הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) בישיבתה השבועית את חידוש פעילות החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית. זאת לאחר שלפני כשנתיים, בעקבות חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, האוסרת על הממשלה להמשיך ולתקצב את החטיבה, נמנעו המשרדים הממשלתיים מלתקצב את החטיבה, כך שלמעשה הוקפאה פעילותה.



החטיבה להתיישבות פועלת בעשרות השנים האחרונות לפיתוח ההתיישבות בפריפריה וביו"ש, הן בבנייה פיזית והן בתמיכה קהילתית וחברתית. הדיון בממשלה מתקיים לאחר שבשנים האחרונות התעוררה ביקורת על חוסר השקיפות בפעילות החטיבה, וכן נשמעו טענות על הטיה סקטוריאלית ופוליטית מובהקת שלה לכיוון מפלגות הימין.



המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



לפי הצעת ההחלטה שתונח הבוקר על סדר היום, תסדיר הממשלה את פעילות החטיבה להתיישבות ותאפשר לה לפעול במתכונת מלאה בכל רחבי הארץ, כולל ביהודה ושומרון. בהצעת ההחלטה נכתב בין היתר: "החלטת הממשלה המוצעת משמעה ביטול למעשה של המגבלה הטריטוריאלית על פעילות החטיבה רק בתחומי מועצות אזוריות - והרחבתה לכלל המרחב הכפרי".



שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), מיוזמי המהלך, אמר: “בשנים האחרונות היו ניסיונות של גורמים משפטיים לסגור את החטיבה להתיישבות. בתקופה האחרונה פעלנו להשיב את החטיבה לתפקוד מלא עם גיבוי ממשלתי, כך שההתיישבות בכל הארץ, כולל ביהודה ובשומרון, תוכל להימשך, להתחדש ולהתפתח. אני מאמין ומקווה שאחרי שהחטיבה תחזור לפעילות מלאה, יוכלו המועצות והתושבים לקבל מענה לצרכים האדירים שקיימים בשטח - בהקמת מבנים ותשתיות ובחיזוק הקהילה והחברה ביישובים. לשם כך נבחרנו ולשם כך הוקמה החטיבה להתיישבות לפני עשרות שנים”.