‫ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תוקף היום (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים על רקע התבטאויותיהם בטיפול בגל השריפות: "‬‫כשמתבוננים אל ההנהגה הפוליטית רואים פיצול - ‬פופוליסטים, פשטנים, רואי שחור ולבן בלבד, בעיקר שחור - רואים פה דבר אחד, ורק דבר אחד: 'אינתיפאדת האש', פרעות תשע״ו, קישינב, תרפ"ט בחברון. עוד מעט לנגד עינינו יצמח איום קיומי חדש של 'שריפת עם ישראל בתוך בתיו שלו' - בלב ישראל, שהיא כזכור המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון. או 'מלחמת קיום' חלילה, לחיים ולמוות, בתוך ישראל - עם אזרחי המדינה שמתוכם יצאו המציתים".



את הדברים אמר ברק בהשקת הספר "צמתים מכריעים" של שלמה גזית והוסיף: "בראייה היסטורית רחבה ושקולה - העובדה שמטוסים ירדנים ומצריים הגיעו הנה על צוותיהם להיאבק באש שפרצה, שכבאיות וכבאים מהרשות הפלסטינית פעלו לצד כבאינו מול הדליקות  ושדלתות ערביי ישראל נפתחו בפני משפחות יהודיות לארחן וראשי היישובים הערבים כעדותו של יונה יהב, פנו בזה אחר זה בנכונות לסיוע, אלו המרכיבים החשובים יותר של התמונה - ובחיזוקם עלינו לרכז את מאמצינו".



ברק התייחס בדבריו גם לאירועי ההצתה שבוצעו על ידי יהודים ואמר: "בצדק דחינו את הטענה ששורפי המסגדים, מציתי הנער אבו חדיר ושורפי המשפחה בדומא הם 'עם ישראל' או מייצגיו. הם פושעים וסוטים ויחסית בודדים ויש לנהוג בהם בכל חומר הדין.‬ גם במציתים ובמסיתים של השבוע והם אינם מייצגים את ערביי ישראל או את העם הפלסטינאי".



‫ברק תקף את ראש הממשלה נתניהו ואת מנהיגי הימין ואמר כי "הם מפחדים, הפחד מעוור את העין ונועל ומשתק את חרות המחשבה ואוטם את הלב ומזין תחושת קרבן שאיננה נגמרת. הם מסתכלים סביב ורואים שלא אתגר הדורך את הנחישות - אלא 'איומים קיומיים' יוצרי חרדה, משתקים ומקרבנים". והוסיף: "הגלגול הזה של הרגש הלאומי הבריא אל לאומנות מוטרפת והולכת, מוביל בהכרח אל 'אנחנו' ו'הם' טוטאלי בחוץ - ובפנים, 'איומים קיומיים' מבחוץ ו'בוגדים'  על כל צעד מבפנים".‬



ראש הממשלה לשעבר התייחס להקצנה בחברה הישראלית וקרא לכך "דיבוק לאומני של מנהיגי הימין ונתניהו בראשם" ואמר כי "זהו האיום המרכזי היום על עתידה של ישראל, על זהותה, לכידותה ועוצמתה". ברק הוסיף כי "הלאומנות החשוכה איננה זהותנו הטבעית ולא היא חלום הדורות. והיא גם איננה מחלה חסרת מרפא. היא כואבת כשהיא שגיאתם בתום לב של מנהיגי ואנשי ימין ישרי דרך, והיא בה בעת מפלטם ו'אזור הנוחות' של פוליטיקאים אחרים - דמגוגיים, ציניים, פופוליסטים וחסרי בטחון המנסים לשרוד בשלטון תוך פריטה על הנמוכים שביצרינו והעמוקים שבחששותינו".‬



ברק סיכם ואמר כי היה רוצה לראות תנועת המונים "שבמקום צעקות והסתה תייצר שיחות בין ישראלים - כי כולנו אחים - על המדינה שיכולה להיות פה.


תנועה שיהיו לה ערכים ברורים, ובראשם שיח אמת - על הכל. שלא תנסה להיות 'יותר ביבי מביבי' ושתפיח מחדש בינינו את רוח האחדות ואת התקווה".