שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (רביעי) לראשונה לפרשת עסקת הצוללות מגרמניה, ואמר בעקבות הדיווח כי מקורבו של נתניהו ייצג את החברה ממנה הוחלט לרכוש אותן: "אני תמכתי ברכישת הצוללות בכל עמדה שהייתי, גם כשר חוץ וגם באופוזיציה, זה שיקול ביטחוני נטו, כל השאר רכילות. אני לא מכיר שום ניגוד עניינים". לדבריו, "לראש הממשלה לא היה מושג את מי אותו עורך דין (דוד שמרון-א.ב) מייצג, מניח שיש לו עשרות או מאות לקוחות באותו משרד".

בדברים שנשא השר בכנס ראשי הרשויות באשדוד, הוא דחה את הביקורת על דבריו כי צריך להקפיא את הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות, ואמר: "גם אני גר מחוץ לגושי ההתיישבות ולכן אני בהחלט מבין את המציאות הזאת". עוד ביקש להבהיר: "אינני מציע שום עסקה, אני חושב שאנו חייבים לבחור לעצמנו מה אנו רוצים - ססמאות או תוצאות".

לדבריו, יש להגיע להבנות עם ממשל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ: "הסיבה המרכזית לחוסר ההצלחה בהתיישבות בשנים האחרונות היא קודם כל הכישלון להגיע למדיניות מתואמת עם ממשל אמריקאי, לכן במקום להתלהם חייבים להמתין. הגיע ממשל חדש ולנסות כמה שיותר מהר לגבש יחד איתו את המדיניות החדשה כפי יהודה ושומרון. חשוב שנתניהו יכנס את כל מרכיבי הקואליציה, יגבש קודם כל את התפיסה הישראלית ועם זה יבוא לנשיא הנבחר וינסה. אין שום ערובה וביטחון ושום דבר לא בכיס שלנו, אבל צריך לפחות לנסות להגיע למדיניות מוסכמת עם הממשלה החדש ולא להביך אותם".

"לא מכיר ניגוד עניינים". צילום: קובי גדעון, לע"מ

 

תוקף את בנט ואת חוטובלי


בהמשך דבריו תקף את הביקורת שהפנתה כלפיו אמש סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "אם היא לא תתקוף אותי - אף אחד לא יחשוד בקיומה. אף אחד גם לא מבין מה היא עושה שם במשרד החוץ ולא בטוח שבמשרד החוץ מודעים לקיומה. ההתקפה שלה היא רק הצדקה למעשי, אין הוכחה יותר טובה לכך שאני צודק".
 
ליברמן העריך כי שר החינוך נפתלי בנט לא יפרוש מהממשלה על רקע משבר עמונה וכי לא יתקיימו בחירות בקרוב: "אני לא רואה אפילו גורם אחד בקואליציה שיש לו עניין בהקדמת הבחירות. להערכתי היום, כמו שכבר אמרתי, המאבק יהיה בתוך הימין בין אותם זרמים שאנו רואים באופן ברור. יש ימין דוגמטי, יש ימין פופוליסטי ואני מיצג ימין פרגמטי ומעשי, כל השאר לא מעניין אותי. אני לא מחלק ציונים לאחרים ואני מכבד את נפתלי בנט, יש לו תפיסה משלו ולי יש תפיסה אחרת לגמרי. אני חושב שדווקא בעידן הזה צריך להמתין ולהתנהג בסובלנות ואחריות ולבנות מערכת יחסים קודם כל עם ארצות הברית שתאפשר לפתח את ההתיישבות. מה הטעם לכל הססמאות אם אתה לא בונה בסוף שום דבר?".

בתגובה לדבריו של ליברמן מסרו ממפלגת הבית היהודי: "ליברמן הוא פטפטן בלתי נלאה, שיתמקד בחיסול הנייה במקום להתנדב להקים פלסטין על כביש 6". ממשרדה של סגנית שר החוץ חוטובלי נמסר כי "ציבור הבוחרים הימני ידע לשפוט לאורך זמן מי משחק בקולות הימין ושובר שמאלה כשנוח לו בשביל כותרת ומי באמת פועל כדי לממש את ערכי הימין הישראלי. כסגנית שר החוץ אני מודעת לגודל הרגישות של תקופת המעבר בין ממשלים וחשוב בעת הזאת לא לייצר ספינים מזיקים".

בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: פלאש 90



על אפשרות פינוי עמונה אמר שר הביטחון: "במדינה דמוקרטית, בטח ובטח כשאנשים לוקחים להם את הבית - חייבים להתייחס לזה בהבנה. זו הזכות הטבעית שלהם למחות ולהפגין ונעשה הכל כדי שיוכלו לעשות את זה בדרך הכי מכובדת. אני אקבל כל מחאה בהבנה, אך מה שלא יתקבל בהבנה ועליו לא תהיה שום פשרה, ואני מקווה ובטוח שלא נגיע לזה, זה אלימות כלפי צה"ל וכוחות הביטחון. לא נקבל אותה וזה לא יקרה בשום אופן. אסור שחיילי צה"ל יהיו במרכז ויכוח פוליטי ואידאולוגי".