האולטימטום הפלסטיני: נציגי הפלסטינים והירדנים לאונסק"ו שלחו הבוקר (שלישי) דרישה ל-21 חברות הארגון לאשר את תמיכתן בנוסח הצעת ההחלטה בנוגע לירושלים ולכותל המערבי שצפויה להיערך מחר פה אחד, ולא יחריפו אותה. הדרישה שהועברה במייל, באה לאחר שחלק מהמדינות החברות בארגון הביעו הסתייגות מהתנהלות הפלסטינים ואף נסוגו לחלוטין מתמיכתם בהצעה לאור ההחלטה הקודמת שהועברה בארגון, בה ישראל תוארה כ"כוח כובש" בירושלים, הר הבית צויין רק בשמו הערבי ושם הכותל צוין במרכאות.



מדינות מסוימות בארגון ראו בדרישה כאיום ואולטימטום מפורשים והתנהלות לא דיפלומטית שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, טען בתגובה למכתב שנשלח כי מדובר במהלך בריוני שמצביע על לחץ ומצוקה בצד הפלסטיני. "האולטימטום והאיומים של הפלסטינים רק ממחישים את מצבם וחושף את פרצופם האמיתי כבריונים ושקרנים, אנחנו במאמץ דיפלומטי חובק עולם במטרה למנוע הסכמה פה אחד נגד ישראל בעניין ירושלים".



שאמה הכהן הסביר את הלחץ הפלסטיני בכך שמדינות רבות הביעו את אי שביעות רצונן מהחלטת הארגון, שהתעלמה מהקשר בין ירושלים לעם היהודי, והוסיף כי "מכתב האולטימטום של הוא סימן מצוין עבורנו שאנחנו בכיוון הנכון. הפלסטינים והערבים מבינים שאחרי מקסיקו ואיטליה צפויות להם הפתעות לא נעימות נוספות והם משדרים: תפסיקו לנטוש אותנו או שנשרוף את המועדון בהחלטות קיצוניות נגד ישראל שגורמות נזק אדיר לארגון"



הגדרת ישראל כ"כוח כובש" נמחקה


נוסח ההצעה שיעמוד להצבעה ברביעי תוקן במקצת ויהיה יותר מרוכך לעומת ההחלטה שאישר הוועד המנהל לפני כשבועיים. ההחלטה ממשיכה להתעלם מן הקשר של היהודים למתחם הר הבית, והוא לא מופיע בשמו העברי, אלא בשמו הערבי בלבד. כעת הקרב הוא על כל פסיק. כך למשל הוסרו המירכאות מן השם "הכותל המערבי". כמו כן תימחק הגדרתה של ישראל כ"כוח כובש", שהופיעה 17 פעמים בהחלטה הקודמת.



שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לעומת זאת הוציאו מגישי ההצעה פסקה שנוספה בפעם הקודמת ומציינת שירושלים חשובה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. השמטה זו עלולה לא למצוא חן גם בעיני ארבע המדינות האירופיות הנוצריות החברות בוועדת המורשת - פולין, פינלנד, קרואטיה ופורטוגל. ישראל מקווה לפחות להימנעותן ועדיין מנסה להשיג התנגדות מצדה של מדינה אחת לפחות. היו"ר מטורקיה הבטיחה בשעתה שתדאג לכך שההצבעה תהיה חשאית, מה שאמור להקל על מתנגדים אפשריים.