הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז"ל היה לא רק אבי השלום אלא גם אבי ההתנחלויות ביהודה ושומרון. כשר ביטחון בשנות ה-70 הוא תמך בהקמת ההתנחלויות הראשונות כמו עפרה, אלון מורה ואריאל. דניאלה וייס, מראשי המתנחלים, אמרה הבוקר (רביעי) לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "ברמה ההיסטורית אין ספק שהסכם סבטסיה (של פרס) הוא נקודת התחלה של פריצת דרך משמעותית של התיישבות. היו כבר התחלות בכפר עציון ובחברון, אבל התיישבות מאסיבית, פריצת דרך מאוד משמעותית לעם ישראל בהמוניו להגיע, זו תוצאה ישירה של הסכם סבסטיה".



"בראיונות בתקשורת הודיתי לו פעמים רבות", הדגישה וייס. "קשר ישיר לא היה. לא יודעת אם היה לו עניין. אני לא יזמתי, יכול להיות שהייתי צריכה. חבריי בימין התפלאו מה אני כל כך מחמיאה לפרס".



מפלגת "העבודה" הקימה את ההתנחלויות


"חלק", השיבה וייס, "לא סתם השמאל אומר 'החטא הקדום' של פרס. היינו בהתחלה במחנה קדום. וזאת באמת ראשית ואין פעמיים פעם ראשונה. הפעם הראשונה של פריצת דרך משמעותית בשומרון, ולא סתם היו ריקודים ולא סתם על זה כתבה נעמי שמר 'לו יהי חלקי עמכם', כלומר עם המתנחלים. עם ישראל חגג". אולם וייס הוסיפה: "ביום כזה אני גם לא שוכחת את כל אוסלו, את אשליית השלום ואת אשליית מזרח תיכון חדש, שאלה דברים חמורים ביותר".



גם מתיישבי יהודה ושומרון מרכינים ראש ונותנים כבוד אחרון לשמעון פרס, למרות היחס האמביוולנטי שלו אליהם לאורך השנים: "בשעות אלו נבחר להזכיר את תרומתו הגדולה של שמעון פרס להנחת התשתית לביטחון ישראל החל מימיה הראשונים, וכן את תרומתו הנכבדה לתחילת ההתיישבות היהודית בשומרון." הספידו במועצת יש"ע. "הוא היה ממקימי המדינה ומפורצי הדרך של עם ישראל גם בהתיישבות אותה פיתח בראשית דרכה. חרף המחלוקות לאורך השנים, נזכור את תמיכתו העקבית בהתיישבות כשר הביטחון שהביאה לפריצת הדרך אל השומרון, להקמת הישובים עפרה וקדומים ולהנחת התשתית להקמת ישובים נוספים וביסוסם. מסכת חייו של פרס שזורה בתולדות מדינת ישראל למענה פעל עד ימיו האחרונים. יהי זכרו ברוך". 
"היישוב עפרה מרכין ראש ואבל יחד עם כל בית ישראל על לכתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס. הנשיא פרס ייחקק בתולדות ההתיישבות כציוני דגול , וכאיש התיישבות ועשיה. אחד ממפעליו הרבים הוא סלילת הדרך, לפני 41 שנה, להקמת עפרה -ראשון היישובים בבנימין. עד היום גדל לתפארת העץ שנטע שמעון פרס בליבה של עפרה,  עם הקמתה. עפרה ומפעלי חייו הרבים הינם עדות חיה ומשגשגת לתרומתו האדירה של פרס לתקומת העם היהודי בארצו.  יהי זכרו ברוך".