ועדת המורשת של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, אישרה היום (רביעי) בפריז הצעה פלסטינית שכוללת שורה של גינויים נגד ישראל, ומאשימה אותה בפגיעה במקומות הקדושים ובחופש הדת. עשר מדינות תמכו בהצעה, שתיים התנגדו, שמונה נמנעו ואחת נעדרה. כל הנושאים שעלו להצבעה חשאית נוסחו במונחים אסלאמיים, שמנתקים את הקשר היהודי למקומות הקדושים ומוחקים את ההיסטוריה היהודית באותם מקומות. ההצעה התקבלה שבועיים לאחר שאושרה הצעה נוספת השנויה במחלוקת, המטילה ספק בזיקתו של העם היהודי לכותל המערבי. 



שר החינוך, נפתלי בנט, יצא נגד ההחלטה ואמר כי "זוהי הכחשת היסטוריה, וההיסטוריה תמחק את ההחלטה המביכה הזו כמו את קודמותיה". בנט הדגיש כי "דבר אחד קבוע: ירושלים היא בירת ישראל לנצח. על כן, החלטתי להשעות את פעולותינו מול אונסק"ו עומדת בעינה. לא נשתף פעולה עם גוף שמכחיש את הקשר של העם היהודי לירושלים".



שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה הכהן, אמר בתגובה: "הפלסטינים ומדינות ערב נותרו בסופו של יום בלי הקונצנזוס שהיו בטוחים שהוא מונח בכיסם עד תחילת הדיון ונותרו עם תמיכה בהצבעה של מדינות אסלאמיות בלבד, קובה ווייטנאם".



שאמה הכהן הוסיף: "תודה מיוחדת לשתי מדינות אמיצות, קרואטיה וטנזניה, ששכבו על הגדר עבור ישראל ודרשו בגלוי הצבעה נגד כל העולם הערבי וכמובן לבת בריתנו ארה"ב שהיה לה חלק משמעותי בבלימת בליץ ניסיון הקונצנזוס הערבי".



בביקורת על ההחלטה אמר שאמה הכהן כי "החלטה זו היא עוד אבסורד מקומם שמקומו במקום אחד בלבד בפח הזבל של ההיסטוריה לצד אלפי החלטות קודמות ושאר ניסיונות לפגוע בעם היהודי ומורשתו.



הר הבית, ירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הר הבית, ירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גורמים מדינים מסרו בתגובה כי "מדינות ערב רואות בתוצאות ההצבעה כישלון והביעו אכזבה מהתוצאות. הן באו בטענות קשות למנכ"לית הארגון".



יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין יצא נגד ההצעה הפלסטינית וכינה אותה "שערורייה חסרת בסיס. אדלשטיין פנה במכתב לוותיקן והבהיר כי "בשם עם התנ"ך וארצו, אנו מבקשים מהכס הקדוש לפעול למניעת הישנות החלטות מסוג זה. ההתכחשות להיסטוריית בתי המקדש והר הבית, כפי שהיא מתוארת בברית הישנה ובברית החדשה, היא כתב אישום המקבל שוב ושוב חיזוק על ידי גוף בינלאומי רב חשיבות. זהו נסיון בוטה לשכתב את ההיסטוריה. דברי ימי היהדות והנצרות לא יכולים להימחות על ידי ידיים מורמות וספירת קולות".