יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, ניסה הערב (שבת) לשכך את הזעם נגדו בציבור היהודי וגם בקרב חלקים בציבור הערבי בישראל, ופרסם הודעה בה ניסה להסביר מדוע לא השתתף בלווייתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס. "הבעתי את תנחומי הכנים למשפחתו וחבריו של שמעון פרס. אך טקס הלוויה לא היה אירוע פרטי אלא אירוע של אבל לאומי ובניית זיכרון קולקטיבי, זיכרון שמסרב להכיל בתוכו את ההיסטוריה והכאב של המיעוט הערבי במדינה, אלא מתפאר בעוולות שנגרמו לנו. לכן בחרתי לא לקחת בו חלק", אמר עודה, "אני שומע וער לביקורת ולכן חשוב לי להגיד - אני מאמין גדול בבניית שותפות בין כלל האזרחים במדינה, ערבים ויהודים, אך זו שותפות שיכולה להיבנות רק על הכרה, כבוד הדדי ושוויון", הוסיף.



אתמול התייצב עודה באולפן שישי של חדשות 2 כדי להגן על החלטתו שלא להשתתף בלווייתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס אבל גם לאחר ניסיון זה המשיך לספוג גלים של ביקורת מצד ערבים ויהודים כאחד. "אני מציע להתחיל מהמקום האנושי. יש לפרס משפחה, יש חברים. אני משתתף בצערם וזה הדבר העמוק והחשוב מכל", פתח ואמר עודה. עם זאת הוסיף כי "ברמה הפוליטית זה היה אבל לאומי. לא היה לי חלק בו. לא בנרטיב לא בסמלים שמדירים אותי מכולם. לא מכל הסיפורים ששמעתי עכשיו על הבטחוניסט ולא מכפר קאסם שהוא היה מנכ"ל משרד הביטחון עד אוקטובר 200 כי אנו מחר מציינים את אוקטובר אלפים. מישהו שמע על זה. יגיע שר מהממשלה שישים שם זר. אחד החללים הוא אחיה הצעיר של אשתי. מישהו יכול להתחבר לכאב שלנו?




היה לנו מנהיג היסטורי דגול, תאופיק זייד היה ראש הגוש החוסם בכנסת. האם פרס הגיע להלווייתו כשהוא נהרג בתאונת דרכים? חבר הכנסת תופיק טובי היה 40 שנה עם פרס תחת אותה קורת גג. כשהוא מת הוא לא הגיע לשם. אני מחפש את המקום האנושי אבל לא לעשות לנו דמוניזציה. אני בן אדם שכל כך חשוב לי לבנות גשרים עם כוחות שפויים בחברה הישראלית ואני יודע שהם נפגעו. לכן אני באתי להביא מסר שברמה האנושית אני שותף וברמה הפוליטית לא. זה היה אבל לאומי ואני רוצה לבנות אזרחות משותפת אמיתית המושתת על ערכים אוניברסליים משותפים. באבל הלאומי עם כל הסיפור של הקמת המדינה. זה התחיל בנכבה של העם הפלסטיני. כמה אני מנסה להרגיש כאב היסטורי של היהודים כולל השואה כולל הפוגרומים. ומבקש מהיהודים לנגוע בכאב ההיסטורי שלי ולא תחת כל הסמלים של המדינה והנרטיב האחד והיחידי שדורשים ממני לקבל אותו".


ביקורת נוקבת בפייסבוק

יצויין כי חבר הכנסת היהודי היחידי ברשימה המשותפת, דב חנין, הסתייג מהגישה שהוביל יו"ר הרשימה ובהודעה פרסם בסוף השבוע, מחו"ל, אמר כי העביר מוקדם יותר את תנחומיו לבני משפחות פרס וולדן. חנין אמר כי "בצד מחלוקות עקרוניות שהיו לו עם פרס, לא ישכח "את ימי מחויבותו למהלך אוסלו, הניסיון האמיץ, מול מתקפות והסתה, לעלות על דרך של פיוס היסטורי בין ישראל והפלסטינים".



לעומת זאת בדף הפייסבוק שלו ספג עודה ביקורת חריפה מצד יהודים וערבים. "אולי תתפטרו כבר ותחזירו את המנדטים. אתם מייצגים את ערביי ישראל בכנסת. לא להשתתף בהלוויה זאת לא פטריוטיות . לקבל משכורת מהמדינה זה בסדר? להישבע אמונים בכנסת זה בסדר? במקום לייצג אותנו בכבוד אתם מבזים אותנו", כתב לו אמיר עלי שעלבי. שהדי מהטה כתב: "ביזיון של הרשימה משותפת, צעד לא חכם בכלל וזה רק מקשה על העברת הערכים והמסרים בין ערבים ליהודים".



נתניהו בטקס הלוויה. צילום: פלאש 90
נתניהו בטקס הלוויה. צילום: פלאש 90




פיידה סבח חורי כתבה: "איימן תעשה לעצמך קצת כבוד ,תתקפל ולך הביתה או שתתנצל . אתה וחבריך הורסים כל פעם מחדש את המעט תקווה שיש לנו לחיות במדינה בכבוד ובדו קיום. כל מה שאמרת היה קשקוש נראה לי לא הבנת את מה שהוצאת מהפה כי כל מה שדיברת הוא ההפך מהמעשים שלכם".



אחרים מתחו ביקורת על עודה על שמצא לנכון להשתתף בשבוע שעבר בירדן בהלוויה של עיתונאי מקומי שנרצח לאחר שמתח ביקורת על האסלאם הקיצוני אבל לא מצא לנכון להגיע להלווית פרס. לעומת המבקרים יצא חבר הכנסת באסל גטאס (הרשימה המשותפת-בל"ד) להגן בכל תוקף על חברו לרשימה וכתב בפייסבוק: "הרשימה המשותפת היא לא מרצ. אני מברך את חברי איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת, שהציג הערב את עמדתנו המאוחדת והעקרונית בנוגע להימנעות מההשתתפות בטקסי האבל הלאומי של השבט הישראלי, היום בהלוויה של שמעון פרס".


"אנו כמיעוט לאומי, קורבנות הפרויקט הציוני، מסרבים לגלות אמפטיה לגחמות הרוב בעל הפרוויליגיות שנהנה מהאפליה נגדנו, מהפקעת אדמותינו ומהמיסים שאנו משלמים במיליארדי שקלים, במטרה לזכות בפירורים המגיעים לנו מזכויותינו". "אנחנו, בעלי המולדת, לא נשתתף באבל הלאומי הציוני על מותו של אחד מאדריכלי הכיבוש ונישול העם הפלסטיני מזכויותיו. מנהיגות אמיתות היא לדרוש ולקבל את המגיע לנו מבלי לוותר על השתייכותנו וזהותנו" סיים גטאס.

להחרים את חברי הרשימה המשותפת

בעקבות סירוב חברי הרשימה המשותפת להשתתף בלוויית פרס, קרא חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), להחרים את חברי הרשימה בפעילותם בכנסת. "הזלזול והבוטות בהם השתמשו חברי הרשימה המשותפת תוך שהם מבקשים לבזות, לא רק את מוסד הנשיאות, אלא את מדינת ישראל, מהווים עדות לחתירתם הבלתי נלאית לחיסולה של המדינה. התנהגות זו מצטרפת לקריאות התמיכה בטרוריסטים וכינויים כשאהידים, לקריאות להחרמת ישראל ברחבי העולם, לפניות לאו"ם באמצעות המשלחת הפלסטינית כדי לגנות את ישראל, להסתה פרועה ולהשתתפות במשטי טרור ועוד דוגמאות רבות. החלטתם להחרים את הלוויית הנשיא התשיעי, כמו גם הביטויים החריפים בהם השתמשו חלק מחברי הרשימה המשותפת, עוד כשהנשיא נלחם על חייו, עברה כל גבול".