לקראת הבאת חוק ההסדרה לקריאה ראשונה מחר (רביעי) בכנסת, מזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני השלכותיו. בישיבת הקבינט שלשום בלילה אמרו נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי אישור חוק ההסדרה יביא את ישראל למקום לא טוב. ראש הממשלה אף הזהיר כי העברת החוק תביא לפתיחת חקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.



מנגד, לקראת פינוי מסתמן של מאחז עמונה הבלתי חוקי, גוברים הקולות בציונות הדתית הקוראים להתנגד לפינוי. 120 מבכירי הרבנים של הציונות הדתית חתמו אמש על עצומה הקוראת לציבור להגיע כבר היום לעמונה.



״אנו קוראים לכל מי שיכול כבר בעת הזאת לבוא ולשהות ביישוב”, קוראים הרבנים. “השהייה במקום באה בכדי לחזק את התושבים היקרים, ולומר באופן ברור לכל מקבלי ההחלטות: אנחנו עתה יחד עם תושבי עמונה בעת צרתם לכל דבר ועניין, ונמשיך להיות עמם עד אשר יחוקק חוק ההסדרה, ועמונה תזכה לגאולה. אם רחמנא ליצלן יגיע יום הגירוש, אנו קוראים לציבור הרחב להמשיך לשהות ביישוב, ולהביע מחאה נמרצת על הרס היישוב, באמצעות התנגדות פסיבית וללא אלימות.



“אנו קוראים לממשלת ישראל ולעומד בראשה”, ממשיכים הרבנים, “למנוע לאלתר את ההרס הנפשע והמיותר הזה. הימים הקרובים הם ימים גורליים לעתידו של היישוב עמונה, וממילא לכלל ההתיישבות. הכנסת יושבת על המדוכה, וביכולתה לחוקק חוק שיציל את היישוב מהרס. לא עת היא לחשות, כלפי שמיא וכלפי אדם”.



בינתיים נערך מחוז ש”י במשטרה לפינוי עמונה. עד 24 בדצמבר צריכה המשטרה לפנות את 40 המשפחות בעמונה, וכן את מאות המתנחלים שעל פי הצפי המוקדם יגיעו לתגבר את המשפחות. אתמול החלה היערכות המשטרה באימוני הכוחות ובחינת התרחישים האפשריים.



גורם בכיר במשטרה ציין: “אין לנו כוונה לחשוף כעת מספרים וכוחות, אבל אנחנו בהחלט נערכים לפינוי עמונה. לא נוכל לנקוב במספר השוטרים והכוחות שישתתפו בפינוי, אבל אלפי שוטרים זה בהחלט כיוון נכון”.



הפינוי הקודם בעמונה. צילום: פלאש 90
הפינוי הקודם בעמונה. צילום: פלאש 90




קשיים בקואליציה להשגת רוב - 'כולנו' מתנגדת לסעיף שהחוק יחול על עמונה



בתוך כך, בקואליציה נתקלים בקשיים להשיג רוב להצעת חוק ההסדרה, שתובא מחר לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. יו”ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) מסר אתמול כי סיעת כולנו מתנגדת לסעיף 7א בחוק, הקובע החלה רטרואקטיבית של ההסדרה גם על מאחז עמונה. הסעיף מאפשר לדחות בשנתיים ביצוע של החלטת בית משפט על הרס בתים שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית, ועל פי ההצעה יוחל רטרואקטיבית גם על עמונה. לעומת זאת, סיעת הבית היהודי עומדת על דרישתה להכניס את הסעיף לחוק.



“הצעתי לכולנו ולבית היהודי הצעת פשרה: בנוסח שיובא לאישור מליאת הכנסת ביום רביעי יופיעו שתי החלופות, האחת עם הסעיף הרטרואקטיבי והשנייה בלעדיו. ההחלטה איזה נוסח יתקבל לבסוף תוכרע לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית הצפויה להתקיים ב־14 בדצמבר, שבועיים לפני המועד האחרון שקבע בג”ץ לפינוי הבתים בעמונה”, אמר אתמול ח”כ ביטן בתדרוך לכתבי הכנסת.



גורם בכולנו מסר בתגובה כי הם מצפים לתוצאות הדיון שיהיה היום בקבינט המדיני־ביטחוני, שבו ישמעו השרים דיווח על מה שעלה בגורל ההצעות שהממשלה, משרד הביטחון והיועץ המשפטי לממשלה בחנו כפתרון אפשרי לשאלת עמונה ונושא ההסדרה, ללא צורך בחקיקה. “רק לאחר הדיון נקבע את עמדתנו לגבי ההצבעה מחר”, אמרו בכולנו.



ח”כ ביטן אמר עוד כי ללא תמיכת כולנו לא יהיה רוב להצעת חוק ההסדרה, ובמקרה כזה הוא ייאלץ למשוך את הצעת החוק. בתוך כך נערכים בממשלה לקראת “יום רביעי הגדול”, שבו יובאו לאישור מליאת הכנסת בזה אחר זה שלושה חוקים טעונים ושנויים במחלוקת: חוק המואזין, החוק לביטול חזקת הילד וחוק ההסדרה. מזכירות הממשלה ציוותה שרים תורנים במליאה עד לשעה שתיים אחר חצות.