לקראת שינוי ההחלטה? לאחר שארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם הגיש הצעת החלטה לפיה לעם היהודי אין קשרים דתיים להר הבית ולכותל המערבי, מנכ"לית אונסק"ו אירינה בוקובה מודיעה לשר החינוך נפתלי בנט כי היא חולקת על ההחלטה: "אפעל נגד סילוף ההיסטוריה". במכתב ששלחה הבוקר (ראשון) בתגובה להחלטת השר להשעות את היחסים של ישראל עם הארגון בשל ההחלטה, היא ביקשה להבהיר כי היא מאמינה בקשר בן 3,500 השנים של העם היהודי לארץ ישראל והבטיחה לפעול נגד פעילות אנטישמית ואנטי-ישראלית.
השר בנט, המשמש גם כנשיא הוועד הישראלי לאונסק"ו, הודיע לפני כשבועיים על השעיית היחסים המקצועיים עם הארגון בעקבות אימוץ החלטה המתכחשת לזיקה היהודית לירושלים ולהר הבית.  במכתבה לשר הבהירה בוקובה כי גם היא חולקת על החלטות הארגון והיא מדגישה את המחויבות שלה ושל המדינות החברות בארגון לפעול "בדרכים המקדמות דו-שיח ושלום". בין היתר, בוקובה סיפרה על התערוכה 'אנשים, ספר, אדמה: 3,500 של קשרים בין העם היהודי וארץ הקודש' שאורגן בשיתוף אונסק"ו ושהוצג ברחבי העולם.

השר נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"המורשת של ירושלים לא ניתנת למחלוקת, ולכל אחת מהקהילות יש זכות להכרה ברורה בהיסטוריה ובזיקה שלהן לעיר," כתבה בוקובה. "אני איתנה באמונתי כי הכחשה או הסתרה של מסורת יהודית, נוצרית או מוסלמית חותרת תחת שלמות האתר ופוגעת בנימוקי היסוד שהפכו את המקום לאתר מורשת עולמי של אונס"קו."

עוד הוסיפה בוקובה: "תן לי להבטיח לך שאני מחויבת לחלוטין לפעול במגוון מאמצים כנגד כל סוגי האנטישמיות, כולל אלא המציירים היסטוריה ותרבות חלקית או מסולפת, כמו גם אלא המחפשים לפעול כנגד קיומה של מדינת ישראל."
המכתב נשלח על רקע הודעת מקסיקו על ביטול תמיכתה במהלך והודעת ראש ממשלת איטליה כי ארצו תתנגד למהלכים עתידיים כאלו, מהלכים שנבעו מהלחץ הישראלי והחלטת השר בנט. 

"מורשת שלא ניתנת למחלוקת". הכותל המערבי. צילום ארכיון: פיני חמו


כזכור, למרות הודעת מקסיקו שהצביעה תחילה בעד הפלסטינים, כי היא מעוניינת לפתוח את ההצבעה מחדש, נותרה בשבוע שעבר ההחלטה השנויה במחלוקת של אונסק"ו על כנה. תחילה דרשה מקסיקו הצבעה מחודשת, אולם לבסוף הסתפקה בהודעה לפרוטוקול הדיון של הוועד המנהל של הארגון. מקסיקו נימקה את השינוי בכך שהטקסט של ההחלטה פוגעני ולא מאוזן כלפי העם היהודי, אך לבסוף לא דרשה הצבעה מחודשת. גם ברזיל, שהצביעה בעד ההחלטה, ביקשה להביע את חוסר נוחותה מהטקסט ואותתה שתתקשה לתמוך בנוסח הזה בהצבעות הבאות. עם זאת, גם אם הייתה מתקיימת הצבעה מחודשת, היא לא הייתה מובילה לשינוי בתוצאה לנוכח הרוב האוטומטי הערבי שלו זכתה ההחלטה.
 
מאחורי הקלעים שינוי העמדה של מקסיקו התחוללה דרמה ושגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה הכהן, קיבל אישור מיוחד להביא לעבודה את חברי המשלחת הישראלית בימי החג כדי להיאבק על קולות נוספים. עמדתה של מנכ"לית הארגון על ההחלטה השנויה במחלוקת הינה בהחלט בשורה מעודדת, אך טרם ברור האם וכיצד היא תשפיע עליה.