חוזרים למליאה: בתום פגרת הקיץ הארוכה הכנסת חזרה היום (שני) לפעילות. כנס החורף של בית המחוקקים נפתח אחר הצהריים עם נאומים של נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. המושב, שצפוי להיות סוער במיוחד ויימשך כארבעה וחצי חודשים, יעמוד בסימן שורה של נושאים בוערים המעסיקים את המערכת הפוליטית ומאיימים על שלמות הקואליציה. בראש הנושאים - חוק ההסדרה להסדרת ההתנחלות עמונה והיוזמה שמובילים נתניהו ויו"ר הקואליציה דוד ביטן לסגור את תאגיד השידור הציבורי החדש.



יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, אמר כי מבחינתו המשימה החשובה ביותר בכנס החורף היא להעביר את חוק ההסדרים ואת תקציב המדינה. בלט בהיעדרו בפתיחת מושב החורף שר האוצר משה כחלון שלא הגיע למליאה. יועץ התקשורת של השר הסביר כי כחלון לא הגיע "משום שהוא לא חבר כנסת".



ריבלין: "אי אפשר להפוך את השידור הציבורי לשופר"


נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח בתנחומים למשפחתה של לבנה מליחי ז"ל, עובדת הכנסת שנרצחה בפיגוע דקירה בירושלים. לאחר מכן אמר: "המושב השלישי של הכנסת נפתחת בשעה מורכבת ומאתגרת לדמוקרטיות ברחבי העולם. על רקע הזעזועים הפוליטיים המתרחשים היום בעולם המערבי, בעולם החופשי, אין זה סוד שהדמוקרטיה, או הדמוקרטיות המערביות הליברליות נמצאות במבוכה".



בהמשך התייחס הנשיא לסוגיית תאגיד השידור הציבורי ואמר: "איננו צריכים וצריכות להסכים על ערכים מורכבים מדי, כדי לדבוק בפוליטיקה ישרה, ברורה ועקבית, שתאפשר לנו לתת מענה אמתי יותר לצרכי החברה הישראלית. פוליטיקה שמאפשרת לנו להתרומם גם מעל לאינטרסים הלגיטימיים, ולהתקדם קדימה בזכות רעיונות גדולים ומקיפים. משמעותה של יושרה זו היא לגלות כבוד לתהליכי קבלת החלטות. לגלות מחויבות לניסוח של תפיסת עולם קוהרנטית, ולשאת באחריות להשלכותיה. מי שבעד שידור ציבורי לא יכול להפוך אותו לשופר של קומיסרים, ומי שנגד, חייב להבטיח את היותו בלתי מוטה באופן חוצה מפלגות. כולנו מבינים שעל הגלגל הענק הפוליטי פעם אתה למעלה, ופעם אתה למטה, העיקר שתישאר על הגלגל".



ריבלין נואם. צילום: מרק ישראל סלם
ריבלין נואם. צילום: מרק ישראל סלם



"מי שבעד אמנות חופשית, ללא מעורבות פוליטית, אבל במימון המדינה, לא יכול להחרים קהלים שחושבים אחרת ממנו, גם אם הם יושבים בקריית ארבע או בעכו. יש מידה לא מבוטלת של חוצפה ועוות, במי שתובע מתושב עמונה, לשלם את מלא המחיר בהרס ביתו בשל צו בית המשפט בעוד הוא בעצמו מסרב לקבל את הכרעת הבוחר הישראלי, את כללי המשחק של מדינת ישראל ופונה למועצת הבטחון, בתקווה שהיא תכנס בכל הכוח במדינת ישראל", הוסיף.



"מי שנאבק בעד הכרה שווה מצד המדינה, מוטב שיתכבד ויכבד אותה ואת סמליה ויטרח ויגיע ללוויה ממלכתית. בשונה מדמוקרטיות אחרות, מדינת ישראל, שעשתה גדולות ונצורות בכל תחום ותחום, לא הגדירה עדיין את גבולותיה. אין לנו חוקה המסדירה כללי משחק נוקשים ותקינים. אנחנו נאבקים על הלגיטימיות הבינלאומית של קיומנו כעם השב לארצו ולמולדתו, גם נוכח הכרעות נלעגות של גופים בינלאומיים שבהכרעותיהם שומטים את הבסיס הלגיטימי לקיומם. לסיכום אמר ריבלין: "אני מאחל לכם מושב סוער, אמיץ, שיגדיל את כבודו של הבית הזה, ויקדם את בנין הבית המשותף לכולנו", חתם ריבלין.



נתניהו: "רק ישראל חזקה תבטיח את השלום"


לאחר מכן, עלה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "במזרח התיכון הסוער והבלתי יציב, יש רק מדיניות אחת שתבטיח את העתיד, השלום והתקווה, וזה ישראל חזקה. הרוב הגדול של אזרחי ישראל מבינים זאת היטב. הם מבינים את מה שהמומחים עצמם לא מבינים. באזורנו רק החזק שורד ומשגשג. עם החזק עושים בריתות, ורק עם החזק עושים שלום. את השינוי הזה, במעמדה של ישראל, מבינים רבים".  



"זה מה שנעשה במושב הזה: נעביר תקציב דו-שנתי, נעביר רפורמות, נעביר את המטוסים החדשים, נקדם את הגז הטבעי, את מהפכת התחבורה ברחבי ישראל ונמשיך לדאוג להתיישבות ביהודה ושומרון, כולל עמונה. אנחנו נשקם את רשות השידור, נעשה זאת באחריות כספית", הוסיף ורמז לכוונתו לפעול לסגירת התאגיד הציבורי החדש.



נתניהו נואם בכנסת, היום. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו נואם בכנסת, היום. צילום: מרק ישראל סלם



"היחסים עם ארצות הברית איתנים מתמיד. אני מבקש להביע את הערכתנו לחבילת הסיוע שקיבלנו. יש חוצפה מיוחדת להגיד עלינו שלא קידמנו את הפריפריה. זה אבסורד. שברנו את מתחם גדרה-חדרה. העברנו את צה"ל דרומה, פתחנו בית ספר לרפואה בצפת, השקענו 27 מיליארד שקל. לקבל הרצאות מכם? שהממשלות שלכם דיברו ולא עשו?"



"אין זה אומר שמעת לעת לא נתגלעים חילוקי דעות בינינו. אני מקווה שזה יהיה נדיר. אובמה הכריז ב-2011 שהשלום לא יושג על ידי החלטות של האו"ם, אלא באמצעות מו"מ ישיר. אני מאמין שהוא יישאר באמונתו זאת, ולא יפקיר את ישראל", הוסיף נתניהו.



"עזבו את תעשיית הדכדוך, הצטרפו אלינו לטיפוח ישראל. התקווה שלנו יונקת מהערבות ההדדית בינינו, אותה ערבות לבנינו היקרים, אורון שאול, הדר גולדין ואברה מנגיסטו. הנה עוד ביטוי לערבות ההדדית", אמר.


הרצוג לנתניהו: "אתה מוביל הפיכה תחת שיח בלתי פוסק של שנאה"


ראש האופוזיציה יצחק הרצוג נאם אחרון והתחיל בהבעת תודה לנשיא המדינה: "ריגשת אותנו השבוע כשביקרת את משפחתו של הנער הבדואי נימר אבו עמאר, שחייו קופדו על גבול מצרים. הענקת למשפחתו תחושה שאתה הנשיא של כל אחד ואחת מאיתנו ושהם חלק בלתי נפרד מאזרחי מדינת ישראל".

הרצוג המשיך ותקף את ראש הממשלה נתניהו: "פגעת בכוחה ובעוצמתה של ישראל בעימות גס, תגרני, חסר תכלית ובלתי פוסק עם הגדולה שבידידותנו - ארצות הברית – שרכיבים מרכזיים בעוצמתנו, ביטחוניים ומדיניים כאחד נשענים עליה. אלה יחסים חיוניים, אמיתיים ומיוחדים שרק מי שיושב במוקדי ההכרעה יודע עד כמה נכשלת בשימורם וטיפוחם של יחסים אלו, עד כדי כך שלרגעים נדמה שהחבל מחשב להישבר, להיקרע ואני חושש שהרע עוד לפנינו".

"אתה בורח מהכרעות היסטוריות המתחייבות מהצהרותיך על מחויבותך למימוש חזון שתי המדינות לשני העמים היהודי והפלסטיני. אתה בורח מסיום השליטה שלנו בת חמישים השנה בעם זר ודן אותנו ואת ילדינו והדורות הבאים לעוד עשרות שנים של שפיכות דמים. פעם היו אומרים "בוסניה", היום אנחנו אומרים "סוריה". תסתכלו היטב ותראו מה קורה למדינות סמוכות. אתה לא מנהל את הסכסוך, הסכסוך הישראלי-פלסטיני מנהל אותך ואותנו וגובה מחיר יקר", תקף.

"מיומך הראשון כראש ממשלה וביתר שאת מאז הבחירות האחרונות אתה מוביל, תחת שיח בלתי פוסק של שנאה והסתה, הפיכה – הפיכה בחסות הדמוקרטיה והרוב שיש לך בפרלמנט שלנו. העקרונות והיעדים זהים להפיכה צבאית קלאסית - השתלטות ,טיהור, דיכוי ופירוק מבצרי הדמוקרטיה, שבתחושת הנרדפות שלך הם קיני התנגדות ואיום על שלטונך: מערכות התקשורת, המשפט, הביקורת ,קציני צבא, מפקדי המשטרה וכוחות הביטחון, שירות החוץ ומובילי הדעה, התרבות והרוח", אמר.

 

החרם על הרשימה המשותפת


בצל פתיחת המושב עומדים גם איומים בחרם על 'הרשימה המשותפת' בשל אי השתתפות חבריה בהלוויית הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל. הנהלת הקואליציה החליטה כי החרם על הסיעה יהיה במשך השבוע הקרוב ולפיו, בכל פעם שמישהו מחברי הכנסת של 'הרשימה המשותפת' ינאם, חברי הקואליציה ייצאו מהמליאה.

בתגובה לכך, 'הרשימה המשותפת' החליטה להשיב בחרם נגדי ועזבו בהפגנתיות את אולם המליאה עם תחילת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "חרם יענה בחרם" אמר חבר הכנסת אחמד טיבי. עם זאת, החליטו ב'רשימה המשותפת' כי חבריה יהיו נוכחים באולם המליאה במהלך נאומו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.  

ח"כ איימן עודה, היום בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ איימן עודה, היום בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם

 

דרעי הודיע על כוונתו להתפטר מהכנסת


על רקע פתיחת המושב, יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, הודיע במהלך ישיבת הסיעה כי בכוונתו להגיש היום ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מכתב התפטרות מחברותו בכנסת. במקומו ייכנס מיכאל מלכיאלי, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם ש"ס. דרעי יישאר בתפקידו כשר הפנים. בנימוקיו הסביר כי הוא מבצע את המהלך משום שהוא מאמין ביציבות הקואליציה שתכהן עד סוף הקדנציה ולכן לא חושש לתפקידו.