פעילותה של ועדת הכספים נפתחת בסערה: חברי כנסת מהקואליציה פנו ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדרישה שלא לאשר לארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" לזכות בהטבת מס משמעותית מאחר והארגון מפיק דוחות המציגים את ישראל באופן שלילי, שקרי וחד צדדי.



ביום חמישי צפויה הוועדה לאשר רשימה של ארגונים ועמותות המבקשות ליהנות מהטבת מס על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מבקש מיו"ר הוועדה גפני לפצל את ההצבעה בין כלל העמותות לבין ההצבעה על אמנסטי כדי לא לאשר לארגון לזכות בהטבה.



במכתב לגפני מפרט ח"כ סמוטריץ' את פעילות הארגון וטוען כי אסור להקל עליו במס שהוא משלם למדינה. לדבריו, בשנים 2009 ו-2010 הפיק הארגון צמד דוחות, המבקרים את ישראל באופן שקרי וחד-צדדי. בניהם דוח על "פשעי מלחמה" שביצעה מדינת ישראל במהלך מבצע עופרת יצוקה, "דוח המים" שבו נטען כי מדינת ישראל מייבשת את הפלסטינים ומונעת מהם מים.



הלוגו של אמנסטי אינטרנשיונל
הלוגו של אמנסטי אינטרנשיונל



בנוסף, טוען סמוטריץ', בחודש ינואר 2016 פרסמה העמותה קריאה להפגנת תמיכה בסרבניות גיוס. לאחר מבצע "צוק איתן" פרסמה העמותה דו"ח בו מאשימה את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי. ואף הקדישה פרק מיוחד ל"פשעים" שביצעה מדינת ישראל ב"יום שישי השחור" בו נחטף סגן הדר גולדין.



סעיף 46 לפקודת מס הכנסה קובע למעשה כי מי שתורם לעמותה המופיעה ברשימה זכאי לקבל החזר ממס הכנסה כאשר הוא מגיש חשבונית המעידה על תרומתו לעמותה. בפועל מדובר בהטבה משמעותית שמסייעת לעמותות לגייס תורמים.



במכתבו ציין סמוטריץ' כי ארגון "אמנסטי ישראל" מגדיר את עצמו כ"ארגון מתנדבים בינלאומי, א-פוליטי ובלתי-תלוי, "הפועל למניעת הפרות זכויות אדם חמורות ברחבי העולם". "אולם לא כך הדבר", טוען חבר הכנסת, "שכן בשנים האחרונות התגלה הארגון כמוטה באופן קיצוני כנגד מדינת ישראל ומנהיגיה". סמוטריץ מוסיף כי חיפוש קצר באינטרנט ובעמוד הפייסבוק של העמותה מגלה מציאות עגומה למדי:



סמוטריץ' הוסיף כי "אין עוררין כי הדברים חמורים ולא מובן מאיפה עזות המצח של עמותה זו המבקשת הכרה להחזר מס בגין תרומות ממדינת ישראל שאותה היא לא מפסיקה לחרף ולגדף, בישראל ובעולם כולו".