סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא הגיש היום (שלישי) תלונה רשמית לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בעקבות תחקיר "עובדה" של העיתונאית אילנה דיין על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסם אמש בערוץ 2. לדבריו של קרא, יש לבדוק את "ההתנהלות והמגמתיות של התחקירים בתוכנית. נדמה שכל יום בבוקר מקיים הצוות של אילנה דיין מפגש בו מחליטים את מי מחסלים היום, והכל כמובן תחת עקרון חופש הביטוי".


 


את הדברים אמר סגן השר במפגש שערך בבית מלון רמדה בירושלים. לדבריו, "הרדיפה וציד המכשפות שמתכננים דרך מארבים כל יום הצוות של אילנה דיין בלתי נסבלים ולא פסחו על איש מאיתנו המזוהים עם ראש הממשלה נתניהו". עוד הוסיף: "לשיאם הגיע צוות 'עובדה' בניסיון לחסלני בתחקיר שקרי בשל מעורבתי בגיבויו של סרן ר', שהביא לזיכויו של גיבור ישראל שניסו לרמוס אותו ברגל גסה".


בנימין ושרה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



"טענות ממוחזרות שנמאסו על הציבור"



גם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי גינתה הבוקר את הפרסום ואמרה כי "התחקיר הוא חלק משיטת עבודה שתוקפת את סביבת נתניהו בלי לומר דבר אמיתי על ראש הממשלה". לדבריה, "הטענות הממוחזרות סביב רעיית ראש הממשלה נמאסו על הציבור. ציבור גדול בישראל יודע בסופו של יום שמדובר במנהיג הפוליטי היחיד שקיים היום על המגרש".

שרת התרבות מירי רגב התייחסה גם כן לנושא ואמרה כי "ראש הממשלה הגדיר אתמול מחדש את כללי המשחק מול עיתונאים הפועלים ממניעים פוליטיים ואישיים". רגב ביקשה לחזק את רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו "על פועלה האישי והציבורי למען החברה הישראלית למרות מסע ההכפשות המכוער שהיא עוברת". לדברי רגב, "טוב עשה ראש הממשלה שהגדיר אתמול מחדש את כללי המשחק. הרמת המסך וחשיפת הפנים האמיתיות של חלק מהתקשורת, חיונית לדמוקרטיה ולשיח הציבורי בישראל".




פנייה ליועמ"ש: "הסתה נגד עיתונאית עד התרת דמה"


מהצד השני של המפה הפוליטית הביעו דאגה מהממצאים שהציגה דיין בתחקיר. סיעת המחנה הציוני פנתה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לחקור את הפרטים שהוצגו: "תגובת ראש הממשלה מסיתה כנגד עיתונאית בישראל, עד גבול התרת דמה. יש לחקור את הממצאים המטרידים שהופיעו בכתבה וכמו כן, את תוכן תגובת ראש הממשלה, המהווה הסתה חמורה ופוגענית, עד כדי איום ממשי כנגד עיתונאית עצמאית, כמו שמעולם לא חווינו במדינת ישראל".

גם בתנועה לאיכות השלטון פנו למנדלבליט בבקשה לפתוח בחקירה בעקבות הדברים שאמרה ורד סיויד, ראשת הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה, במהלך הכתבה. בפנייתם נכתב כי "הדברים שאמרה סיויד מטילים צל כבד על התנהלות גורמים מסוימים בלשכת ראש הממשלה ועל ניסיונותיהם, לכאורה, לנצל את כוחם ולהשפיע על הליך משפטי מתמשך".


חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) מתח ביקורת על התגובה של ראש הממשלה לתחקיר כשאמר: "עוד רגע ונתניהו יאמר 'המדינה זה אני'. אתמול ראש הממשלה הוכיח שלא סוג הביקורת מעניין אותו, אלא העובדה שהיא קיימת ונשמעת. נתניהו מבקש להפוך את העיתונאים לחיילים צייתנים, ולכפות על הציבור כולו עיוורון מסוכן". ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) תקף גם הוא את נתניהו ופנה אליו ישירות בדף הפייסבוק שלו: "תפקידם של שומרי הסף הוא לשרת נאמנה את מדינת ישראל ואת טובת אזרחיה. ולא, שומרי הסף של מדינת ישראל אינם שומרי הסף האישיים שלך, נאמנותם חייבת להיות רק לעם ישראל. תגובתך אתמול לתחקיר של אילנה דיין היא לא פחות מהסתה, כזו שמאפשרת הצצה לדרך האובססיבית, מלאת השנאה והאימה, שמובילה אותך כמנהיג".







 


 

ארגון העיתונאים גינה גם הוא את "המתקפה האישית הקשה של ראש הממשלה נתניהו על העיתונאית אילנה דיין". בהודעה מטעמם נכתב: "אנו יוצאים נגד הניסיון החוזר ונשנה של ראש הממשלה וגורמים בסביבתו לעשות דה לגיטימציה לעיתונאים מקצועיים באמצעות תיוג פוליטי. תפקידה של העיתונות הוא להביא מידע חדש לציבור ולהציב שאלות קשות למי שנבחרו להחזיק בהגה השלטון. מצופה מנבחרי ציבור להתייחס לשאלות המוצגות להן ולתת מענה, ולא לצאת למתקפה פרועה על מי ששואל אותן בשם הציבור ולמענו".
 

הליכוד: "סטנדרט כפול"


במפלגת הליכוד התייחסו לגינויים שנשמעו הבוקר בעקבות התגובה של לשכת ראש הממשלה. בהודעה מטעם המפלגה נכתב כי "הגיע הזמן שגורמי התקשורת בישראל יבינו שכשם שיש להם את החופש לבקר את ראש הממשלה, גם לראש הממשלה עומדת הזכות לבקר אותם".

"משום מה כאשר עיתונאים משתלחים ללא רסן בראש הממשלה ובמשפחתו זה אף פעם לא מוצג כהסתה, אבל כשראש הממשלה מציב עובדות לגבי ההטיה הפוליטית של אותם גורמי תקשורת זה תמיד מוצג כהסתה. רוב הציבור מזמן הבין שיש פה סטנדרט כפול והרבה צביעות".