חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הניח היום (רביעי) על שולחן הכנסת נוסח חדש של הצעת חוק ההסדרה, שנועד להתמודד עם הבעיות המשפטיות, עליהן הצביע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, וגורמים אחרים בנוסח הקודם, אותו הניחה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי.



על פי הנוסח החדש, חוק ההסדרה יחול רק במקרים בהם הבנייה נעשתה בהסכמת המדינה, במפורש או במשתמע, מראש או לאחר מעשה, לרבות סיוע בהנחת תשתיות, הענקת תמריצים וכדומה.



סעיף חדש נוסף קובע, שבמקרה של הסדרת בנייה, המוגדרת כיום כבלתי חוקית מאחר ונבנתה על אדמה פרטית, הקרקע שעליה תוכרז ההסדרה לא תופקע, אלא ההפקעה תחול רק על זכות השימוש בה, מה שמקטין את הפגיעה בזכות הקניין של בעלי הקרקע. הפקעת זכויות השימוש תהיה בתוקף עד להכרעה מדינית בדבר מעמדו של האזור וההתחייבות הישראלית בו. 



חידוש נוסף קובע כי החלטה על הסדרה של בתים שנבנו על קרקעות פרטיות תהיה נתונה לביקורת שיפוטית, כלומר בעל הקרקע הפלסטיני יוכל לעתור לערכאת שיפוט ישראלית. מהלך זה יצמצם את האפשרות לערעור בפני בית הדין הבינלאומי בהאג. 



בעל הקרקע יוכל לעתור נגד ההפקעה. ח"כ סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בעל הקרקע יוכל לעתור נגד ההפקעה. ח"כ סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הנחתו של הנוסח החדש, עליו חתומים גם חברי הכנסת יואב קיש, שולי מועלם רפאלי ויו"ר הקואליציה דוד ביטן, התאפשרה בעקבות משאל טלפוני שערכה היום נשיאות הכנסת, בקרב סגני יו"ר הכנסת, הליך הדרוש כדי לזרז מהלך של הנחת הצעת חוק על שולחן הכנסת.



האישור יאפשר כעת לח"כ סמוטריץ' להגיש את הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב. החלטה על כך תתקבל בהתאם לתשובת בג"ץ לפניית המדינה אליו לדחות בשבעה חודשים את פינוי עמונה. גורמים בבית היהודי אמרו, כי ההחלטה צפויה להתקבל כבר מחר.



בסביבתו של סמוטריץ' אמרו, כי בכל מקרה ההחלטה על עיתוי העלאת הנוסח החדש להצבעה בוועד. השרים תתקבל בעצה אחת עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ועם שרת המשפטים איילת שקד.