הדי החלטת הוועד המנהל של אונסק"ו שהתקבלה לפני כשבועיים – המטילה ספק בקשר בין היהדות לכותל המערבי - טרם שככו, ובמטה ארגון האו"ם לתרבות, חינוך ומדע בפריז כבר מתכוננים לקרב הבא על ירושלים ואתריה, שייערך מחר בכינוס ועדת המורשת של הארגון. הוועדה מתכנסת השבוע שוב לאחר שהמושב הקודם שלה באיסטנבול הופסק בגלל ניסיון ההפיכה בטורקיה. המושב, העוסק בהחלטה בנושא ירושלים, נדחה עד אחרי החג לבקשת ישראל. אולם שגריר ישראל לאונסק"ו כרמל שאמה הכהן וצוותו קיבלו אישור מיוחד ממשרד החוץ לעבוד בחג לצורך המגעים המוקדמים. זאת במטרה לנסות ולסכל את ההחלטה שהגישו - הפעם בשם פלסטין וירדן - חברות הוועדה כוויית, לבנון וטוניסיה.



נוסח ההצעה תוקן במקצת ויהיה יותר מרוכך לעומת ההחלטה שאישר הוועד המנהל לפני כשבועיים. ההחלטה ממשיכה להתעלם מן הקשר של היהודים למתחם הר הבית, והוא לא מופיע בשמו העברי, אלא בשמו הערבי בלבד.



כעת הקרב הוא על כל פסיק. כך למשל הוסרו המירכאות, שהרגיזו את ישראל, מן השם "הכותל המערבי". כמו כן תימחק הגדרתה של ישראל כ"כוח כובש", שהופיעה 17 פעמים בהחלטה הקודמת.



לעומת זאת הוציאו מגישי ההצעה פסקה שנוספה בפעם הקודמת ומציינת שירושלים חשובה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. השמטה זו עלולה לא למצוא חן גם בעיני ארבע המדינות האירופיות הנוצריות החברות בוועדת המורשת - פולין, פינלנד, קרואטיה ופורטוגל. ישראל מקווה לפחות להימנעותן ועדיין מנסה להשיג התנגדות מצדה של מדינה אחת לפחות. היו"ר מטורקיה הבטיחה בשעתה שתדאג לכך שההצבעה תהיה חשאית, מה שאמור להקל על מתנגדים אפשריים.



נציגי ישראל מנהלים קרב דיפלומטי בנושאים האלה, בסדר עדיפות יורד:


1. ניסיון למנוע את עצם העלאת ההחלטה.


2. ניסיון לפתוח אותה לדיון.


3. להביא לתוצאה מכובדת ככל האפשר, גם אם היא תיחשב בכל מקרה כהישג פלסטיני.



ברקע גם הודעת שר החינוך נפתלי בנט על השעיית הקשרים של ישראל עם אונסק"ו. להערכת מקורות דיפלומטיים באונסק"ו, גם אם יש למהלך השפעה טקטית חיובית בטווח הקצר מבחינתה של ישראל, הרי שבטווח הארוך עלולה השעייה זו לפגוע בפרויקטים החשובים לישראל.



נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



אחד השגרירים הערבים שהגישו את ההצעה התלונן באוזני השגריר שאמה הכהן על כך שהוא נאלץ, לדבריו, להגיש אותה ו"ליישר קו" עם הפלסטינים שלא מרצונו ושהוא אינו מבין מדוע הם עושים זאת.



השגריר הפלסטיני אליאס סנבר אמר ל"מעריב־השבוע" כי הפלסטינים היו מוכנים לשנות את הנוסח שהוגש לוועד המנהל. אולם, לדבריו, "דלתו הייתה פתוחה ואיש לא בא לנהל משא ומתן - לא הישראלים ולא האירופים".



השגריר שאמה הכהן אמר בתגובה כי הוא איננו מנהל משא ומתן על ההצעה הפוליטית והפוגענית של הפלסטינים, וכי הם מסכלים יוזמות ישראליות לשיתוף פעולה אזורי בתחום החינוך והתרבות.



עוד אמר שאמה הכהן: "הר הבית והקשר ההיסטורי, דתי ולאומי של העם היהודי אליו הם לב העניין. הפלסטינים יודעים זאת ובסך הכל מנסים לבלבל כמה מדינות ולהקל את הלחץ הכבד שמופעל עליהם מכל העולם. הפלסטינים מבינים שעם רוב שמורכב בעיקר ממדינות ערביות ומוסלמיות הם מאבדים לגיטימיות ומנסים לתמרן".