ממשלת ישראל התכנסה היום (שלישי) לישיבת אבל מיוחדת בעקבות פטירתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. בפתח הישיבה עמדו השרים דקת דומיה לזכרו של הנשיא לשעבר, כשראש הממשלה פתח ואמר: "זהו יומה הראשון של מדינת ישראל בלי שמעון פרס. פרס, מגדולי מנהיגנו, שמאחוריו שובל ארוך של הישגים מיוחדים, בשם העם היהודי כולו, בשם אזרחי ישראל, בשם ממשלת ישראל, אני מוסר תנחומים עמוקים למשפחתו. פרס חי חיים עתירי מעש, שהם סמל להיסטוריה הישראלית המתחדשת, חיי עם עתיק שצועק קוממיות על ארצו, כוחו להגן להגן על עצמו, ובונה את מדינתו ביזע ובעוז.



"כששמעון הגיע כנער צעיר לבית הספר החקלאי בבן שמן הוא כתב: 'מטרת חיי היא לשרת את עמי'. הוא הגשים את מטרה זו. הוא האמין בכל ליבו במטרות הציונות, נישא על כנפי חזון מעורר השראה, ליווה את הריונה של המדינה, עמד ליד עריסתה של המדינה, וידא שהיא תעמוד על רגליים איתנות. הוא ניצב לצידו של בן גוריון בזמן של הכרעות גורליות ובזמן שישראל הצעירה היתה שברירית וכוחה הצבאי עדיין בהתהוות.



"שמעון תרם רבות לביצור כוחנו. היתה לו תרומה סגולית להתעצמותנו הצבאית במישור הגלוי ובתחומים שהשתיקה יפה להם. אחת מהצלחות חייו היתה שחרור בני עמנו במבצע אנטבה, כשר הביטחון בממשלת רבין, שמעון מילא תפקיד מרכזי לשגר את לוחמינו וטייסנו לליבה של אפריקה. לצד זה, פרס לא פסק לחתור לשלום, ולהאמין בשלום. ידו תמיד היתה מושטת לפיוס היסטורי, וגם אם זה התמהמה, הוא לימד אותנו לא להיכנע לייאוש, ולדבוק בתקווה ולהמשיך בעשייה.





"הוא היה ח"כ כמעט יובל שנים, הוא כיהן כשר בתפקידים שונים ומגוונים, פעמיים הנהיג את המדינה, תרם לייצוב הכלכלה, ועשה רבות למען העלייה מברית המועצות ואתיופיה. החיים הפוליטיים לא תמיד פינקו את שמעון, הוא ידע גם רגעים קשים וביקורת נוקבת, אבל בכח הרצון הרב שלו, שמעון המשיך לחתור קדימה למען התפתחות המדינה, ולהביא בה שלום. היו דברים רבים שהסכמנו עליהם, ומספרם של אלה הלך וגדל במהלך השנים. זהו חלק טבעי של החיים הדמוקרטיים, גם ברגעים אלה, הכבוד שרחשתי לשמעון לא נפגע כשהוא זה, יחסנו התהדקו לאורך השנים, הערכתי אותו, אהבתי אותו.



"היו לנו הרבה מאוד פגישות אישיות כשהיה נשיא המדינה, פגישות מרתקות בהן למדתי להכיר את האיש וסיפור חייו, לשמוע את הגיגיו. רק לפני חודשיים הגעתי עם רעייתי להשקת מרכז פרס לחדשנות, שמעון ראה את התייצבותה של ישראל בחזית הטכנולוגית ומדעית כמפתח לרווחת האנושות והשלום. נפעמתי מהסקרנות שלו, לאחר הטקס ישבנו שעה ארוכה וקבענו להיפגש שוב כדי לקדם את הטכנולוגיה, חדשנות וגם השלום.



"לצערי המפגש הזה לא התקיים. התפילה שנשאתי להחלמתו מעל בימת האו"ם לא התגשמה, אבל כל כך הרבה דברים אחרים כן התגשמו, בשבע שנותיו כנשיא המדינה, הוא זכה להערכה חוצת מפלגות ומגזרים, העם אהב אותו וזה חימם את ליבו. שמעון היה איש של שלום, הוא היה איש ספר ורוח, והרי בלעדי שניים אלה, לא תיתכן תקומה לאומית. בשל כל אלה, הוא קיבל הכרה בינלאומית יוצאת דופן. רבים מהם ילוו אותו בדרכו האחרונה בירושלים. פועלו יישאר איתנו דורות רבים קדימה, דמותו תהיה חקוקה בליבנו לעולמי עד, יהי זכרו ברוך".



עומס בנתב"ג, כוננות חירום במשרד החוץ


היערכות שיא בנמל התעופה בן גוריון ובמשרד החוץ לקראת הגעתם הצפויה של מאות ראשי מדינות, אישים, משלחות ואנשי תקשורת מכל רחבי העולם, להלווייתו של נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס. שהלך לעולמו הלילה בגיל 93. למעלה מ-100 מטוסים ינחתו בישראל, כשרק לפני שעות ספורות, הודיע הנשיא ברק אובמה כי הוא מתכוון להגיע. ההלוויה צפויה להיות מהגדולות ביותר בתולדות המדינה, אם לא הגדולה שבהן.
מי שאישרו עד לרגע זה את הגעתו להלוויה הם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שהוציא הודעת אבל מיוחדת, ביל והילרי קלינטון, שגם כן שלחו את תנחומיהם, נשיא גרמניה, יואכים גאוק, נשיא רומניה, קלאוס לוהאניס, המלכה האם של הולנד, הנסיכה ביאטריקס, נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, ונשיא טוגו פאורה גנאסינגבה. 

שמעון פרס ז"ל. צילום: פלאש 90
שמעון פרס ז"ל. צילום: פלאש 90
ברשות שדות התעופה ציינו שנתב"ג נמצא בימים אלו, של טרם החגים, בשיא הפעילות לקראת ראש השנה, כאשר תנועת הנוסעים עומדת על מאות אלפים, בהם כ-40 אלף מאמינים לאומן באוקראינה, שם הם יציינו את החג. מחר צפוי יום שיא בנתב"ג, במהלכו יעברו למעלה מ-95 אלף נוסעים. מאז אשפוזו של פרס לפני כשבועיים כבר החלה היערכות מיוחדת, במהלכה הוכשרו עוד רחבות חנייה זמניים לקליטת מטוסים ונעשו פעולות והכנות לקליטת המשלחות.
צוותים מיוחדים של חטיבת מבצעי הקרקע יעסקו במקביל במבצע הלוגיסטי המורכב על הקרקע. ברשות שדות התעופה הוחלט עוד לגייס את כל עובדי הרשות ונתב"ג לסייע בקליטת שועי העולם והאורחים הרבים הצפויים להגיע לארץ. לנוכח המראה הנדיר הצפוי של מטוסי מנהיגים המגיעים ברכבת אווירית,, הודיעה הרשות על העמדת צוות פול עם ניידת לוויינית לשידור חי של הנחיתות וההמראות של האורחים.