על אף המחלוקות בין השניים, שר החינוך, נפתלי בנט יצא היום (שישי) להגנתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעניין פרשת רכישת הצוללות מגרמניה. "ראש הממשלה נתניהו לא מושחת. לעולם הוא לא ימכור את ביטחון ישראל עבור כסף", צייץ בנט בעמוד הטוויטר שלו. נוספות".לאחר מכן הגיב בנט  לגולשים שהביעו ספקות: "מכיר אותו מעל עשר שנים. יש לנו השקפות שונות, חילוקי דעות (למשל בצוק איתן), יריבות פוליטית וזה בסדר. אבל מושחת - הוא לא".



חיזוק הגיע גם מכיוונה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב. "כמה נמוך עוד אפשר לצלול? הגעתם לקרקעית ולא מצאתם דבר. הגיע הזמן לשחרר לחץ", צייצה רגב בטוויטר.



התגובות היום מגיעות לאחר שמשה (בוגי) יעלון, שכיהן כשר הביטחון בעת החתימה על העסקה, פיזר אתמול את הספקות והבהיר: "התנגדתי נחרצות להגדלת צי הצוללות של חיל הים בשלוש צוללות 



יעלון הסביר את עמדתו והתייחס גם לתחקיר שפרסם בערוץ 10 העיתונאי רביב דרוקר, שלפיו עו"ד דוד שמרון, מקורבו של נתניהו, היה מעורב בעסקה. "באותה עת, מטעמים מבצעיים, ארגוניים וכלכליים, לא היה לצה"ל צורך בכך, ואף לא בשנים הקרובות. עמדתי התבססה גם על עבודת מטה מקצועית, מעמיקה ומקיפה שבוצעה בצה"ל ובמשרד הביטחון", אמר. "איני יודע מה נעשה ומה נחתם לאחר עזיבתי את משרד הביטחון, אך פרסומיו של רביב דרוקר בנושא מטרידים מאוד ומחייבים בדיקה מקיפה של הגורמים הרלוונטיים".



יעלון דחה את הודעת המועצה לביטחון לאומי שפורסמה אתמול ולפיה היא תמכה ברכישת הצוללות. "תיאור השתלשלות הדברים המתוארת בהודעת המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) הוא חסר ואינו משקף את המציאות כהווייתה", קבע.



משה (בוגי) יעלון. צילום: אבשלום ששוני
משה (בוגי) יעלון. צילום: אבשלום ששוני



יעלון אמר את הדברים בעקבות הודעת דובר צה"ל אתמול, שלפיה מערכת הביטחון המליצה על רכישת הצוללות וכך גם המל"ל. "דובר צה"ל מבקש להבהיר כי בעניין הצוללות מדובר על רכש עתידי (בעוד יותר מעשור) של שלוש צוללות שיחליפו צוללות שיתיישנו", נמסר אתמול. "הצורך הוצג על ידי צה"ל בדיון קבינט שנערך לאחרונה, בהמשך לשיח השוטף המתקיים בדרגים השונים (ראש הממשלה, שר הביטחון, דיוני קבינט וועדות החוץ והביטחון) בנושאים מעין אלה".



אלא שצה"ל שינה את עמדתו והחל לתמוך בעסקה הבעייתית רק לפני כחודש, הרבה אחרי העימות שפרץ בין נתניהו ליעלון, שבעקבותיו נאלץ השר לעזוב את תפקידו. רק לפני פחות משנה, בדצמבר 2015, אמר גורם בכיר בצה"ל כי עמדת הצבא על רכש הצוללות היא - "אין צורך". הוא ציין כי צי הצוללות של צה"ל צריך לעמוד על לא יותר משש.



דרישה לוועדת חקירה



נכון להיום, הצוללת הכי ותיקה בצה"ל היא משנת 1997, והוא תוחלף בחדשה בשנת 2027. לצורך כך ישראל צריכה להיערך לרכישה של צוללת אחת בשלב הזה. ואולם ראש הממשלה דרש להזמין שלוש צוללות, שהשלישית בהן תיכנס לשירות בעוד 16 שנה.



ל"מעריב־סופהשבוע" נודע כי הפעם הראשונה שבה תמך צה"ל בהחלטה הייתה לפני שלושה שבועות, בדיון קבינט. שר הביטחון אביגדור ליברמן התייצב אתמול לצדו של נתניהו ואמר: "תמכתי ברכישת הצוללות בכל עמדה שהייתי בה, גם כשר חוץ וגם באופוזיציה. זה שיקול ביטחוני נטו, כל השאר רכילות".



הוא התייחס גם לטענות נגד מעורבותו של עורך דינו של נתניהו בעסקה. "אני לא מכיר שום ניגוד עניינים", אמר. "לראש הממשלה לא היה מושג את מי אותו עורך דין מייצג. אני מניח שיש לו עשרות או מאות לקוחות באותו משרד".



צוללת בחיל הים
צוללת בחיל הים



בלשכת ראש הממשלה הבהירו אתמול כי עד לפרסום התחקיר שלשום בערוץ 10 על פרשה זו, נתניהו לא ידע כלל שעורך דינו דוד שמרון מייצג גורם עסקי הקשור לנושא הצוללות, וכי הוא אוסר על כל הסובבים אותו לפנות אליו בעניין עסקיהם הפרטיים.



באופוזיציה פנו אתמול ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה לחקור אם יש היבט פלילי בפרשה זו. בתוך כך, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר אמש: "לנוכח דבריו החמורים של שר הביטחון לשעבר משה יעלון בדבר התנגדותו לעסקת הצוללות, אין מנוס מהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את ההיבטים הממלכתיים הנוגעים לפרשה כה רגישה, לרבות מעורבותם של מקורבים לראש הממשלה בעסקה. הוריתי ליו"ר הסיעה, ח"כ מרב מיכאלי, ליזום הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית במועד האפשרי המוקדם ביותר".