ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הקבינט המדיני-ביטחוני לא עודכנו במסקנות התחקיר הצה"לי שנערך בארגון לאחר צוק איתן, כך לפי הפרסום הבוקר (רביעי) בגל"צ. לפי הפרסום, שרים בקבינט ציינו כי הם לא ידעו שקיים תחקיר כזה ולא נחשפו למסקנות שלו. מלשכת ראש הממשלה אף נמסר כי נתניהו שמע על המסקנות לראשונה אתמול, עם הפרסום ברדיו.



בצה"ל הגיבו לפניית גל"צ בנושא וציינו כי "התחקיר במלואו ומסקנותיו הוצגו בפני שר הביטחון הקודם משה (בוגי) יעלון". לאחר מכן, נמסר מלשכתו של השר לשעבר יעלון כי "מדובר בתחקיר צה"לי פנימי. הקבינט אמור לעסוק בעניינים אסטרטגים ולא בהפקת לקחים פנימית של הצבא. תמצית מהמסקנות אוזכרה בקבינט, אבל רק ברמת אזכור ולא מעבר לכך".



"תחקיר פנימי". השר לשעבר משה יעלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




התחקיר: "המנהרות היו בגדר נעלם"



כזכור, אמש פורסמו לראשונה ע"י הכתב טל לב רם מסקנות התחקיר, שנערך לאחר צוק איתן בראשות האלוף יוסי בכר, בו נחשפו כשלים מהותיים ותקלות חמורות בהיערכות הצבא לטיפול במנהרות. על פי הפרסום, התחקיר כלל את המפקדים הבכירים של צה"ל, כולל מפקדי החטיבות שלחמו במבצע ומפקדי הכוחות שנגעו בנושא הטיפול במנהרות, וממנו עלו שורה של כשלים במוכנות צה"ל בהתכוננות למנהרות הטרור מרצועת עזה, בהכנות לקראת עימות אפשרי ברצועה ובטיפול בשטח במהלך המבצע.



חלקו הגדול של התחקיר נשאר מאופל על ידי הצנזורה ולא פורסם עד היום, למרות שכאמור מסקנותיו הוצגו לרמטכ"ל כבר לפני מספר חודשים. התחקיר עצמו מתיישר עם טענות המשפחות השכולות, כפי שפורסמו לראשונה ב"מעריב השבוע", לפיהן צה"ל לא היה ערוך למבצע כראוי. לפיכך, המשפחות דרשו את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, אך דרישה זו סורבה על ידי הדרג המדיני.



שמע על הפרסום רק אתמול, בנימין נתניהו במנהרה שנחשפה. צילום: עמוס בן גרשום, פלאש 90




"ערב המבצע היו המנהרות ההתקפיות עבור רוב מפקדי הכוחות המתמרנים בחזקת נעלם", נכתב בסיכום התחקיר הצה"לי. "הייתה הכרה של האיום, אך עוצמתו וממדיו לא נתפסו". על הלחימה מול ארגון החמאס, לחימה שאינה קשורה באופן ישיר למנהרות הטרור, קבעה הוועדה הצבאית כי "מערכי הפיקוד והשליטה של האויב והמערך הרקטי שלו פעלו ברצף עד ליום האחרון. מספר הנפגעים בעיקר בקרב חמאס היה נמוך ביחס לעוצמת האש שהופעלה". מדובר בדברי ביקורת חריפים מצד הוועדה, שקובעת שצה"ל לא נערך היטב ללחימה מול החמאס ועוצמתו לא הייתה מספיק חזקה.



מדובר צה"ל נמסר בתגובה אמש למעריב בעקבות הפרסום: "מיד לאחר מערכת צוק איתן, מינה הרמטכ״ל דאז רא״ל (מיל׳) בנימין (בני) גנץ, ועדה בראשות אלוף יוסי בכר, לצורך תחקור מערכת ההכנה וההתמודדות של צה״ל עם איום המנהרות. כלל לקחי הוועדה הובאו לידי ביטוי בתוכניות העבודה של צה"ל בכלל ושל פיקוד דרום וזרוע היבשה בפרט. עד כה, מומשו מרבית הלקחים ביניהם הגדלת כמות היחידות שמוכשרות להתמודד עם התווך התת קרקעי, הקמת תשתיות להכשרה ואימונים ותיקוף תורת הלחימה הצה"לית בתחום. נושא ההתמודדות עם התווך התת קרקעי נמצא כיום בראש סדר העדיפויות הצה"לי ומושקעים מאמצים רבים הן בבניין הכוח, הן בתכניות המבצעיות והן בפעולות בשטח כדי לספק מענה מיטבי לאיום".