האם יהיה רוב לחוק ההסדרה בכנסת? גורמים בקואליציה הביעו הערב (שלישי) חשש כי לא יגוייסו קולות מספיקים לצורך העברת חוק ההסדרה בקריאה טרומית מחר והודיעו כי המאמצים להשגת רוב לאישורו יימשכו עד לתחילת הישיבה במליאה. כמו כן ציינו הגורמים כי הקשיים בהשגת הרוב הדרוש לא נגרמים רק בעקבות הודעתו של יו"ר סיעת כולנו, משה כחלון, שהביע את הסתייגותו לחוק מספר פעמים, אלא גם בעקבות כוונתם של חברי כנסת מסיעות אחרות החברות בקואליציה שלא להגיע מחר להצבעה השנויה במחלוקת. למרות זאת בבית היהודי עומדים על כך שהחוק יעלה מחר להצבעה במליאה.



כחלון, שדיבר בכנס אילת לעיתונות, אמר כי בכוונתו לשוחח עם היועץ המשפטי לממשלה וכי אם יתברר לו שהחוק המוצע פוגע בבית המשפט העליון לא יתמוך בו. "לא יקום ולא יהיה", הדגיש כחלון. אולם גורמים בכולנו אומרים כי כחלון אינו מעוניין להיות מי שיסומן כגורם שהביא להפלת החוק לכן נבחנות בסיעה מספר אפשרויות.



"הכל בעצם פתוח. תמיכה בהצעת החוק, היעדרות של חברי הסיעה, הימנעות של הח"כים בעוד שהשר יואב גלנט יצביע בעד או הגשה ברגע האחרון של ערר למזכירות הממשלה שתביא לדחיית של ההצבעה", אמר גורם בכולנו. במפלגה סבורים שהיעדרות חברי הכנסת של הסיעה מהמליאה לא תביא להפלת החוק משום ששלושה מחברי כולנו שוהים בחו"ל והם מקוזזים עם ח"כים מהאופוזיציה.



מבנים הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית במאחז עמונה. צילום: פלאש 90
מבנים הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית במאחז עמונה. צילום: פלאש 90



"אין חוק הסדרה - אין חוק הסדרים"


במפלגת הבית היהודי מהרו להבהיר אמש כי הם עומדים בתוקף על כך שהחוק יעבור בקריאה טרומית ואף שלחו איומים מפורשים לעבר כחלון, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) צייץ בטוויטר: "אם לא תהיה משמעת קואליציונית בחוק ההסדרה לא תהיה משעמת קואליציונית גם בחוק ההסדרים". יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה דברים ברורים: "גם הבית היהודי יכולה שלא לעמוד בסיכומים הקואליציוניים ולא להצביע בעד התקציב. למפלגות השותפות בקואליציה יש מחויבות להצביע בעד חוק ההסדרה כמו בנושאים אחרים וחבל להיגרר למלחמות מיותרות".





עוד הוסיפה כי "לכנסת מותר לחוקק חוקים בתגובה לפסיקות בג"ץ וזה חלק ממערך יחסים נורמלי בין רשויות במדינה דמוקרטית".



לאחר קרבות, עבר פה אחד



כזכור, חוק ההסדרה נועד להסדיר את נושא הבנייה הבלתי חוקית ובנייה על אדמה בבעלות פלסטינית פרטית ברחבי יהודה ושומרון. על פי הצעת החוק, פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם, אלא יקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. לפני הגשת החוק להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל למנוע את העלאת החוק להצבעה, אך מרגע שעלה על השולחן, עבר החוק בפה אחד




למרות זאת, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציג לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, באופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי.



עוד מסר מנדלבליט לראש הממשלה ולחברי הוועדה כי הצעת החוק אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים. עוד אמר כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ועמד על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק.