‎שר הביטחון ויו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן ביקש היום (ראשון) מיו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, להעביר החלטה מחייבת בהנהלת הקואליציה על החרמת 'הרשימה המשותפת' בכנסת. ‎בישיבת ראשי המפלגות שהתקיימה היום בצהריים במשרד ראש הממשלה אמר השר ליברמן כי החלטתם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת להחרים את לוויתו של שמעון פרס ז"ל הייתה חציית קו אדום ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום. לאחר מכן הודיע ביטן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את המהלך.



השר ליברמן אמר כי חברי 'הרשימה המשותפת' הוכיחו שאין טעם יותר להתדיין איתם או אפילו להתווכח עימם, וכי יש לקבל החלטה מחייבת על החרמת כל ההופעות והנאומים שלהם במליאת הכנסת. ‎השר ליברמן גם ביקש מחבר מפלגתו, ח״כ עודד פורר, לפנות גם לסיעות 'העבודה' ו'יש עתיד', על מנת שגם הן, כמפלגות ציוניות, יצטרפו למהלך.



מגבה את ליברמן, בנימין נתניהו. צילום: afp



יו"ר הקואליציה דוד ביטן התייחס לדבריו של שר הביטחון ואמר: "ליברמן פנה כדי להטיל סנקציות על חברי הכנסת הערבים והדבר גובה על ידי ראש הממשלה. נעתרתי לבקשה ובכוונתי לכנס את הנהלת הקואליציה עם פתיחת מושב החורף שם נעביר החלטה על סנקציות נגד חברי הרשימה המשותפת". עוד הוסיף ביטן כי "ההתנהלות של חברי הכנסת הערבים שבאה לידי ביטוי גם בהיעדרותם מהלוויית שמעון פרס מוכיחה פעם אחר פעם כי אינם מונעים מרצון אמיתי לדאוג לאוכלוסיה הערבית בישראל ולדו קיום אלא פועלים לבדלנות, הסתה וקיטוב".



איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת הסביר אז את ההחלטה שלקח כך: "הבעתי את תנחומי הכנים למשפחתו וחבריו של שמעון פרס. אך טקס הלוויה לא היה אירוע פרטי אלא אירוע של אבל לאומי ובניית זיכרון קולקטיבי, זיכרון שמסרב להכיל בתוכו את ההיסטוריה והכאב של המיעוט הערבי במדינה, אלא מתפאר בעוולות שנגרמו לנו. לכן בחרתי לא לקחת בו חלק", אמר עודה, "אני שומע וער לביקורת ולכן חשוב לי להגיד - אני מאמין גדול בבניית שותפות בין כלל האזרחים במדינה, ערבים ויהודים, אך זו שותפות שיכולה להיבנות רק על הכרה, כבוד הדדי ושוויון", הוסיף.



עודה ספג ביקורת חריפה מצד יהודים וערבים. "אולי תתפטרו כבר ותחזירו את המנדטים. אתם מייצגים את ערביי ישראל בכנסת. לא להשתתף בהלוויה זאת לא פטריוטיות. לקבל משכורת מהמדינה זה בסדר? להישבע אמונים בכנסת זה בסדר? במקום לייצג אותנו בכבוד אתם מבזים אותנו", כתב לו אמיר עלי שעלבי. שהדי מהטה כתב: "ביזיון של הרשימה משותפת, צעד לא חכם בכלל וזה רק מקשה על העברת הערכים והמסרים בין ערבים ליהודים".



גם בריאיון שהעניק לירון דקל ועמית סגל בגלי צה"ל, התעמתו עמו המנחים על ההחלטה שלא להביע צער, וחמור מכך, לא להגיע ולהשתתף בהלווייתו של הנשיא לשעבר. הדיון בין השלושה עלה לטונים גבוהים, כשלא אחת, סגל הטיח בעודה כי מדובר בטעות גדולה מצד הרשימה המשותפת, ואף אמר לו 'אם היה קורה לך משהו, פרס היה מוציא הודעה'.



יצויין כי חבר הכנסת היהודי היחידי ברשימה המשותפת, דב חנין, הסתייג מהגישה שהוביל יו"ר הרשימה ובהודעה פרסם בסוף השבוע, מחו"ל, אמר כי העביר מוקדם יותר את תנחומיו לבני משפחות פרס וולדן. חנין אמר כי "בצד מחלוקות עקרוניות שהיו לו עם פרס, לא ישכח "את ימי מחויבותו למהלך אוסלו, הניסיון האמיץ, מול מתקפות והסתה, לעלות על דרך של פיוס היסטורי בין ישראל והפלסטינים".



"שיא חדש של שפל". איימן עודה. צילום ארכיון: יונתן סינדל, פלאש 90



הרשימה המשותפת: "שיא חדש של שפל"


יו"ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הגיב לדבריו של שר הביטחון ואמר כי "שיא חדש של שפלות הוא שהאיש שכל מורשתו הפוליטית בנויה על שנאה וקיטוב מנסה ללמד אותנו כיצד צריך לבנות גשרים. אך כידוע היוזמות של ליברמן לפגוע בייצוג הפוליטי של האזרחים הערבים מתהפכות עליו ורק מחזקות אותנו, כך שההפחדות שלו רק מעצימות את הרשימה המשותפת. נמשיך לפעול בכל הזירות, כולל בזירה הפרלמנטרית, לקידום השלום והשוויון.