ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בסוף השבוע עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי. היום (שני) נחשף, כי במסגרת השיחה בין השניים, אמר נתניהו לקרי כי הוא מצפה שממשל אובמה לא ישנה את מדיניותו, ולא יקדם או יתמוך בהחלטה בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם בין הבחירות שייערכו ב-8 לנובמבר לתאריך החלפת הנשיאים בחודש ינואר. בשיחה קרי לא הפיג את חששו של נתניהו ואמר כי הממשל האמריקאי טרם קיבל החלטות בנושא.



הנושא הישראלי-פלסטיני גרם למתח רב בין שני הממשלים זה שנים רבות, מתח שהגיע לשיא חדש בשבועות האחרונים, עם הפרסום כי הממשלה מתכננת להקים התנחלות חדשה סמוך לשילה, במטרה למצוא פתרון למפוני המאחז הלא חוקי עמונה. בתגובה לפרסום, הממשל האמריקאי הביע מחאה חריפה ביותר על התכנית והביע ספק מחויבות ישראל לפתרון שתי המדינות. בהודעת הגינוי שפרסם מארק טונר, סגן דובר מחלקת המדינה עם פרסום התכנית הוא טען כי ההחלטה להקים את ההתנחלות "מרחיקה עוד יותר את פתרון שתי המדינות" ושהיא "סותרת התבטאויות פומביות של ממשלת ישראל, שאמרה כי היא לא מתכוונת ליצור התנחלויות חדשות בשטח,התנחלות זו, שקרובה יותר לירדן מאשר לישראל, מחלקת את הגדה המערבית ומרחיקה את המדינה הפלסטינית".



מפת התוכנית להקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה
מפת התוכנית להקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה



בנוסף לכך קשרו במחלקת המדינה את הסכם הסיוע הביטחוני לנושא: "זה מאוד מטריד", נכתב, "במיוחד לאור הסכם הסיוע הביטחוני חסר התקדים שנועד לחזק את בטחונה של ישראל. ישראל מחליטה לסתור את האינטרס הביטחוני שלה לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים". נתניהו ואובמה. "ישראל אמורה לבצע צעדים מקדמים שלום, ועושה רק ההיפך". 



עוד הוסיפו בהודעה כי "מטריד שבעוד שהעולם התאבל על הנשיא לשעבר שמעון פרס ומנהיגים מארה"ב ומכל העולם הגיעו לישראל, כדי לחלוק כבוד למי שקידם את השלום, תכניות התקדמו כדי לחתור תחת פתרון שתי המדינות שפרס האמין בו כל כך. ישראלים צריכים להחליט בין הרחבת ההתנחלויות לאפשרות של שלום ופתרון שתי המדינות", נכתב.



בהודעת הגינוי מזכיר הדובר את דוח הקוורטט שקרא לצדדים לנקוט בפעולה כדי לקדם את פתרון שתי המדינות והוסיף כי "לצערי לא ראינו את זה אלא בדיוק להפך". בסיום ההודעה מציינים בהודעה כי התקדמות בבנייה בהתנחלויות היא צעד נוסף לכיוון מדינה אחת שלא תואמת את היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית. עוד הוסיפו כי המשך בתכניות הבנייה ירחיקו את ישראל מהקהילה הבינלאומית ומשותפיה בעולם.  דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, המשיך את הביקורת הערב ואמר כי "נתניהו הפר את ההתחייבות לא להקים התנחלויות חדשות. כך לא נוהגים ידידים".



מארק טונר, דובר מחלקת המדינה האמריקאי. צילום: רויטרס
מארק טונר, דובר מחלקת המדינה האמריקאי. צילום: רויטרס



משרד החוץ הישראלי הגיב להודעה החריגה וטען כי הבנייה בהתנחלויות היא לא מה שמונע את השלום, אלא סירובם של הפלסטינים לקבל מדינה יהודית.  "יחידות הדיור שאושרו בשילה הן לא התנחלות חדשה. הן ייבנו בשטח שילה ולא ישנו את שטחה העירוני של שילה. הבתים מיועדים לתושבי עמונה. ישראל מחוייבת לפתרון שתי המדינות. המכשול האמיתי הוא לא ההתנחלויות אלא ההתעקשות הפלסטינית שלא להכיר במדינה יהודית".



השופר של אובמה לוחץ להגיש הצעה


גם עיתון הניו יורק טיימס, עיתון שנחשב לקרוב ביותר לעמדות נשיא ארצות הברית ברק אובמה, פרסם מאמר מערכת בו קרא לאובמה להעביר החלטה במועצת הביטחון ובה הוא יגדיר את קווי היסוד לפתרון הסכסוך בין שני הצדדים, ואף טען כי לנתניהו "לא אכפת מה חושבים בוושינגטון, אך החלטה במועצת הביטחון היא בדיוק סוג הלחץ שנתניהו נרתע ממנו וייבקש למנוע"



בלשכת ראש הממשלה אישרו כי נתניהו חזר באוזני קרי על העמדה הישראלית, כפי שהביע אותה בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, אז אמר כי הוא "מעריך את מחויבותו של הנשיא אובמה לאותה מדיניות אמריקאית רבת שנים, של משא ומתן ישיר בין הצדדים", ואף הזכיר לקרי כי "למעשה, הפעם היחידה שבה ארה"ב הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם במהלך נשיאותו של אובמה היתה על החלטה אנטי ישראלית ב-2011. כפי שהצהיר הנשיא אובמה בצדק מעל במה זאת – השלום לא יבוא מהצהרות והחלטות באו"ם".