שר החינוך נפתלי בנט, יושב ראש מפלגת "הבית היהודי", התייחס הערב (חמישי) בראיון לבן כספית ורון קופמן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" ליוזמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבטל את תאגיד השידור הציבורי "כאן": "בעניין התאגיד אני מאוד עקבי. אמרתי שאם יעלה לממשלה חוק לביטול התאגיד, נתנגד. אמרתי את זה לפני כחודשיים ואנחנו עדיין עקביים. בהצבעה בכנסת בוודאי שנלך עם הממשלה, אנחנו מחויבים לקואליציה, אבל אני בכלל לא משוכנע שזה עובר בממשלה. בואו נראה מה קורה".



בנט הכחיש שמועות על עסקה בין "הבית היהודי" לבין נתניהו ו"הליכוד", הכורכת את נושא התאגיד עם פתרון בעיית ההתנחלות עמונה, שבג"צ הורה למדינה להרוס עד ה-25 בדצמבר. "אני לא רואה קשר כזה", אמר בנט, "העסק (עמונה) לא נפתר לא ברמה האסטרטגית ולא ברמה הטקטית. מה שעומד פה על הכף זה אלפי בתים ביהודה ושומרון, שחלקם קיימים כבר ארבעים שנה, ממש הזיה לחשוב שעכשיו יהרסו אותם, וצריך להסדיר אותם. יש החלטה שלנו להעלות את חוק ההסדרה (לנושא עמונה) להצבעה ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה. אמרנו כל הדרך שאם עד פתיחת מושב הכנסת אין פתרון אחר, נעלה את החוק. אני לא חושב שהוא ייפול. 'הליכוד' כמעט כולו תמך ותומך בו".



כספית ציין שח"כ שולי מועלם-רפאלי ממפלגתו של בנט עקצה את נתניהו במילים בוטות. על דבריה, שלו ראש הממשלה היה נלחם על עמונה כפי שהוא נלחם בתאגיד, כבר מזמן היו מבטיחים את קיום ההתנחלות, סרב בנט להגיב.



עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



האם מדובר באולטימטום של "הבית היהודי" לראש הממשלה?


אין אולטימטום, אני בוודאי לא חושב שראש הממשלה רוצה להרע. יש לו את מערך השיקולים שלו. אני לא מפרשן אותו. אני יודע שיש כאן התנהלות ממש לא סבירה. זה הרבה מעבר לעמונה, אלא אלפי בתים שאין אף אחד שאומר שהם שלו. במצבים מקבילים, על פי חוק המקרקעין במדינת ישראל, אם אתה בונה בתום לב ואחר כך מתברר שזה בבעלות, יש פיצוי, לא הורסים. אני מדבר על מקומות כמו עפרה, בית אל ועלי, מקומות מאוד ותיקים. אין דבר יותר הגיוני מלהסדיר ולכן אנחנו מקדמים את חוק ההסדרה".



הקבינט אישר בנייה לפלסטינים בשטחי סי והנושא נשמר בסוד כדי שלא להרגיז את המתנחלים?


"אני לא יכול להגיב ולפרט על מה שקורה בקבינט. פורסם שהיו שני שרים שהתנגדו, ואלה איילת שקד ואני. באופן כללי, מאוד לא הגיוני לתת לפלסטינים לבנות בשטחים הישראלים, כשאנחנו לא יכולים לבנות בשטחים הפלסטינים. יש פה א-סימטריה מובהקת ולא הגיונית. אמרו פעם 'יתנו - יקבלו'. צריך לעמוד בזה. ביהודה ושומרון יש אנומליה. ארבעים אחוזים מהשטח סגורים ליהודים, ומאה אחוזים מהשטח פתוחים לערבים, שיכולים לנסוע מכל מקום לכל מקום. יהודי לא יכול להיכנס לשטחי איי, אבל ערבי כן יכול להיכנס לשטחי סי. אני לא מוכן לתת מתנות חינם. אנחנו במזרח התיכון, צריכים להיות קשוחים וחזקים ולא לחלק מתנות למי שמשלם משכורות למחבלים. הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, 'הפרטנר', מעביר משכורות למשפחות רוצחים, אז אני צריך לתת לו מתנות? מה קרה?".



על משבר משכורות המורים השיב שר החינוך: "אני עובד על פירון ואנחנו בתהליכי פתרון. לא מתקבל על הדעת שמורים לא מקבלים משכורת בזמן. זה בלתי נתפס ולא היה קורה בשום מקום אחר. אני נחוש לפתור את זה. זו בעיה של 30-40 שנה ומאוד מורכב. יש מערכות מחשב מלפני עשרות שנים, שלוש מערכות מחשב שלא מסתנכרנות זו עם זו. זו טופסולוגיה שלא עובדת ובירוקרטיה. אבל אני לא פוחד מזה. גם את זה נפתור. חלק מיד וחלק ייקח קצת יותר זמן. אני על זה".