ללא שינוי:ההחלטה השנויה במחלוקת של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, נותרה על כנה, זאת למרות שמוקדם יותר היום (שלישי) הודיעה מקסיקו כי שינתה את דעתה וביקשה לפתוח את ההצבעה מחדש רגע לפני נעילת דיוני הוועד המנהל. למרות המאמצים הדיפלומטיים לשנות את ההחלטה המגנה את ישראל על פגיעתה במקומות הקדושים לאסלאם ומתעלמת מהקשר היהודי לכותל המערבי ולהר הבית, לא חל שינוי.



אישור ההחלטה התבצע למרות תזוזה בקולות לאחר שמקסיקו הודיעה כי היא משנה את עמדתה מתמיכה להימנעות. כאמור, בתחילה דרשה מקסיקו הצבעה מחודשת, אולם לבסוף הסתפקה בהודעה לפרוטוקול הדיון של הוועד המנהל של הארגון. מקסיקו נימקה את השינוי בכך שהטקסט של ההחלטה פוגעני ולא מאוזן כלפי העם היהודי, אך לבסוף לא דרשה הצבעה מחודשת. גם ברזיל, שהצביעה בעד ההחלטה בשבוע שעבר, ביקשה להביע את חוסר נוחותה מהטקסט ואותתה שתתקשה לתמוך בנוסח הזה בהצבעות הבאות. עם זאת, גם אם הייתה מתקיימת הצבעה מחודשת, היא לא הייתה מובילה לשינוי בתוצאה לנוכח הרוב האוטומטי הערבי שלו זכתה ההחלטה.



מאחורי הקלעים שינוי העמדה של מקסיקו חולל דרמה ושגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, קיבל אישור מיוחד להביא לעבודה את חברי המשלחת הישראלית בימי החג כדי להיאבק על קולות נוספים.


"פנינו למערכה הבאה"

במשרד החוץ רואים במעבר של מקסיקו מהתנגדות להימנעות - כהישג. שגריר ישראל לאונסק"ו, אמר כי "מדובר בצעד וחצי נוסף של ישראל במסע לפירוק הרוב האוטומטי שיש לפלסטינים ומדינות ערב מול ישראל, מקסיקו כאמור עשתה צעד מלא ונטשה את המחנה התומך בפלסטינים לאחר שנים שהצביעה ללא היסוס נגד ישראל וההפתעה הטובה של הבוקר היא ההודעה של ברזיל שהיא אמנם לא משנה את הצבעתה הפעם אך תתקשה לא לעשות זאת אם ההחלטה תחזור על עצמה עם טקסט שפוגע בקשר של העם היהודי להר הבית והכותל. פנינו כעת למערכה הבאה בשבוע הבא באותו נושא רק בוועדת המורשת העולמית שמורכבת מ-21 מדינות כשנכון להרגע לא מובטח לנו ולו קול אחד".



כרמל שאמה-הכהן נגד ההחלטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כרמל שאמה-הכהן נגד ההחלטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



במקביל לפתיחת ההצבעה, הודיע משרד החוץ המקסיקני על החלפת השגריר במדינתם לאונסק"ו פיטר אנדרס, גבר ממוצא יהודי שסירב להצביע בעצמו בעד הצעת הפלסטינים ואף יצא מהאולם בהצבעה. השגריר השתתף בהלווייתו של שמעון פרס ז"ל, ולפי גורמים במשרד החוץ הוא התחייב שם בפני נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ובפני גורמים שונים במשרד החוץ שיצביע נגד ההחלטה.



כשקיבל הוראה מבכירים במקסיקו להצביע בעדה, סירב אנדרס לעשות זאת, אך אפשר לגורם אחר בדרג נמוך ממנו להצביע. הקהילה היהודית במקסיקו זעמה על אנדרס על כך שהוא לא מנע את עמדת הנגד ופיטוריו נעשו כדי להרגיע את הרוחות בקהילה היהודית ואף כדי לאפשר את שינוי הדעה הרשמית של מקסיקו.