צעדה המונית התקיימה היום (חמישי) נגד פינוי עמונה ולמען ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. אלפים צעדו מעפרה עד למאחז. יו"ר מטה המאבק בעמונה, אביחי בוארון, אמר בשיחה עם עודד בן עמי ב"רדיו ללא הפסקה 103fm": "הצעדה מעפרה לעמונה נערכת תחת הקריאה להימנע מהפינוי, להסדיר את עמונה ואת ההתיישבות כולה. היא מיועדת לכל מי שהיישוב היהודי ביהודה ושומרון חשוב לו. לכל מי שרואה בעמונה מקרה מבחן עקרוני לנוכחות יהודית ביהודה ושומרון, ולא סיפור פרטי של ארבעים משפחות. יגיעו אנשים מההתיישבות ומרחבי הארץ לעצרת פוליטית ציבורית בהשתתפות שרים וח"כים, עם הקריאה להסדיר את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון אחרי 50 שנה".




בן עמי הזכיר את החלטת בג"צ לפיה עד ה-25 בדצמבר היישוב עמונה אמור להתפנות מכיוון שהוא יושב על אדמה פלסטינית פרטית, ואמר שהמשפטנים לא מצליחים למצוא עילה נוספת לדחיית הפינוי. "ראש הממשלה אמר שאם לא תנהגו בחכמה עד סיום כהונתו של הנשיא אובמה, אנחנו עלולים לסכן את כל ההתיישבות ביהודה ושומרון", הוסיף. בוארון השיב: "האמירה לא נאמרה על נשיא ספציפי. ראש הממשלה אמר שכל שמונה שנים כשמתחלף ממשל אמריקני יש תקופה רגישה מבחינה בינלאומית. כשדרשנו ממנו להסדיר את היישוב היהודי ביהודה ושומרון הוא דיבר על הלחץ הבינלאומי, הן מצד ארצות הברית, הן מצד הקהילה הבינלאומית כולה והן מצד בית הדין הבינלאומי בהאג. הדברים ידועים. אין חידוש. אנחנו דרשנו את שלנו והוא ענה שצריך להתנהל בצורה חכמה".

"ממשלות ישראל לדורותיהן בנו עשרות יישובים ביהודה ושומרון ומסתבר שאלפי בתים נמצאים במעמד בלתי חוקי", אמר בוארון. "אנחנו לא מאשימים את בג"צ, שקבע לפי החוק. זה נכון שהיישוב עמונה הוא לא חוקי. עכשיו השאלה מה ישראל עושה, מה הדרג המדיני עושה. האם הוא לוקח אחריות על האזרחים שאותן ממשלות לדורותיהן שלחו לשם והשקיעו שם עשרות מיליונים, כל משרדי הממשלה. הדרג המדיני צריך לקחת אחריות. לא מפנים אנשים, לא מפנים בתים, בכל העולם, לא עושים טרנספר ולא הופכים אנשים לפליטים מלכתחילה. חדשות לבקרים נעשות בישראל הפקעות שטחים להרחבת כבישים ויישובים. לפעמים בעלי הקרקע מפוצים ולפעמים לא, וזאת האמירה שלנו פה".

עמונה. "יפצו את בעלי הקרקעות המקוריים". צילום: מרק ישראל סלם
"אזרחי יהודה ושומרון הם שווי זכויות עם כל אזרחי המדינה, ולנו יש כיום מצוקה", הוסיף. "ראש הממשלה והדרג המדיני כולו, שר הביטחון, שרת המשפטים, השר נפתלי בנט, צריכים לקחת אחריות ולדאוג לאזרחים שלהם. זה שיש לך בעיות בינלאומיות, לא צריך לעניין את האזרח הקטן שמשלם על הבית משכנתא. הבית שלו צריך להיות בית חוקי. ראש הממשלה צריך לקחת אחריות. אם ממשלה לאומית-ימנית כל כך, שלא הייתה כמוה, לא תיקח אחריות אחרי 50 שנה אחריות על יהודה ושומרון ותכריע שלתושבים האלה מגיע. לעשות טרנספר לאלפי משפחות זה לא לקחת אחריות. יש 2,026 משפחות שנמצאות על קרקע פרטית. זה יותר מאשר בהתנתקות. הפיתרון הוא לא טרנספר אלא להכיל את החוק הישראלי ולפצות את בעלי הקרקעות".