוכנית הדירה השלישית היא לפנות דירות ולהגדיל את ההיצע. אנחנו כבר בחרנו, אנחנו בעד זוגות הצעירים".




כזכור, ראש הממשלה התראיין אמש לערוצי החדשות והתייחס למספר נושאים, ביניהם התוכנית להורדת מחירי הדיור. בשיחה עם ערוץ 2 אמר כי לדבריו, הוא נמצא בניגוד עניינים בנושא מיסוי דירה שלישית: "אני אבדוק עם הגורמים המוסמכים אם אוכל להצביע", ולגבי שרים אחרים הוסיף "לא יודע לאיזה שרים יש ולאיזה אין". 



עוד אמר נתניהו במהלך הראיון: "לא הצלחנו להוריד את מחירי הדיור, אבל יש שני מרכיבים שאולי הציבור לא מכיר. שני גורמים משפיעים על המחירים - כמה דירות מתוכננות וכמה נבנות. בשנת 2008 היו 25 אלף דירות מתוכננות והיום יש פי ארבע, יש 100 אלף. בסוף הגדלת ההיצע זו הדרך היחידה שאני מכיר להורדת המחירים. זה לוקח זמן, אנחנו עובדים על זה".