בדרך לפתרון משבר עמונה? ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, סיכמו היום (ראשון) כי ההצבעה על חוק ההסדרה תידחה ממחר ליום רביעי על מנת להגיע להסכמות בנושא. שני האישים גם סיכמו על שורה של צעדים בדמות צווים והחלטות ממשלה שימנעו מצבים דומים בעתיד, פיצוי לתושבי עמונה והעתקת היישוב למקום סמוך כפי שהציע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט לאחרונה.



על רקע המשבר, הזהיר נתניהו בישיבת שרי הליכוד בשבועית, כי ממשלו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה עשוי עדיין לתמוך במהלכים באו"ם בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אנחנו עדיין בתקופה מדינית רגישה", אמר ראש הממשלה לשרים וביקש מהם "לנהוג באחריות ולהתבטא באחריות".



על רקע העובדה כי בבית היהודי לא מוכנים לוותר על הסעיף בחוק ההסדרה, שמחיל את עמונה רטרואקטיבית, אמר נתניהו לשרים כי אם החוק הנוגע לעמונה יעבור, יהיו לכך השלכות בצורת תביעות לבית הדין הבינלאומי בהאג. נתניהו הוסיף בישיבה כי אם החוק יעלה מחר, ההצבעה תלויה בעיקר בח"כ בני בגין, שמתנגד לחוק. כזכור, במידה והוא לא ישתתף בהצבעה - לאופוזיציה תהיה אפשרות להפיל את החוק.



ראש הממשלה סיפר לשרים כי שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, השוהה בפורום סבן בוושינגטון, אמר לח"כ יואב קיש שמשתתף בפורום, כי אין שינוי בעמדת ארצות הברית בנושא, ושהיא כן עשויה לתמוך בהחלטה שתהיה מאוזנת בעיני הממשל.



בפתח ישיבת הממשלה שנערכה מאוחר יותר אמר ראש הממשלה כי "אנחנו עובדים שעות נוספות כדי למצוא פתרון אחראי לסוגיית עמונה ולמקרים דומים בעתיד. אנחנו פועלים כדי להגיע לפתרון מוסכם ואני מצפה שכולם יכבדו אותו - גם שרים וחברי כנסת. אנחנו צריכים לפעול כאן באחריות למען מטרה משותפת - להגן על ההתיישבות וגם להגן על בית המשפט". לדבריו, "אנחנו עובדים בשני המישורים".



השר זאב אלקין קרא לבגין להצביע בעד חוק ההסדרה למרות התנגדותו: "חבר הסיעה שלנו בני בגין חייב להצביע בעד חוק ההסדרה, כולל הסעיף להצלת עמונה בשל המשמעת הקואליציונית, גם אם הוא מתנגד לכך אידאולוגית". לדברי אלקין, "ברור שנתנגד פה באופן עקרוני. אני חושב שהוא עושה פה טעות גדולה. אני מצפה מחבר כנסת בקואליציה ללכת לפי המשמעת, על אחת כמה וכמה כמה כשמדובר בשריון אישי, כשכל שאר החברים נבחרו בפריימריז, אבל זה כבר בין בני לראש הממשלה".



בסיעת כולנו מתכוונים להימנע מההצבעה. בכירים במפלגה אמרו כי "לא נתפשר על מעמדו של בית המשפט"