"לא מכרנו את עמונה. הפתרון המתגבש הוא הפתרון שאליו אנחנו וגם תושבי עמונה חתרו אליו מהיום הראשון, שימוש בנכסי נפקדים", כך אומר הבוקר (שני) למעריב-אונליין סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי). "אני מסכים שזה לא הפתרון המושלם, אבל אנחנו כרגע פותרים את הבעיה המידית של תושבי עמונה. הם אומנם זזים כמאה מטרים אבל נשארים על אותה גבעה. אני קורא להם לכבד את ההסכם שהושג. אנחנו גם מתכוונים להגיע אליהם, לשבת עם התושבים ולהציג בפניהם את הסיכומים", הוסיף סגן השר.
לדבריו, חבילת ההסדרה המתגבשת היא לא פחות מהישג היסטורי עבור מפעל ההתיישבות: "הכנסת אמורה להעביר בשלוש קריאות את חוק ההסדרה ובעקבותיו ההתיישבות תקבל מעמד אחר לגמרי. בפעם הראשונה כנסת ישראל ומדינת ישראל לוקחים אחריות על ההתישבות ומקבלים חוק שמתייחס למתיישבים לא כאורחים אלא כאזרחים לכל דבר. זה הישג גדול מאוד".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן. צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90
הוא ציין כי בהסדר המוצע המדינה לוקחת אחריות לא רק על עמונה, אלא גם על מאחז נתיב האבות ועל שכונה בעופרה שהיו צפויים אף הם לפינוי והריסה. "המדינה תדאג למצוא להם פתרון חלופי", הדגיש. עוד אמר סגן השר הביטחון כי גם אם בג"ץ יפסול את חוק ההסדרה, עדיין יופעל המודל הקפריסאי שיאפשר לישובים שנבנו ברשות המדינה על קרקעות פרטיות להמשיך ולהתקיים תמורת פיצוי הולם לבעל הקרקע. סגן שר הביטחון הביע תקווה שהיועץ המשפטי לממשלה יאשר את חבילת ההסדר "שכן אחרת נקלע שוב לתסבוכת. במקרה כזה נדרוש להעביר את חוק ההסדרה כמות שהוא בשלוש קריאות".

השרה שקד: "פינוי בהסכמה יחסוך הרבה כאב לב וכסף"
במפלגת הבית היהודי מנסים הבוקר לשווק את הסכם ההסדרה המתגבש כהישג היסטורי למפעל ההתנחלויות ביהודה ושומרון, זאת למרות שחוק ההסדרה שיובא ביום רביעי לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה לא יכלול את עמונה והמאחז יאלץ להתפנות בהתאם להחלטת בג"ץ.
שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה הבוקר בגל"צ כי היא מאמינה שחוק ההסדרה הוא הישג היסטורי יוצא דופן, גם ללא הסעיף שימנע את פינוי המאחז עמונה. "תושבי עמונה משלמים מחיר כבד מאוד והמחיר הזה לא משולם לחינם, בזכות המחיר הזה תוסדר ההתיישבות ביהודה ושומרון כולה", טענה. שקד אמרה כי תקדם הידברות עם התושבים בעמונה על מנת להגיע להבנות עימם: "אנחנו כן מתכוונים בשבועות הקרובים לשבת ולדבר איתם כי פינוי בהסכמה גם יחסוך הרבה כאב לב וגם הרבה כסף".

שרת המשפטים איילת שקד והיועמ"'ש אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) פרסם הודעה בה אמר: "גם אני חש צער רב על כך שלא הצלחנו למנוע את פנוי עמונה ממקומה ועשרות משפחות יאלצו להתפנות ולהיות מגורשות מביתם. יחד עם זאת, במציאות הפוליטית לצערנו, אין לחוק ההסדרה עם סעיף 7 רוב, צריך להסתכל על החצי המלא של הכוס שבחקיקת חוק ההסדרה, באופן רחב ובמתווה נכסי הנפקדים שהושג באופן משופר, הוא מאפשר את השארת עמונה על רכס ההר ובע"ה ברבות הימים, גם להרחיב את גבולה של עמונה ברכישת אדמותיה".
לדבריו, מדובר ב"תוצאה שלא הייתה מושגת ללא מאמץ רבים, לילות כימים, בראש ובראשונה על ידי תושבי עמונה עצמם במאבקם, יחד עם אנשי הבית היהודי והליכוד כאחד, בשיתוף רבים וטובים נוספים, מאוהבי עם ישראל וארץ ישראל."
"אנחנו בראש ובראשונה, חלק מהחברה הישראלית ולא איבר תלוש מהכלל", וככאלה, "עמו אנוכי בצרה", הוסיף ח"כ יוגב שסיכם: "זה הישג גדול לאחיזתנו בארץ ישראל שלנו. הישג עליו תחליט כנסת ישראל".

ח"כ מוטי יוגב. צילום: פלאש 90
"אם אין עמונה - אין תקציב"

לעומתם, אמר חבר הכנסת לשעבר ד"ר מיכאל בן ארי, יו"ר עוצמה יהודית: "אני קורא לחברי הכנסת של הבית היהודי לעצור את הסכם הכניעה של בנט ושקד. סמוטריץ, בן דהן, מועלם ויוגב, תודיעו לבנט - אם אין עמונה, אין תקציב. כי אין שום הבדל בין נתניהו לבנט".
על פי המתווה עליו סוכם בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, הכנסת תאשר בשלוש קריאות את חוק ההסדרה, בלי סעיף עמונה. מאחז עמונה יפונה לגבעה סמוכה על פי המתווה שהציע היועץ המשפטי לממשלה לתקופה של שמונה חודשים שתוארך אחר כך מידי שלוש שנים.
במקרה ובג"ץ יבטל את חוק ההסדרה, תופעל רשת ביטחון ויופעל מנגנון בנוסח המודל הקפריסאי שיאפשר באמצעות טריבונל מיוחד, בגיבוי בינלאומי, מתן פיצויים לבעלי אדמות פלסטיניות שיוכיחו את בעלותם על הקרקע, אך הבתים שנבנו על אותם אדמות לא יהרסו ולא יפונו. ההסדר כולו טעון הסכמה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. השר נפתלי בנט אמור להציג בהמשך היום את ההסכמות במהלך ישיבת סיעת הבית היהודי.