בישראל זועמים על החלטת ממשלת צרפת מהיום (חמישי) ליישם את סימון המוצרים מההתנחלויות, עליו החליט האיחוד האירופי. בהודעה מטעם משרד החוץ נמסר: "ממשלת ישראל מגנה את החלטת ממשלת צרפת ליישם את הנחיות נציבות האיחוד האירופי ביחס לסימון מוצרים ישראלים שמקורם מעבר לקוי 67'. צר לנו כי דווקא צרפת - שבה קיים חוק כנגד חרמות - מקדמת צעדים שכאלה אשר יכולים להתפרש כמתן רוח גבית לגורמים רדיקלים ותנועת החרם כנגד ישראל". 



"יתרה מכך, תמוהה ואף מטרידה העובדה שצרפת בוחרת ליישם סטנדרט כפול דווקא ביחס לישראל, בעודה מתעלמת מ-200 סכסוכים טריטוריאליים המתנהלים כיום ברחבי העולם, כולל כאלה המתחוללים ממש על מפתנה", הוסיפו.



יינות מיקב שילה. צילום: רויטרס
יינות מיקב שילה. צילום: רויטרס



לפי ההנחיות, יו"ש ורמת הגולן - אינם חלק ממדינת ישראל


גורם דיפלומטי בכיר אמר כי פרסום הגינוי הוא רק צעד ראשון של ישראל בנושא וכי "לא יתכן כי צרפת נותנת רוח גבית לתנועת ה-BDS". בהנחיה שפורסמה בצרפת נכתב כי "בהתאם להנחיות הנציבות האירופית, הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן הנם שטחים כבושים ואינם חלק ממדינת ישראל. לכן כדי לא להטעות את הצרכנים יש לסמן על מוצרים מאותם שטחים את המקור המדויק ממנו הגיעו ולא לציין כי הנם מתוצרת ישראל". עוד נכתב כי יש לסמן זאת על גבי האריזה.



בנובמבר 2015 פרסמה הנציבות האירופית, הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי, הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות ברשתות השיווק ברחבי היבשת. ההנחיות עסקו בסימון של פירות וירקות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עופות ועוד. ההנחיות הביאו למשבר חריף בין ישראל לאיחוד האירופי, לאחר שישראל החליטה להשהות את השיחות עם האיחוד האירופי בנושא הפלסטיני. בחודש פברואר האחרון, נפתר המשבר בשיחת טלפון בין ראש הממשלה נתניהו לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.